Eindwerk

Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.
Plaats reactie
spiegelei
Berichten: 6
Lid geworden op: di 8 jan 2013, 20:11

Eindwerk

Bericht door spiegelei »

Hallo,

Ik heb een vraagje over het schema van mijn GIP (ik maak een scrambler)
In mijn school zijn we verplicht om DesignSpark te gebruiken, maar heb er nog niet heel veel ervaringen mee.

Op mijn schema heb ik een aantal massa's , moet ik het symbool van massa gebruiken? of al die punten met elkaar verbinden?

Ook heb ik een aantal punten waar een spanning komen. (bv. 6x U/2 of 5x Ua) moet ik die punten met elkaar verbinden?

Ik stel deze vraag om zeker te zijn, want ben bezig met het tekenen van me print in PCB, en zie dat er een kortsluiting is gekomen bij weerstand R64. Maar op mijn schema is alles aangesloten en heb het ook is gevraagd aan mijn leerkracht, maar hij weet niet wat het probleem is.

Als iemand me raad kan geven, zou dat héél sympathiek zijn!!
Danku
Bijlagen
Scan_Doc0005.pdf
Dit is het schema van de audio scrambler.
(753.92 KiB) 680 keer gedownload
Zo heb ik me schema getekend (heb me print wel in 2 stukken gedeeld dus bovenste gedeelte is er niet bij)
Zo heb ik me schema getekend (heb me print wel in 2 stukken gedeeld dus bovenste gedeelte is er niet bij)
eege.png (285.87 KiB) 8310 keer bekeken
schema in PCB waar duidelijk te zien is dat R64 kortgesloten is ( R64, is die weerstand dat wit is gemarkeerd)
schema in PCB waar duidelijk te zien is dat R64 kortgesloten is ( R64, is die weerstand dat wit is gemarkeerd)
zTGZG.png (307.25 KiB) 8310 keer bekeken
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Ik kan de cijfers niet lezen in het schema en ik ken desigspark niet.
Maar ik denk dat je een probleem hebt met kruisingen.
Als je wilt dat de 4 draden van een kruispunt elkaar raken, moet je er 1 een stukje verschuiven zodat het een T en daarnaast een omgekeerde T wordt.
spiegelei
Berichten: 6
Lid geworden op: di 8 jan 2013, 20:11

Bericht door spiegelei »

smd_lover schreef:Ik kan de cijfers niet lezen in het schema en ik ken desigspark niet.
Maar ik denk dat je een probleem hebt met kruisingen.
Als je wilt dat de 4 draden van een kruispunt elkaar raken, moet je er 1 een stukje verschuiven zodat het een T en daarnaast een omgekeerde T wordt.
Bijlagen
eege.png
eege.png (255.6 KiB) 8288 keer bekeken
dvgzg.png
dvgzg.png (477.75 KiB) 8288 keer bekeken
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Ja, dat schema komt van Elektuur (Elektor) en die gebruikten een zwart bolletje om van een kruispunt een knooppunt te maken.
Dat is niet volgens de nieuwe regels.
spiegelei
Berichten: 6
Lid geworden op: di 8 jan 2013, 20:11

Bericht door spiegelei »

smd_lover schreef:Ja, dat schema komt van Elektuur (Elektor) en die gebruikten een zwart bolletje om van een kruispunt een knooppunt te maken.
Dat is niet volgens de nieuwe regels.
maar ik denk dat mijn fout ergens anders ligt. Zoals je zie op die schema van elektor, heb ik al die punten ' Ua ' met elkaar verbonden enz... maar daar ben ik niet 100% van of dat zo moet.
En ook met die massa's, ik heb er overal een massa-symbool gezet van DesignSpark, ipv al die massa's met elkaar verbonden.
(oorzaak van een kortsluiting, is da die niet van de + naar de - kan gaan, dus ik denk me massa ergens fout is) kan dat?
Plaats reactie