AUX - IN voor autoradio via CD speler?

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
Lenn
Berichten: 13
Lid geworden op: di 5 feb 2013, 16:48

AUX - IN voor autoradio via CD speler?

Bericht door Lenn »

Beste,

Ik ben eigenaar van een SAAB 9-3 uit 2001. Ik ben nogal een enthousiast van deze wagens dus zou graag de originele radio behouden. Probleem is dat deze geen aux verbinding hebben. Nu er bestaat een kit online die doet alsof dat hij de CD-lader is, en dan kan je zo je mp3 of telefoon aansluiten. Nu deze is nogal aan de prijzige kant, maar heeft wel het voordeel van goede geluidskwaliteit.

Een andere mogelijkheid is solderen en de radio doen denken dat het de TEL-IN is (telefoon). Nadeel; bass, fader, etc... kan je niet afstellen, kortom; slechte geluidskwaliteit, in een radio die eigenlijk wel beter kan.

Ja een FM transmitter is er ook, maar dat wil ik niet, wederom vanwege de kwaliteit.

Nu... de radio is een met een cdspeler (zie foto als voorbeeld; http://i312.photobucket.com/albums/ll33 ... C08148.jpg ) Het is een Pioneer radio, en ik vindt buiten de service manual van een ander model, niet diegene van deze.

Nu zit het zo dat mijn CD speler kapot is... Dus kreeg ik het volgende idee. Kan ik niet de aux kabel solderen op de CDspeler module en dan op één of andere manier de radio doen denken dat er een cd inzit en dat die dan de signalen van m'n mp3 afspeelt?

Ik heb een foto genomen van de CD speler (had hier nog een kapotte radio liggen, dus heb die voor een beetje onderzoek uit elkaar gehaald).
https://sve7qw.bn1.livefilestore.com/y1 ... jpg?psid=1

De flatcable van de speler naar het hoofd bord (moederbord?) heeft 26 verbindingspunten met volgende namen bijgeschreven:
SCLK
DATA
XLAT
CLCK
XRST
SENS
SQCK
SQSO
SCOR
A
B
C
MCCW
MCW
CHA
LDON
AGND
OOUT
L-CH
R-CH
5V
CD-G
GND
GND
8V
8V

Het spijt me voor de lange uitleg, maar ik hoop echt hier een antwoord te vinden ! Alvast super bedankt !
Mandy
Berichten: 874
Lid geworden op: do 6 mei 2004, 23:05
Locatie: Zoetermeer. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mandy »

Hallo


Heel vroeger heb ik in een midi toren een aux uit gemaakt.
Dit ging vrij gemakkelijk, maar bij een Saab 93 zou ik eerder denken om goed te zoeken bij Saab clubs en alles door een bekwaam monteur te laten vervangen.

Ik heb nooit een Saab 93 van binnen gezien. Wat ik zo kan zien...

Dit is niet onmogelijk, maar een gedurfde operatie, want zo n dashboard maak ik niet graag open.

Die pin lijst is heel interessant, maar het blijft de vraag of daar een ingang zit. Ik zie wel L en R, maar dat zijn zeker uitgangen.

Het ziet er nogal digitaal uit en je moet de versterker hebben, maar om dat centrum te vinden, zal die radio uit het dashboard moeten.

Dan weet je nog niet of je een Aux In kunt maken. In mijn geval kon je die verbindingen makkelijk zien, want het was een versterker met uitgangen. Dit is een radio, versterker, cd speler - alles in 1.

Ik vind het heel knap als je hier de ingang gaat vinden en hopelijk kan je een aansluiting maken. Een zeer delicate ondernemen en de kabel naar de nieuwe CD speler mag niet alles makkelijk lostrekken.

Saab is een mooie auto, maar had een betere radio systeem verwacht...

Je ene link doet het niet. https link kan ik niet zien...

Als je de aux kabel van de oude CD speler kan zien dan ben je een heel eind!!!

Je bent op de goede weg, maar van hier kan ik niet zien of het technisch mogelijk blijft...


Succes!
Lenn
Berichten: 13
Lid geworden op: di 5 feb 2013, 16:48

Bericht door Lenn »

Bedankt ! Maar de reden dat ik hier zit is omdat de clubs me geen antwoord bieden dat ik zoek :)

En wagens hou ik me sowieso al mee bezig dus ik heb geen probleem met die radio uit het dashboard te halen :p Er ligt er hier trouwens al één open dus dat is echt geen probleem.

