kleur verandering smd led

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
shifty
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 19 dec 2012, 14:39
Locatie: meppel

kleur verandering smd led

Bericht door shifty »

Hallo,
Ik wil mijn ps3 een ander uiterlijk geven dmv ledjes erin te plaatsen die van kleur veranderen zoals in dit filmpje ong rond de 0:35:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... IALPuDHvxs#
ik heb de maker al een aantal berichtjes gestuurd maar reageert niet.
ik weet al wel dat het smd ledjes zijn maar hoe laat ik die van kleur veranderen?
Er zijn wel voorschakelapperaten verkrijgbaar maar die zijn allemaal te groot om in te bouwen.
De voeding waar het op komt is of 12 volt of 5 volt.
Het maken ervan lukt me wel want kan wel goed solderen alleen het uitvogelen van hoe het werkt lukt me niet meer alleen en ben er al weken naar op zoek.
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Als de fabriekscontrollers te groot zijn kan je misschien zelf iets maken.
Er zijn genoeg sites waar je met een heel kleine schakeling dat lichteffect kan krijgen ,deze bijvoorbeeld:
http://members.upc.nl/w.akker80/william/rgbled.htm
shifty
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 19 dec 2012, 14:39
Locatie: meppel

re

Bericht door shifty »

dit had ik ook al gevonden maar ik snap niet helemaal hoe dat allemaal werkt en hoe ik zo'n PWM moet programmeren en ik heb ook niet gezien dat hun dat gebruiken.
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 8677_n.jpg
dit is een foto van hoe hun het doen.
volgens mij gebruiken ze dan op elke plek 3 smd leds die naar dat printplaatje gaat.
Maar wat zit er op het printplaatje wat er voor zorgt dat het van kleur verandert.
ik heb nog niks in huis liggen en zal alles nog moeten bestellen
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Je zou de PIC16F628 ergens kunnen laten programmeren. Maar als je zoiets nog nooit bij de hand hebt gehad is het wel wat lastig.

Maar er zijn ook leds die zelf al slow auto-change doen zoals deze:
http://samenkopen.net/action_product/909457/767198
shifty
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 19 dec 2012, 14:39
Locatie: meppel

re

Bericht door shifty »

dat zijn wel handige ledjes maar ik ben bang dat die te groot zijn ik zoek volgens mij 0603 smd of 0405 smd led.
en als ik wel die ledjes neem van die link ik heb dus 5 of 12 volt die kan ik weghalen voor de blueray speler zonder dat die er last van krijgt dan is het toch alleen maar een nodig om er een weerstand voor te plaatsen?
en de bedoeling is dat ze allemaal tegelijk van kleur (dezelfde kleur) veranderen.
Moet ik ze dan paralel of in serie plaatsen?
shifty
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 19 dec 2012, 14:39
Locatie: meppel

Bericht door shifty »

ik heb wat gevonden wat ik probeer te maken het komt uit een mood kaars.
(zie foto's)
op het printplaatje zitten 2 weerstanden een condensator 1 rood ledje 1 groen ledje 1 blauw ledje een licht reagerend schakelaartje(die ik niet nodig ben ) en een zwart dopje aan de achterkant waarvan ik niet weet wat het is.

het printplaatje is niet veel groter dan 2 bij 2 cm

zoiets wil ik dan ook maken maar dan voor 12 volt en dan 3 rode smd leds 3 blauwe smd leds en 3 groene smd leds.
is dit mogelijk of is het ergens te bestellen of kan iemand mij aan een tekeningetje helpen en waardes van wat ik nodig ben?
Bijlagen
IMG_20130114_221920.jpg
IMG_20130114_221920.jpg (34.38 KiB) 9712 keer bekeken
IMG_20130114_221943.jpg
IMG_20130114_221943.jpg (57.48 KiB) 9712 keer bekeken
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Dat zwarte dropje is een microcontroller.
Zoals al eerder aangegeven kan je dat met een microcontroller maken.
De 16F628 is vrij groot, dan neem je daar een kleine smd-controller zoals de 10F200 voor in de plaats en een spanningsregelaar om van 12V naar 5V te gaan.
shifty
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 19 dec 2012, 14:39
Locatie: meppel

re

Bericht door shifty »

bedankt nog voor de snelle antwoorden :D
ik heb al wat gevonden een rgb controller die klein genoeg is en heb er ledjes bij gekocht van 1.8 mm die zijn wat makkelijker te solderen en zijn superbright.

ik zit alleen nog met 1 probleem:
het lukt me niet te berekenen hoe ik de weestand moet berekenen (zie tekening)
de bedoeling is dat er op 4 plaatsen een rgb kleurverandering komt dus van elk punt van de rgb controller komen 4 draadjes maar ipv elk ledje met een eigen weerstand te geven wil ik dat ze vanaf 1 weerstand komen maar hoe bereken ik die? ( ik heb meerdere weerstand calculators geprobeert maar elke komt weer wat anders uit en sommige willen ook geen paralel weergeven)


(zodra het hele gebeuren klaar is zal ik een paar foto,s plaatsen van hoe het geworden is ^^ )
Bijlagen
rgb paralel.jpg
rgb paralel.jpg (50.99 KiB) 9608 keer bekeken
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5912
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Dit gaat niet, je moet per led een weerstand.
Plaats reactie