kleppen digitaal aansturen

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
Plaats reactie
joskevermeulen
Berichten: 6
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 19:51

kleppen digitaal aansturen

Bericht door joskevermeulen »

hey,

ik ben bezig met een eindwerk te maken waar een regelklep wordt aangestuurd door middel van een PLC.

Ik was van de indruk dat deze aansturing analoog was (met een 4-20mA) sturing. Maar nu beweert de leverancier dat deze standaard digitaal aan te sturen zijn.

Maar bij digitaal is de uitgang hoog of laag (1 of 0 dus), maar dit komt dan overeen met volledig open of volledig dicht. Hoe kan dan bij deze klep een tussenliggende waarde worden bekomen (bv half open)?

Of zal het hier gaan over een sturing met meerdere bits, dus bv tussen 1111 en 0000 waarbij 0010 een tussenliggende waarde is??

alvast bedankt
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Digitaal zou een regel klep op meerdere manieren te besturen zijn.
b.v. pulsbreedte modulatie (PWM). Of via een busprotokol, zoals b.v. modbus, , of profibus enz.
Kijk dan eens in de datasheet van die regelklep.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
joskevermeulen
Berichten: 6
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 19:51

Bericht door joskevermeulen »

heel hard bedankt voor de snelle reactie. Momenteel beschik ik nog niet over de datasheet, maar dat zal niet lang meer duren.

Maar is mijn redenering van meerdere bits ook mogelijk? Of gebeurt dit in de praktijk niet?

Want ik kan mij zoiets wel herinneren van het vak PLC op school, maar dit ging wel niet over het aansturen van kleppen
Laatst gewijzigd door joskevermeulen op wo 25 apr 2012, 6:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ik ken geen kleppen die je met meerdere bits parallel aanstuurt.
Zoveel draden gaan er zelden naartoe.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
joskevermeulen
Berichten: 6
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 19:51

Bericht door joskevermeulen »

Je hebt volkomen gelijk, dit is niet het geval. Ik heb de data sheet ondertussen maar ik ben er niet veel wijzer uit geworden.

Hoe gaat dat met PWM dan juist in zijn werk? Want ik was altijd al van de indruk dat dit diende om een analoog signaal te creeëren vanuit een digitaal.


ter info: ik zou de klep willen regelen vanuit de plc aan de hand van een debietwaarde die als input staat op de plc. Dus klep openen tot een bepaalde debietwaarde bereikt is. Ik was oorspronkelijk aan het denken aan een PID regeling
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Idee van een PID rwegeling is prima.
Kun je de datasheet niet hier neerzetten of ernaar verwijzen, dan kijk ik wel even.
PWM als regeling is in principe eenvoudig.
zoals de puls vam 0% naar 100% gaat kun je de klep dat ook laten doen.
Heeft alles te maken hoe je de terugkoppeling realiseerd, dan volgt de klepstand dat ook.
Ik kan hier een heel verhaal daarover typen, misschien doe ik dat nogwel, maar eerst wacht ik even de datasheet af.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
joskevermeulen
Berichten: 6
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 19:51

Bericht door joskevermeulen »

Ik denk dat mijn uiteindelijke keuze (omdat dit mij het eenvoudigste lijkt) zal zijn om een elektronisch positionering add-on op de aandrijving te plaatsen. Hierdoor kan de opening van de klep wel gestuurd worden vanuit een 4-20mA signaal. De PID regeling in de PLC is dan ook vrij eenvoudig naar mijn weten.


Ik heb de datasheet en manual van de elektrische aandrijving (ari premio) geupload en ook de datasheet van het elektronisch positioneringssysteem (es11). De datasheet van de klep leek me hier niet zo belangrijk (als ik het juist heb).

http://www.box.com/signup/collablink/d_ ... b0dc476d39
(ik heb ze in mijn box account geshared, ik hoop dat het zo werkt)
Gebruikersavatar
bertus
Moderator
Moderator
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 20:35
Locatie: Amsterdam. .. .. .

Bericht door bertus »

Hallo,

Om the files te kunnen bekijken begrijp ik uit de pagina dat je een account moet hebben.
Ik ga mij hiervoor echter niet aanmelden.
Kun je de plaatjes niet uploaden naar het forum?

Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
joskevermeulen
Berichten: 6
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 19:51

Bericht door joskevermeulen »

met deze link zou het wel moeten lukken:

http://www.mediafire.com/?948nzq81lo686
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Met de tweede link ging het zondermeer goed.
Als je een van deze componenten gebruikt, dan moet het helemaal geen probleem meer zijn.
Je kunt nu alle functies in je PLC programeren zolang je alle gegevens over je "ist-" en "soll wert" hebt.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
joskevermeulen
Berichten: 6
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 19:51

Bericht door joskevermeulen »

ah ok daar hoopte ik al op. Heel hard bedankt!

Ik ben niet echt bekend met die duitse benamingen. Ik heb de set points (debietwaardes) uit berekeningen. De proces value is een analoge input van de debietmeters. De PID regeling regelt dan als output het 4-20mA signaal naar de aansturing van de klep.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

joskevermeulen schreef:ah ok daar hoopte ik al op. Heel hard bedankt!

Ik ben niet echt bekend met die duitse benamingen. Ik heb de set points (debietwaardes) uit berekeningen. De proces value is een analoge input van de debietmeters. De PID regeling regelt dan als output het 4-20mA signaal naar de aansturing van de klep.
De analoge waarde van de debietmeters dat is de "istwert".
De setpoints dat noemen ze dan de "sollwert".
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Plaats reactie