Nachtlampje met zonnecel

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
another
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 8 dec 2004, 7:17
Locatie: Lanklaar

Nachtlampje met zonnecel

Bericht door another »

Hoi!

Ik wil een nachtlampje-op-zonnecel maken, maar ik vond nergens op internet schema's van iets dat daar ook maar op lijkt...

Ik wil een elko laten opladen d.m.v. een zonnecel, en wanneer de laadstroom wegvalt moet de elko een (superheldere) led doen oplichten. Tot de lading weg is natuurlijk. (Om de led toch een aantal uur aan het branden te houden moet dit wel een dikke elko zijn neem ik aan).

Is zoiets niet makkelijk in elkaar te stekken met een paar weerstanden en een paar standaard transistors?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ik wil wel eens nadenken voor jouw met een echte oplaadbare batterij amdat een elco toch te weinig kapaciteit heeft.
Maar op dit moment heb ik het effen druk met een kursus dus even gecult dan komt het eraan.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
another
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 8 dec 2004, 7:17
Locatie: Lanklaar

Bericht door another »

Fijn, bedankt alvast...
another
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 8 dec 2004, 7:17
Locatie: Lanklaar

Bericht door another »

Ben daar nog eens over gaan nadenken - maar het moet echt eenvoudig te doen zijn; bij de Gamma liggen toch ook soortgelijke dingen die je in de tuin zet als tuinverlichting. :)

Bovendien zou ik toch willen opteren voor een dikke elko, aangezien anders weer de batterij niet snel genoeg wordt opgeladen en zo. Ik wil het lekker licht en zuinig houden. Desnoods met superzuinige leds :wink: [/i]
dirko
Berichten: 6
Lid geworden op: di 7 dec 2004, 0:13

Bericht door dirko »

Waar ga je die zonnecel plaatsen is de grote vraag hier !! Als je hem op je nachtkastje zet en je wilt hem laden via je binnenverlichting heb je een probleem. Een zonnecel presteerd namelijk optimaal in direct zonlicht, onder een gloeilamp/tl-buis/indirect zonlicht gaat de opbrengst met sprongen achteruit. En als je dan een cel hebt van zeg 100cm2 is dat zelfs voor een led te weinig....

Misschien tegen het raam plakken ?
another
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 8 dec 2004, 7:17
Locatie: Lanklaar

Bericht door another »

't Is daarom dat ik alles zo zuinig mogelijk wilde maken... Ik wil hem ook "portable" maken, zodat hij op een plek met veel daglicht geladen kan worden en 's avonds op de kinderkamer gezet kan worden.

Dus.. wanneer er licht op de cel valt staat transistor 1 naar de accu/elko open, en spert transistor 2 die naar de led leidt. En als de laadstroom wegvalt, moet het omgekeerde gebeuren.
Dat idee heb ik er al over - maar om dat concreet in een tekeningetje om te zetten lukt me niet. :roll: Laat staan daar weerstandswaarden op te plakken en zo. En welke transistors kan ik gebruiken? De 547B?
Peter Oors
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 26 sep 2004, 22:27
Locatie: Helmond. .

Bericht door Peter Oors »

Welke spanning levert deze zonnecel(len)?
Als condensator kun je een zogenaamde back-up condensator gebruiken.
Deze zijn vaak 5,5V.
Deze hebben een capaciteit vanaf ca. 0,1 Farad=100.000 uF.
1 Farad is ook nog een gangbaar type voor ca. 5 euro.
Er zijn nog grotere te koop, weet op dit moment niet waar, misschien iemand anders die dit leest....

De Schottky diode dient om ontlading te voorkomen en heeft tevens een lage doorlaadspanning.
Als de spanning hoog genoeg is kun je 2 leds in serie zetten.
Dit is bedoeld als eerste aanzet, het kan altijd beter.
Bijlagen
Zonnelader1.JPG
Zonnelader1.JPG (1.68 KiB) 13406 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ik had ook wat bedacht, maar die anderen waren me voor.
Ik post het toch nog maar omdat misschien anderen er wat anders mee kunnen doen.
Het is een automatische oplader in het licht en als het donker wordt dan worden de accu's ontladen door een ledje te laten oplichten.
Bijlagen
zonne-led.GIF
zonne-led.GIF (2.99 KiB) 13403 keer bekeken
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
another
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 8 dec 2004, 7:17
Locatie: Lanklaar

Bericht door another »

Ik heb het nog niet echt kunnen testen... Maar heb ik het goed als ik denk dat de led ook oplicht wanneer de zonnecel stroom levert? Er loopt toch in ieder geval een stroompje over dan... ik weet niet in hoeverre de accu's de stroom opvangen :?:

[edit]Nee - de transistor verhindert dat natuurlijk Afbeelding[/edit]
Plaats reactie