27mc zendbak met weigerende eindtrap

Stel hier al je HF vragen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Streekvosnl
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 8 jul 2012, 1:39
Locatie: Leiderdorp. .
Contacteer:

27mc zendbak met weigerende eindtrap

Bericht door Streekvosnl »

Hallo allemaal,

Ik zit te rotzooien met een eindtrap van een verder prima 27mc bak.

Ik heb power op de stuurtor (2sc2166) maar op de eindtor heb ik niets.
De originele stuurtor zit erin, maar de eindtor is normaal een MRF477 (tot 40W FM) maar die was defect en heb ik vervangen voor een 2SC2312 (17W FM).

:idea:
De 2SC2312 zit anders in zijn huisje dus heb ik 2 pootjes gedraaid van positie op de PCB. Nu zou het moeten werken, maar mooi niet he.
:idea:
Ik heb voedingsspanning op de collector, dus daar ligt het niet aan.
:idea:
Het signaal stopt net voor een instelspoel met draaibare ferrietkern. Die heb ik even overbrugd maar er veranderd niets. Ik heb gewoon 0 W op de uitgang van de bak en ook al op de basis van de eindtrap.

Heeft iemand enig idee wat ik mogelijk over het hoofd zie? (het vervangen van de eindtrap voor dit type is vaker gedaan en werkt)

Graag reacties want ik wordt er zenuwpatient van... :shock:

Groetjes en bedankt :!:
Arno.

Het hele schema ligt hier klaar om gemaild te worden. Stukje schema met de eindtrap vind je in het attachment. Het gaat fout waar het rode kringetje staat (zie attachment).
Bijlagen
Zie rode cirkeltje en pijltje
Zie rode cirkeltje en pijltje
eindtrap.jpg (198.07 KiB) 15066 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Streekvosnl op zo 8 jul 2012, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Ontvangen is iets specifiek ONTlenen aan de lucht door het selectief af te VANGEN en verloopt altijd tussen 2 partijen...
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11498
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Je weet zeker dat de eindtor goed is?
Je weet ook zeker dat de basis en de emittor goed hebt aangesloten?
Dan zou het nog kunnen zijn dat de inkoppelkring naar de basis van de eindtor niet goed meer in resonantie is omdat er een andere tor is gebruikt met andere eigenschappen. Je zou dan die kring even moeten instellen.
Als bijlage is een stukje van het schema ook als voldoende.
Het stuk waar het de hele eindtrap inzit.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Gebruikersavatar
Streekvosnl
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 8 jul 2012, 1:39
Locatie: Leiderdorp. .
Contacteer:

Bericht door Streekvosnl »

[quote="Mat Janssen"]Je weet zeker dat de eindtor goed is?
Je weet ook zeker dat de basis en de emittor goed hebt aangesloten?
[/quote]

Ja dit weet ik allemaal zeker. Ik heb dit meerdere malen gecontroleerd.

De kring bijstellen lijkt niet te lukken omdat die spoel dus niet in te stellen valt (als ik de kern verdraai / verplaats gebeurd er niets met het vermogen).
Ik begrijp het advies de spoel toch te vervangen voor eenzelfde type? Die zijn namelijk moeilijk te krijgen... en zou mijn volgende stap zijn.

Zoals te zien is heb ik een afdruk van de eindtrap in de bijlage geplaatst. Ik hoop dat het een beetje te lezen is.
Ontvangen is iets specifiek ONTlenen aan de lucht door het selectief af te VANGEN en verloopt altijd tussen 2 partijen...
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11498
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Waarmee heb je gemeten. Hoe weet je dat er power op de stuurtransistor staat?
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Gebruikersavatar
Streekvosnl
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 8 jul 2012, 1:39
Locatie: Leiderdorp. .
Contacteer:

Bericht door Streekvosnl »

[quote="Mat Janssen"]Waarmee heb je gemeten. Hoe weet je dat er power op de stuurtransistor staat?[/quote]

Ik heb met een veldsterktemeter het signaal gevolgd. Dat is op de basis van de stuurtor nog heel laag, op de collector hoog en bij de genoemde spoel valt het terug naar minimaal.
Ontvangen is iets specifiek ONTlenen aan de lucht door het selectief af te VANGEN en verloopt altijd tussen 2 partijen...
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11498
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

L33 met C192 en de rest van de aanwezige capaciteiten vormen een seriekring die bij resonantie een heel lage impedantie heeft en zo een grote basisstroom kan genereren.
Als voor instelling voor aal een beetje basisstroom heb je VR9.
Hiermee zorg je dat er niet meer zoveel stroom uit TR503 nodig is.
Wanneer je het niet haalt met het verstemmen van L33, dan zul je wat mret de capaciteiten moeten spelen om de zaak weer naar resonantie te brengen.
De seriekring moet in reonantie zijn voor maximaal vermogen
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Plaats reactie