De foto die niet werkte; Afbeelding

Mijn bedoeling is dus om een aux kabel erin te solderen op het CD-bord of op de kabel. Kortom nogmaals; ik wil de radio doen denken dat hij een CD afspeelt, maar dat hij de signalen oppikt die uit de toegevoegde aux kabel komen waar ik m'n mp3 of gsm dan op aansluit.

Ik weet gewoon niet wat al die dingen betekenen, en ik heb echt geen schrik om m'n handen vuil te maken ;) Dus ik moet gewoon weten;

1) Hoe doe ik de radio denken dat hij een CD speelt (dus het systeem overbruggen ofzo, een sensor "loopen" of dergerlijke zodat die het signaal verzend dat de radio doet denken dat er een CD aanwezig of aan het draaien/laden is, kortom dat ie in CD modus kan gaan)

2) Wat voor aux verbindingen ik moet maken, met welke draadjes van de flatcable (ik veronderstel de L-CH en R-CH)

3) Of ik verder nog iets moet doorknippen.


Het lijkt me gewoon logisch dat dit zou kunnen, alleen heb ik de opleiding er niet voor dus moet iemand me even helpen met uit te leggen wat naar waar wordt verzonden...


deze PDF vond ik (maar niet van het juiste model) misschien dat jullie daar wat mee zijn? http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 4586,d.d2k
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1882
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Met die twee lijntjes Rch en Lch ben je er nog niet.

Op blz16 van de pdf staat het schema van de CD controller.
De PE5349A is al nergens terug te vinden op het internet dus daar houdt het
al op.
Lenn
Berichten: 13
Lid geworden op: di 5 feb 2013, 16:48

Bericht door Lenn »

Ja de twee lijntjes zullen zeker niet volstaan. Maar de PDF is niet de juiste hé, het lijkt er zelfs niet op dus vandaar... ik weet ook niet waar grotendeels van de afkortingen voor staan.

De PE5349A, wat is dat voor iets?
Lenn
Berichten: 13
Lid geworden op: di 5 feb 2013, 16:48

Bericht door Lenn »

Ik vond dit nog ! www.datasheetcatalog.org/datasheets/res ... 764_DS.pdf

dat is de chip die op de foto te zien is...
Mandy
Berichten: 874
Lid geworden op: do 6 mei 2004, 23:05
Locatie: Zoetermeer. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mandy »

Hey Coole gasten!

Dit is waar ik al bang voor was. Je hebt geen opleiding,
dus adviseer ik je om een elektronicus om hulp te vragen met SMD ervaring. Dat is helaas aan mij (nog) niet besteed.

Je zit namelijk echt op het niveau van zeer kleine soldeerpunten.

Die PDF is van een Sony chip, grappig. Die zit in de Pioneer.

Die andere chip is een Pioneer chip, maar ook weinig over bekend idd.

http://north.pl/karta/pe5349a-ic-pionee ... -1885.html

We zitten duidelijk op digitaal niveau.

Dat gaat mijn pet te boven!

Je weet namelijk niet wat het defect met je CD speler is. Alles is totaal geintegreerd.

Meestal blijft een radio in CD stand. De radio slaat niet 100% uit?

Maar of die aux dan open blijft, dat weet je door te testen.

Ik denk dat je misschien gewoon een versleten laser hebt.

Misschien omdat wij toch zo diep zitten, heb je die mogelijkheid ook overwogen?

CD repareren, klinkt veel minder dramatisch, maar ik bewonder je fanatisme en je hebt mijn elektronica spirit ook even een boost gegeven.

Laten wij dit tot de bodem uitzoeken!
Lenn
Berichten: 13
Lid geworden op: di 5 feb 2013, 16:48

Bericht door Lenn »

M'n CD speler repareren interesseert me zelfs niet :p

Meestal als ik m'n kop ergens naar zet dan heb ik de neiging om het uit te zoeken, ookal komt het dan misschien duurder en veel arbeidsintensiever uit...


Er is zo'n gezegde; I'd rather loose by a mile with something i build with my own hands, than win with something I paid another to build for me.
Lenn
Berichten: 13
Lid geworden op: di 5 feb 2013, 16:48

Bericht door Lenn »

Ok voorlopig heb ik dit al gevonden ;

http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... 392FP.html

www.bdent.com/v/vspfiles/downloadables/TC9404FN.pdf

www.datasheetcatalog.org/datasheets/res ... 764_DS.pdf

Ook ben ik zelf een diagram aan het opstellen van wat ik kan uitmaken dat naar waar gaat. En ik wil het zelf uitwerken, en desnoods ga ik op het einde idd wel naar iemand die het solderen al wat meer onder de knie heeft :)
Lenn
Berichten: 13
Lid geworden op: di 5 feb 2013, 16:48

Bericht door Lenn »

MAN DAS VEEL WERK ... zucht...
Mandy
Berichten: 874
Lid geworden op: do 6 mei 2004, 23:05
Locatie: Zoetermeer. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mandy »

Ik durf heel wat te solderen, maar micro niveau heb ik mij niet gewaagd.

