Accu spannings uitlezen met lm 3914

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
henklith
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 9 jul 2008, 17:25
Locatie: utrecht. .

Accu spannings uitlezen met lm 3914

Bericht door henklith »

Hallo, ik ben hier hartstikke nieuw, maar goed.
Even kort het probleem schetsen, in mij oldtimer met gelijspannings dynamo wil ik met een lm3914 de laadspanning uitlezen, deze moet liggen tusse ne 13 en de 14,8 volt (13,8 volt is eigenlijk al te hoog!)
Ik wou de accu spanning eerst door een deler van 1/3 aan de ingang van de schakeling aanbieden.
De spanningen op het weerstands ladderwerkje moet dan lopen van ongeveer 5,0 tot 4,4 volt.
De spanning op de hi (6) moet dus op 5V gezet worden, en de lo (4) op 4,4V .
Ik krijg dat niet voor elkaar met behulp van de refout en de ref adj ingangen.
Kan dit uberhoubt?? en hoe moet ik dan de nodige weerstanden en potmetre(S) configureren?
Als iemand daar een tekeningetje voor heeft met de nodige r's en p's,
dan zou ik hem/haar daar heel dankbaar voor zijn.
Ook zit ik nog die weerstand die de stroom door de leds bepaald kan dat ook allemaal in takt blijven?
De ledbalk loopt dan mooi van 13 > 14,8 volt, in stapjes van 0.2 volt!
Alvast bedankt, als tegenprestatie mag je een keer een ritje maken in mijn 220SE (Benz van 1964 :))
groet, henk lith.
Laatst gewijzigd door henklith op do 10 jul 2008, 8:38, 1 keer totaal gewijzigd.
stardriver
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5912
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

In deze datasheet staat op p11 een voorbeeld:
http://www.national.com/ds/LM/LM3914.pdf
henklith
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 9 jul 2008, 17:25
Locatie: utrecht. .

Bericht door henklith »

Hoi Srynus,, bedankt voor je snelle reactie, dit voorbeeld ken ik, maar mijn probleem is dat ik de spanningen voor Hi en Lo niet haal, ik kom op geen stukken na aan die 5 volt!?
Groet, henk