Locatie identificatie op buitenbel

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
Plaats reactie
SunnySenior
Berichten: 6
Lid geworden op: za 16 feb 2013, 10:55
Locatie: Algarve Portugal

Locatie identificatie op buitenbel

Bericht door SunnySenior »

Goedemorgen allemaal,

Wij zijn een aantal jaren geleden verhuisd naar Portugal en voor onze beveiliging hier ben ik nu op zoek naar een schema...

We hebben ons huis hier rondom beveiligd met IR barrières (7 stuks). Dat werkt prima maar nu zouden we overdag graag afhankelijk van welke barrière aangesproken wordt een buitenbel aansturen met 1 tot 7 pulsen...

De alarm leverancier hier had dat beloofd te maken maar krijgt het niet voor elkaar... Vrijdag zei hij dat hij het opgeeft of ik moet een schemaatje aanleveren... We hebben de contacten van de barrières (12V) tot onze beschikking en we hebben ook al de 12 Volt AC masterbell van Friedland die helaas tot op heden werkeloos is. De leverancier heeft op een gegeven moment een printje geleverd dat de bel aanzette als er iemand door een van de stralen liep maar daar werden we gek van ... De bel ging pas uit als die straal weer in rust was... Dus een instelbare beltijd zou welkom zijn..

We wonen op de buiten en soms springen ze overdag over het hekje heen om eens wat beter te kunnen kijken hoe en wat... We hebben al een aantal verrassingen gehad...

Ik heb wat gelezen over PIC IC's en het lijkt me leuk om het met zo een IC uit te voeren als dat mogelijk en financieel haalbaar is. Als het met simpele electronica kan dan ook goed hoor.

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen, bij voorbaat onze dank!

SunnySenior
Sjacheraar
Berichten: 53
Lid geworden op: za 18 feb 2012, 13:56
Locatie: . .

Bericht door Sjacheraar »

Een simpele !Logo van Siemens voor 100 euro kan al je werk doen.
SunnySenior
Berichten: 6
Lid geworden op: za 16 feb 2013, 10:55
Locatie: Algarve Portugal

Bericht door SunnySenior »

Goedemorgen,

Nou een PLC om zoiets simpels te doen lijkt me ook weer niet nodig.

Ik dacht zelf aan een 8 bits schuifregister (PISO) en een instelbare klokgenerator (ergens tussen 0,5 en 10 Hz).

veranderd er een van de ingangen dan start het schuifregister en schuift de ingang(en) die dmv een diode matrix (BCD) gecodeerd wordt naar de uitgang waar dan een transistor een relais aan en uitschakelt al naar gelang de inhoud van het register.

Mijn probleem is dus welke klokgenerator (NE555?) en welk schuifregister.

Het is echt de bedoeling om dit op een klein breadboardje in de alarmkast te bouwen. Ik zal vandaag eens proberen een blokschemaatje te maken om e.e.a. te verduidelijken.

Ik hoop op wat hulp s.v.p.
SunnySenior
Berichten: 6
Lid geworden op: za 16 feb 2013, 10:55
Locatie: Algarve Portugal

Bericht door SunnySenior »

Tja dat viel dus niet mee. Ik dacht dat het erg simpel ging zijn maar ik geloof dat ik nog even wat hulp nodig heb.

Ik ben tot het bijgevoegde blokschema gekomen maar realiseerde me al tekenend dat er nog een boel details ingevuld moeten worden.

Het idee was om op de binnenkomende flank een uitlees cyclus te laten starten, het relais aan het einde pulst totdat de ingang die het alarm veroorzaakte de boel uitzet.

Maar eerlijk gezegd weet ik niet hoe nu verder..
Bijlagen
Blokschema lokatie alarm
Blokschema lokatie alarm
Locatie Alarm.jpg (673.14 KiB) 9030 keer bekeken
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Sorry, ik ben niet zo van de 'oude' elektronica, ik zou het met een picje doen. Als je het begin van de site www.picbasic.nl doorwerkt heb je als het goed is voldoende kennis om de software te schrijven. Dit stelt namelijk niet veel voor.
Je kunt een PIC16F628A nemen.
De 12V sensorsignalen moeten elk teruggebracht worden naar ruim 4 Volt met behulp van 2 weerstandjes en kunnen dan zo op de ingangen van de pic aangesloten.
Voor het uitgangssignaal is waarschijnlijk slechts een transistor erbij nodig eventueel met een relaistje erbij.
SunnySenior
Berichten: 6
Lid geworden op: za 16 feb 2013, 10:55
Locatie: Algarve Portugal

Bericht door SunnySenior »

Hoi smd_lover. Ja het lijkt me dat dat wel iets beter bij de ambitie past en dat sluit ook wel aardig bij mijn kennis nivo aan. Ik hoop alleen dat ik het programmaatje binnen 50 regels kan houden.

Ik ga eens kijken wat voor componenten ik nog meer nodig heb en dan denk ik dat ik een bestelling ga plaatsen....

Eventuele tips zijn van harte welkom... Bijvoorbeeld hoe je tijd van de bel puls instelbaar kan maken met een potmetertje of zo bij dit pic project...

Alvast dank!
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Op de 16F628A kan je via een 'omweg' een potmeter aansluiten, dat staat ook ergens op picbasic.
Je kunt ook een iets modernere pic nemen met ADConverter erbij in.
De picbasic-taal gebruik ik niet maar ik meen dat je dan al klaar bent met het ADIN commando.
Plaats reactie