Accu spannings uitlezen met lm 3914

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
henklith
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 9 jul 2008, 17:25
Locatie: utrecht. .

Accu spannings uitlezen met lm 3914

Bericht door henklith »

Hallo, ik ben hier hartstikke nieuw, maar goed.
Even kort het probleem schetsen, in mij oldtimer met gelijspannings dynamo wil ik met een lm3914 de laadspanning uitlezen, deze moet liggen tusse ne 13 en de 14,8 volt (13,8 volt is eigenlijk al te hoog!)
Ik wou de accu spanning eerst door een deler van 1/3 aan de ingang van de schakeling aanbieden.
De spanningen op het weerstands ladderwerkje moet dan lopen van ongeveer 5,0 tot 4,4 volt.
De spanning op de hi (6) moet dus op 5V gezet worden, en de lo (4) op 4,4V .
Ik krijg dat niet voor elkaar met behulp van de refout en de ref adj ingangen.
Kan dit uberhoubt?? en hoe moet ik dan de nodige weerstanden en potmetre(S) configureren?
Als iemand daar een tekeningetje voor heeft met de nodige r's en p's,
dan zou ik hem/haar daar heel dankbaar voor zijn.
Ook zit ik nog die weerstand die de stroom door de leds bepaald kan dat ook allemaal in takt blijven?
De ledbalk loopt dan mooi van 13 > 14,8 volt, in stapjes van 0.2 volt!
Alvast bedankt, als tegenprestatie mag je een keer een ritje maken in mijn 220SE (Benz van 1964 :))
groet, henk lith.
Laatst gewijzigd door henklith op do 10 jul 2008, 8:38, 1 keer totaal gewijzigd.
stardriver
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5912
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

In deze datasheet staat op p11 een voorbeeld:
http://www.national.com/ds/LM/LM3914.pdf
henklith
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 9 jul 2008, 17:25
Locatie: utrecht. .

Bericht door henklith »

Hoi Srynus,, bedankt voor je snelle reactie, dit voorbeeld ken ik, maar mijn probleem is dat ik de spanningen voor Hi en Lo niet haal, ik kom op geen stukken na aan die 5 volt!?
Groet, henk
stardriver
henklith
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 9 jul 2008, 17:25
Locatie: utrecht. .

Bericht door henklith »

Hoi beste mensen ik heb toch een bedradings foutje gemaakt moet denk ik toch een nog sterkere bril :o((
Ik kan de referentie spanning perfect regelen, exact volgens de theorie!
Nu moet alleen nog de low ref ingang van een potmetertje voorzien, omdie vanuit der ref uitgang op de goeie waarde te zetten, lukt vandaag niet meer :o((
De meter moet dan de leds aansturen van 13 > 14.8 volt
in stapjes van 0.2 volt.
Als het klaar is maak ik de tekening/schema ook er bij.
Groet, Henk lith.
stardriver
GvH-E
Berichten: 566
Lid geworden op: zo 25 mar 2007, 22:41
Locatie: Amersfoort. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door GvH-E »

Je kunt het bereik beter van 11 tot 14,8 volt maken.
Wanneer je motor niet draait zal de boordspanning bij enige belasting al snel op de 12 volt komen.
En 14 volt tijdens het laden is een normale zaak,zeker bij een minder goede accu. GvH-E
henklith
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 9 jul 2008, 17:25
Locatie: utrecht. .

Bericht door henklith »

Hoi G, provincie genoot, je hebt daar helemaal gellijk in.
Maar mijn doel is juist om de boordspanning in dynamische toestand, ofwel tijdens rijden te controleren.
Als de motor niet draaid, vallen er aan de accu inderdaad hele andere spannigen te meten.
Je hebt met een moderne dynamo ook niet zo veel problemen, mijn nog niet zo heel oude oldtimer heeft eeen geintegreerde spannings regelaar, en die zet de spanning op 14 Volt, exact!
Of de motor moet onder de 600 toern komen dan zie je de spanning wat zakken.
Maar mijn schakelingetje moet mij informatie gaan geven over de boordspanning tijdens rijden, het is dus meer een dynamo tester dan een accu tester.
mijn oudste oldtimer maakt namelijk nog gebruik van een mechanische regelaar en een gelijkstroom dynamo :o))
Groet, Henk Lith

NB: ik heb mij laten zeggen dat moderne motoren vaak een veel hogere afregelspanning voor de Dynamo hebben, en 14,5 volt niets is om je druk over te maken, vooral Japanse auto's hebben hogere boordspanningen!?
Ze gebruik misschien ook een ander soort accu, met andere chemische inhoud?
stardriver
henklith
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 9 jul 2008, 17:25
Locatie: utrecht. .

