gelijkrichter

Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.
Plaats reactie
bennethos
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 21:56

gelijkrichter

Bericht door bennethos »

Ben electronica aan het studeren op mezelf, vandaar de post in "huiswerk" :) . Soms raak ik wat vast met teveel vragen, best frustrerend, maar ik geef niet op !

Mijn doel met multisim is een lineaire voedingsbron te tekenen met een voltage regulator van 5V. Als alles er "ok" uit lijkt te zien, probeer ik het live te breadboarden. Ik gebruik hiervoor Multisim.

Nu zit ik met wat vragen :

- Ik gebruik 18AC RMS maar er komt 24.635V uit, dit kan toch niet kloppen ?
Ik zou verwachten dat er 18 uitkomt - de spanningsvallen van de diodes.

- Begrijp ook niet goed hoe het zit met het plaatsen van de massa.

- Hoe berekent men de ideale capacitantie/voltage voor de elektroliet in een voeding ?

- Ik heb er maar een "willekeurige" belastingsweerstand ingestoken...
Klopt het als ik bv 100mA als verbruiker zou willen simuleren dat ik dan gewoom de wet van ohm en de formule : R=V/I moet gebruiken om ideale weerstand te berekenen ? (ik zal ook moeten rekening houden met zijn max toegelaten wattage veronderstel ik)
Bijlagen
multisim rectifier
multisim rectifier
rectifier.png (163.04 KiB) 7544 keer bekeken
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Als je het verschil tussen de effectieve waarde en de topwaarde van een wisselspanning bestudeert kom je erachter waarom er een hogere dc-waarde aan de uitgang staat dan er ingaat.
Door de 2 scoopbeelden te vergelijken en te beredeneren wat er gebeurt kun je eigenlijk ook al zien waarom er 24VDC uitkomt.
bennethos
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 21:56

Bericht door bennethos »

Ok de effectieve waarde wordt ook wel RMS genoemd correct ?

Vierkantswortel van 2 * de effectieve waarde van men AC input geeft 25,449V . We zijn er bijna... Dan moet ik nog spanningsval van 1 diode aftrekken en dan kom ik er !

Nog een paar vraagjes :

- hoe heet de spanningsval van een diode i/h engels ? Kan het niet echt terugvinden in datasheets, zou toch rond de 0.7V moeten liggen.

-Waarom toont multisim voor de AC multimeter de RMS waarde en voor het DC gedeelte Piek waarde ?

bedankt
bennethos
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 21:56

Bericht door bennethos »

Deel van mijn antwoord heb ik wel degelijk onder de knie nu. de reden dat ik bij DC geen RMS of effectieve waarde heb is omdat er maar 1 waarde is... Als je DC op de scoop bekijkt zie je 1 lijn. Piek... :-)
Plaats reactie