boxen met lampjes

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
ruud
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 12 mei 2003, 15:18
Locatie: venlo

boxen met lampjes

Bericht door ruud »

ik wil op mijn stereo een stel blauwe lampjes van 12 volt (auto lampjes) aansluiten op mijn box uitgang, zodat de lampjes mee knipperen op de muziek. Mijn stereo heeft een vermogen van 450 watt. Heeft iemand een oplossing, gelieve niet met microfoon!!!!
RiPKiP
Berichten: 390
Lid geworden op: zo 25 aug 2002, 14:44
Locatie: Richting Utrecht :-)
Contacteer:

Bericht door RiPKiP »

Ik heb dit precies alleen dan met ledjes. Ik heb ze parallel over de ingang van de luidspreker geschakelt. Als je te hard draait zie je vanzelf dat ze over belast raken, zo heb ik bij mijn sub gewoon een beetje getest zodat ze niet door branden en nu heb ik 6 leds in serie over de ingang staan. Ik weet alleen niet of dit goed is voor je vermogen in het geval van gloeilampjes, leds gebruiken namelijk niet zo veel...
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

Ik neem aan dat het de bedoeling is een lamje mee te laten dansen met de muziek. Het kan ook met meerdere lampjes maar dan geven ze allen hetzelfde lichteffect. Voor verschillende lichteffecten scheidt men gewoonlijk verschillende toonhoogtes door middel van filters.

De oplossing met microfoon is een klassieker (werd verkozen voor een uitvoering met 220V lampen om alzo een trafo-gebruik te omzeilen die de galvanische scheiding moest verwezenlijken).

Wenst u geen microfoon (om welke reden?) te gebruiken dan zijn er andere oplossingen:
Tap het signaal af door middel van een potentiometer en stuur het naar een versterker ( vermogensversterker bijvoorbeeld met de L165 - max 3A - max 20W) die uw lampje(s) aanstuurt. Met de potentiomer kan dan de maximum lichtsterkte ingesteld worden voor een bepaald geluidsniveau.

Muziekeindversterkers zijn niet ontworpen om belast te worden met lampjes. Het zal echter wel gaan met een lampje van de gepaste voltage en wattage maar dat is dan enkel bruikbaar voor een enkele stand van de geluidsniveauinsteller.
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

Ruud dropte volgend bericht in mijn mail box:

"wat is dan een goede oplossing met microfoon? heeft u hier een goed schema van wat ik zo kan maken? dat erbij staat welke onderdelen en dat i kdan alles zelf kan solderen? met led's is het schema ook primaa, maar ze moeten wel goed te regelen zijn voor de gevoeligheid dat ze altijd mee doen met de muziek. "

Mijn stelling is: "Wanneer een vraag goed gesteld is, ligt het antwoord voor de hand."

Dit geldt ook voor disco-lights of dancing-lights (schema's in overvloed) maar ook voor de electronica kennis van Ruud (kan hij een schakeling tot een goed einde brengen als hij enkel een schema krijgt?)

Een internetsite met simpel schema werd reeds aangereikt. Meer keuze ( kits ) op:
http://www.kemo-electronic.de/baus_gb.html
nummers B022 - B033 - B174
Kant en klare uitvoeringen zijn ook te koop.
Toch liever schema's? Zoek op internet of laat het ons weten maar dan liefst met de gewenste uitvoeringsspecificaties.
RiPKiP
Berichten: 390
Lid geworden op: zo 25 aug 2002, 14:44
Locatie: Richting Utrecht :-)
Contacteer:

Bericht door RiPKiP »

Is dit niet iets?
http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=63
Ik geef toe dat het niet de meest makkelijke schakeling is voor een beginner maar je kunt bijvoorbeeld aan iemand het verzoek plaatsen om een printplaatje ervoor te etsen, dan wordt het een heel stuk makkelijker en mooier...dit is waarschijnlijk nog goedkoper ook dan een standaard kit maar dit is met LED's en niet met 12V gloeilampjes maar sluit hier maar eens wat van die 3000 of 9000 mcd LEDs van Corbin op aan, dat geeft echt genoeg licht :P


www.ledjes.tk
Plaats reactie