Bericht door henklith »

Hoi mannen, ik heb mijn schakeling met de LM 3914 klaar, hij meet nu in twee bereiken, een van 11 tot 12.8 met 200mV tussenstapjes, en een in het bereik van 13 tot 14.8 volt ook met tussenstapjes van 200mV.
Lekker simpel omschakelbaar in een van de bereiken met een schakelaar.
In totoaal had ik 4 potmeters nodig om de referentie spanningen in te stellen
Ik zit nu nog met een net kastje, dat wil zeggen met een net display, kastje is no problemo!
Weet iemand hoe ik een net display er bij kan maken, zijn daar al eens toppics over geweest???
Groet, Henk.

NB: hieronder de oldtimer waar hij in moet komen als bewaker van de accu en/of de Dynamo alles nog met gelijkstroom dynamo *MB w111 van 1964
Bijlagen
P7200023 (Small).JPG
P7200023 (Small).JPG (49.85 KiB) 16146 keer bekeken
P7200026 (Small).JPG
P7200026 (Small).JPG (32.58 KiB) 16146 keer bekeken
mb3 (4)wr (Small) (WinCE).jpg
mb3 (4)wr (Small) (WinCE).jpg (8.93 KiB) 16146 keer bekeken
stardriver
henklith
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 9 jul 2008, 17:25
Locatie: utrecht. .

Bericht door henklith »

Alle led's op hun plek, en een nettere display, langlezen Excel en een kleurenprinter :O)
Groet, Henk Lith
Bijlagen
P7220029 (Small).JPG
P7220029 (Small).JPG (43.94 KiB) 16087 keer bekeken
P7220028 (Small).JPG
P7220028 (Small).JPG (36.56 KiB) 16090 keer bekeken
stardriver
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5912
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Ziet er netjes uit :!: :!:
henklith
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 9 jul 2008, 17:25
Locatie: utrecht. .

Bericht door henklith »

Hoi Stynus, ik kon niet aan gekleurde ledjes komen op korte termijn, (ome Dick is van de aardbodem verdwenen :o( :o))
dus heb ik de ledjes maar omlijst met kleurtjes wat nogwel practischer is zelfs, daar de linker en de rechter kolom niet de zelfde kleur zijn.
Groet, Henk Lith
Zo nu weer verder met de Benz, was even een leuk uitstapje naar mijnoude vak :o))
Kom hier bestist nog wel eens terug.

NB: Misscien een overweging, om eem hoofdstuk "auto electronica" toe te voegen :o)
stardriver
henklith
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 9 jul 2008, 17:25
Locatie: utrecht. .

Bericht door henklith »

Ik zou er nog even een schema aan hangen, ik heb geen autocat of auto poes, hoe heet dat allemaal, maar gewoon een tekening van gemaakt, wie graag het betere origineel wil hebben laat die mij even contacten, dan stuur ik dat in hogere resolutie via de mail op!!
Groet, Henk Lith.
Bijlagen
P7230030 (Small).JPG
P7230030 (Small).JPG (22.02 KiB) 16036 keer bekeken
stardriver
henk l
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 16 nov 2012, 14:38
Locatie: Utrecht

Bericht door henk l »

geing, ding staat nog steeds op het forum, ik heb het forum al jaren niet meer bezocht, heb weer helemaal opnieuw in moeten tekenen.
Jammer dat er maar zo weinig oldtimer liefhebbers hier te vinden zijn.
Groet, Henk Lith (henk l)
met een ster op de motorkap spoor je goed.
Plaats reactie