Frequentie naar voltage en dan weer naar freq. schakeling

Stel hier al je HF vragen.
Plaats reactie
ichristov
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 17:12
Locatie: Franeker. .
Contacteer:

Frequentie naar voltage en dan weer naar freq. schakeling

Bericht door ichristov »

Beste mensen,

Zelf zit ik met een probleem en dat is tijd.

De vraag is, wie kan voor mij een mooie maar eenvoudige schakeling maken, cq ontwerpen waarbij ik een frequentie (blokgolf) omzet naar spanning om hem vervolgens weer als een aangepaste frequentie er uit te krijgen.

Ik heb dit al geprobeerd met een PLL, maar dat werkt niet.
Via veel gegoogle vond ik het idee om met een LM2907 freq. naar voltage converter IC te gaan en dan de variabele voltage output weer te gebruiken om een LM566 mee aan te sturen.

Verhouding is ca. van 1 tot 500hz input en de gewenste output is x5

Wie helpt me?
alvast bedankt!
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Op die manier krijg je een onnauwkeurigheid..

Waarom werkt het niet met een PLL ?
ichristov
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 17:12
Locatie: Franeker. .
Contacteer:

Bericht door ichristov »

Hij hoeft eigenlijk niet eens 100% te kloppen qua vermenigvuldiging, als hij maar linear mee stijgt met het inputsignaal.

Op de testbank aan de scope en met een functiegenerator er aan leek het allemaal redelijk te kloppen. Maar in de praktijk in de auto ging hij vreselijk fluctueren!

Even nog het doel van de schakeling:

auto 1985 geeft puls van ca 10 pulsen per wiel omwenteling.
auto 1999 geeft puls van ca 50 pulsen per wiel omwenteling.

De motor uit die van 1999 ligt in de auto van 1985. Om de loop van de motor en het schakelen van de automaat optimaal te hebben en de werking van de cruisecontrol te kunnen gebruiken moet het snelheidssignaal correct binnenkomen.

Ik heb het getest door een instrumentenpaneel van 1999 aan te sluiten op de passagiersstoel en daarop kon ik de snelheid aflezen. tot ca 60km/h ging het redelijk goed (met de PLL) maar daarboven ging hij heen en weer en liep het compleet uit de pas en niet stabiel bovendien...

Misschien zou een signaalverfrisser nog helpen? Voordat het de PLL in gaat? Ik kan wel eens wat scopebeelden plaatsen....
Plaats reactie