Canon printer defect; wie wil en kan helpen?

Zoek je iets? Plaats het hier!
Plaats reactie
ASDREW
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 10 apr 2013, 10:06

Canon printer defect; wie wil en kan helpen?

Bericht door ASDREW »

Hallo
Wie vindt het ook maatschappelijk onverantwoord dat een 2 jaar oude Canon printer (pixma mx 885) van 215 euro weggegooid. Ik heb de voeding vernieuwd gezien ineens de spanning wegviel kosten bijna 100 euro. Was een gokje en helaas nog geen teken van leven in de printer, misschien wel moederboard. Ik heb de printerkop verwijderd, gereset maar helaas.
Na gegoogle kom ik er achter dat in de UK en de VS dit euvel bij vele typen Canon printers voorkomt met een onduidelijke oorzaak.
Welke hobbyist durft het aan om te kijken of het niet iets eenvoudigs is op de printplaat wat misschien wel makkelijk vervangen kan worden waardoor de printer het weer doet. Ik ben op zoek naar iemand die deze uitdaging wel aandurft om samen te kijken wat er aan de hand is. Het is toch waanzinnig dat zo'n nieuw appraat zomaar de container in moet.
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

In Europa heb je 2 jaar garantie.
ASDREW
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 10 apr 2013, 10:06

CANON printer

Bericht door ASDREW »

Klopt maar de printer is nu 2 jaar en ca. 8 dagen; zowel leverancier als Canon doen niets.
johnny84
Berichten: 2
Lid geworden op: di 18 jun 2013, 16:15
Locatie: Veendam

Europa max. 2 jaar garantie. Nederland min. 2 jaar!

Bericht door johnny84 »

Je hebt in Nederland minstens 2 jaar garantie! Dat naast de Europese Wet waarmee iedere inwoner van de EU maximaal 2 jaar garantie heeft.

De garantie geldt altijd bovenop de fabrieksgarantie. Heb je dus maar 1 jaar fabrieksgarantie (vaak bij Apple producten), dan heb je de resterende garantie van de partij waarmee je de verkoopovereenkomst hebt gesloten. Veelal de winkel of webshop dus.

In Nederland speelt de verwachting die een consument van een product heeft zwaarder dan de vaste Europese garantietermijn van max. 2 jaar.

Iedereen die een dure printer koopt gaat er van te voren niet vanuit dat deze maar 2 jaar meegaat. Dan zou je het product waarschijnlijk nooit gekocht hebben of juist gekozen hebben voor een goedkoper alternatief.

Een levensduur van 5 jaar lijkt me daarom reëler. Je hebt dus een bepaalde verwachting van het apparaat: "ik kan er in ieder geval 5 jaar mee uit de voeten.". Dan moet de verkopende partij volgens de Nederlandse wet ook aan die verwachting kunnen voldoen. Natuurlijk moet je dan wel kunnen aantonen dat het defect niet door eigen toedoen is veroorzaakt.

Ga er eens mee naar een rechtswinkel of juridisch loket...
Plaats reactie