Draadloze relais switch

Zoek je iets? Plaats het hier!
Plaats reactie
jarrin
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 27 jan 2008, 17:09

Draadloze relais switch

Bericht door jarrin »

Beste lezer,

een aantal weken geleden heb ik de Raspberry PI besteld (mini computer, draait linux).

Het is vooral bedoeld om hiermee te gaan experimenteren. Nu ben ik al lange tijd geïnteresseerd in relais switches.
Ik ben van plan (ben programmeur) om de Raspberry PI als communicatiemiddel te gebruiken, om op die manier ralais switches aan te sturen.
Nou heb ik al even rondgekeken en er zijn genoeg USB-gestuurde ralaisboordjes te vinden.

Echter is het voor mijn situatie niet erg praktisch om alle ralay switches op één board(/plek) te hebben, maar liever verdeeld in het huis. Daarom zat ik te denken aan draadloze relays switches, die dan via een transmitter(o.i.d.) aan te sturen zijn door de Raspberry PI.

Ik heb thuis een setje liggen om licht aan te sturen via een afstandsbedieningÉ. én afstandbediening die controle heeft over meerdere relays(220v).
Echter i.p.v. een afstandsbediening wil ik een controller die via usb/gpio is aan te sturen.

Kan iemand mij opweg helpen met mijn speurtocht? Ik zit niet in dit soort specifieke elektronica en zou niet weten waar ik moet zoeken.

Even een opsomming van mijn situatie en wat ik graag wil.
  • Raspberry PI, heeft USB aansluiting en GPIO poortjes, draait linux
    Op zoek naar een 6-tal 250v losse relay switches die op afstand te besturen zijn door de Raspberry Pi
Ik hoop dat iemand mij een schop de goede richting kan geven, want mijn google-resultaten lopen ten einde. (misschien foutieve trefwoorden)
Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Jarrin
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1878
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Een klik-aan-klik-uit setje nemen en de zender openhalen en koppelen aan de GPIO.
Retiredat55
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 30 nov 2009, 20:56
Locatie: Leiderdorp. .. .

Bericht door Retiredat55 »

Dat is inderdaad het goedkoopst.
Er zijn ook diverse kant en klare oplossingen, bijv. bij Conrad onder
Home Automation, maar die zijn wel veel duurder.
jarrin
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 27 jan 2008, 17:09

Bericht door jarrin »

Alleereerst, bedankt voor de snelle reacties

Ik heb inderdaad al eens gedacht om zo'n setje open te breken, maar vroeg mij de slagingskans hiervan af. Maar als jullie zeggen dat het mogelijk is, ga ik dat zeker uitproberen.

Ik heb inderdaad bij Conrad al gekeken en daar staan inderdaad mooie setjes, maar deze gaan vaak boven mijn budget of voldoen niet helemaal aan mijn eisen ;)

Nog even doordenkend op het idee om een bestaand setje te gebruiken. Ik kan dan de afstandsbedining aansturen via de GPIO pinnetjes die maximaal 3.3v leveren? Zonder een tussenstap?

gr, Jarrin
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1878
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Dat ligt eraan, als je geluk hebt zonder tussenstap.
Kwestie van even meten hoe de knopjes aangesloten zitten.
Plaats reactie