Richtsysteem met draadloze positiebepaling

Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.
Plaats reactie
Bartelomeus
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 19:36

Richtsysteem met draadloze positiebepaling

Bericht door Bartelomeus »

Hallo elektronica-kenners!

Ik moet een draadloos en automatisch richtsysteem maken. Best een flinke opgave geloof ik, zeker voor iemand die zoals mij niet echt thuis is in de elektronica.

Het idee is dat een object gericht kan worden door een kastje op de plaats te leggen waar hij zich op moet richten, knopje daarop indrukken en dat hij dan dmv motortjes daar naartoe draait (om twee assen).

Het lastigste vind ik het 'vinden' van het kastje. Weet iemand of hier kant en klare transmitters/receivers voor zijn of welke componenten/opstellingen hiervoor gebruikt moet worden?

Alvast bedankt!
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Van wie moet je dat maken?
Bartelomeus
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 19:36

Bericht door Bartelomeus »

smd_lover schreef:Van wie moet je dat maken?
Opdracht vanuit Industrieel Ontwerpen aan de haagse hogeschool, niet dat dat ertoe doet :wink:
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Je kan het kastje pulserende geluidsgolven laten maken. De ontvanger kan middels 2 microfoons het looptijdverschil tussen de 2 signalen (=afstandsverschil) bepalen.
Bartelomeus
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 19:36

Bericht door Bartelomeus »

smd_lover schreef:Je kan het kastje pulserende geluidsgolven laten maken. De ontvanger kan middels 2 microfoons het looptijdverschil tussen de 2 signalen (=afstandsverschil) bepalen.
Zou die methode ook werken in een omgeving met veel geluid, 'ruis' dus?

Microfoontjes klinken duurder dan bijvoorbeeld IR LED's zoals de Wii controller werkt, een IR zender en ontvanger die de positie dan door middel van een driehoeksmeting bepaald.

In een product dat (theoretisch) meer dan 10.000 keer gemaakt moet worden scheelt elke cent :P
Plaats reactie