Ik vind gewone elektronica al mogelijk genoeg. LOL.

Als je iemand vind die het wilt doen, dan kan hij ook niet garanderen of hij de radio niet zal slopen...

Kost misschien een paar radio's meer.

In het ergste scenario lukt het niet...

Elektronicus met Saab 93 voorliefde...Krijg zo n idee dat je meer zal slagen in Oost Europa. Het is veel werk, dus neem een werkloze!

Een elektronicus met werk in het westen heeft er denk ik geen tijd voor...


Ik ben bang dat het niet kan, omdat dit 100% digitale signalen zijn.

Kan je niet zien waar de kabels van de CD speler naar het moederbord gaan?

Dat is belangrijker dan al die sheets bestuderen, wel fascinerend, maar we komen zo niet verder. LOL (mijn hemel die Sony chip heeft 100 pins)


Ik zag bv. als tracks wisselen dan krijg je noise reduction aan en ik zag een poort voor Mute. Echt raar, ik zie heel veel uitgangs signalen, maar

INGANG?


Meest logische conclusie lijkt mij ook dat de andere CD speler elektronisch op je Saab speler moet lijken. Dit is niet zomaar een L+R kabeltje, maar ook die andere CD speler moet op digitaal niveau samen smelten met je Saab moederbord...


Wie dit kan is een Freak SMD kunstenaar!
Lenn
Berichten: 13
Lid geworden op: di 5 feb 2013, 16:48

Bericht door Lenn »

Ja ik welke de kabel is die naar het moederbord gaat, en ik heb voorlopig ALLE verbindingen daarvan gevonden :p

kben ook bezig aan die chip met die 100 verbindingen :p :p das de laatste ongeveer die over blijft :p

de andere chips heb ik de verbindingen al zo goed mogelijk gevonden en daar denk ik ook ze zo goed als allemaal te hebben.

Ik vraag me af; zijn de signalen die de lazer doorstuurt naar het CD-bord dezelfde als die van een aux kabel? Als je wilt kan ik even de excell file online zetten. (zijn meerdere sheets), laat maar weten wat je ervan denkt.

Hier is de link voor m'n google doc, het is de Excel file "benamingen" staat maar één in dus... https://docs.google.com/folder/d/0B8z3V ... sp=sharing

Meerdere sheets; flatcable 26 = die naar het moederbord gaat, flatcable 16 is die van de lazer naar het cd bord, en dan de chips afzonderlijk nog
Mandy
Berichten: 874
Lid geworden op: do 6 mei 2004, 23:05
Locatie: Zoetermeer. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mandy »

Signalen van een laser zijn geen aux signaal. Een aux signaal is voor versterkt. Dit gebeurd ook met het signaal van de radio. Die signale gaan allemaal naar een centrum dat de signalen naar de versterker schakeld.


Hier staat basics over hoe een CD speler werkt:

http://www.tc.umn.edu/~erick205/Papers/3011Paper.pdf


Ik heb wat links gevonden.

Je bent niet de enige die dit idee heeft.

http://www.instructables.com/id/Add-an- ... r-cars-st/


http://www.mp3car.com/car-audio/140200- ... k-mod.html

Deze links geven wat meer ideeen alleen is jou CD speler stuk en dan is het niet duidelijk of hij de versterker automatisch uitschakeld. Als alles gewoon blijft werken/ draaien, dan maakt het niets uit.

Bovenstaande link werkt met het afspelen van een lege cd, maar dat kan in dit geval niet.

Bij tweede link heeft iemand bij een Sony gewoon L en R aangesloten.
Hier mute hij de cd speler automatisch als de iPOD gaat spelen.

Vind deze links behoorlijk hoopvol.

Maar een ervaren elektronicus kan makkelijk meten wat voor spanning er op die L/R staat en dan weet je snel of het een uitgang of ingang is.

Volgens mij zijn we het meest warm bij die Toshiba TC9404 chip.

Pin 9 LO O Left channel analog signal output pin.

Misschien kan je kijken waar dit heen gaat?

Pfff Ik weet het verder niet. Meten is weten. Ik denk dat ik het te moeilijk maak en misschien zit L / R ingang inderdaad gewoon op die connector.


ALLEEN NOG 1 DING VOOR DE DUIDELIJKHEID.


http://diagramas.diagramasde.com/audio/ ... 201%29.pdf


Deze link is echt handig, maar je zegt dat je radio niet precies dit type is?

Volgens deze schema's heeft de radio ook een TAPE mogelijkheid. Maar de radio op jouw foto heeft dat duidelijk niet.

Mijn hemel wat een ICs....van veel ICs kan ik geen datasheet vinden...
zoals IC 405 SN 761029DL

Volgens het schema, ik weet niet of dat trappen zijn, maar ik ga niet alle signalen hier vermelden, maar van CD

+0.2 dBs, +7.2dBs en nog 1 getal (weet die meer) die zit op ook op Tuner motherboard PCB


Ik heb ook nog deze link gevonden. Ik wou iets meer weten over CAN BUS. Die chip zit ook op Tuner Motherboard en zag een link over SAAB 93. (2001)

http://pikkupossu.1g.fi/tomi/projects/i-bus/i-bus.html

Heb je overwogen om een CD wisselaar te nemen? Dat zou veel problemen oplossen en je hebt gelijk meer CDs tot je beschikking.

Dat ik hier niet eerder aan heb gedacht?

CD speler boeit je niet, maar als je gewoon een wisselaar kan aansluiten, dat is toch gewoon veel beter?


Ik weet nu wel 1 ding! Ik koop nooit een auto radio zonder aux in...
Lenn
Berichten: 13
Lid geworden op: di 5 feb 2013, 16:48

Bericht door Lenn »

Bedankt ! Ik heb morgen wat leesvoer :)
Lenn
Berichten: 13
Lid geworden op: di 5 feb 2013, 16:48

Bericht door Lenn »

Ok heb me er een beetje door gewerkt, en inderdaad die links van jou zijn veel belovend :-) . Ik ben er overtuigd van dat het zo simpel zal zijn als de aux kabel solderen op de LCH en RCH flatcable output (die idd van die tochiba chip komen) om de audiosignalen door te geven. Maar zoals bij die link van die kerel, zij gebruiken idd een lege cd... en daar vraag ik mij af, (en dat zie je ook in die topic terugkomen), of we niet kunnen vermijden dat er een cd moet inzitten... dus we zouden eigenlijk moeten weten wat voor signaal de radio verteld dat er een cd zit, en via welke kabel dit komt...
Lenn
Berichten: 13
Lid geworden op: di 5 feb 2013, 16:48

Bericht door Lenn »

Vond zonet iets online via Solo Service manual 2.doc (is een pdf op google)

The active communication ports can be seen
as DATA, XLAT, CLOK, SYSM, and XRST the
output ports are SQSO (CD Text), SENS and
SCOR. We should see active data streams on
SENS, DATA, and SQCK at all times when a
disc is playing.


Kortom, SENS, DATA en SQCK zouden continue moeten actief zijn bij het spelen van een disc, dus zou dit betekenen dat één van die dus zegt dat er iets afspeelt tegen de radio. Mijn gok is SENS en mijn gok is ook dat die een continue stroom van 5v zou ontvangen dan !


Hmmmm :-) Maybe maybe ! :p nog even wat verder browsen :)
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5911
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Als je dat gaat testen, zet er dan even een weerstandje van 1K tussen. Als de lijn dan bi-directioneel zou zijn dan blaas je de radio kant niet op.
Mandy
Berichten: 874
Lid geworden op: do 6 mei 2004, 23:05
Locatie: Zoetermeer. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mandy »

Lenn, je hebt veel verstand van die poorten. Cool man!

Kom je uit NL of Belgie?
Lenn
Berichten: 13
Lid geworden op: di 5 feb 2013, 16:48

Bericht door Lenn »

Ik zal eens zien of ik zo'n one way weerstandje niet kan sourcen via die kapotte eenheid hier.

Ik kom uit België maar geloof me ik heb hier echt geen verstand van... Gewoon via die handleidingen proberen afleiden hoe alles werkt... Proberen :D
Lenn
Berichten: 13
Lid geworden op: di 5 feb 2013, 16:48

Bericht door Lenn »

En ik denk ook dat het normaal niet zal nodig zijn aangezien hij altijd 5v output via daar...
Plaats reactie