Groot 7-segment led getal; hoe aansturen?

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Nisei
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 28 mei 2012, 15:35

Bericht door Nisei »

Ah kijk, nu wordt het duidelijk.
Als pinnen 11 tm 18 van de ULN2803 naar GND worden geschakeld klopt het allemaal.
Ik dacht dus dat ze naar pin 10 werden geschakeld. Vandaar de verwarring.
Ik heb nog nooit een schema getekend maar zal het es proberen :)
Nisei
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 28 mei 2012, 15:35

Bericht door Nisei »

OK niet lachen he ;)
Ik heb dus nog nooit iets getekend maar zoals ik het hieronder heb geprobeerd te tekenen is wat ik in mijn hoofd heb. Klopt dat?
Ik heb voor het gemak de tweede 4049 even weggelaten.

Afbeelding
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1882
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Je hebt misschien nog 8 pullup weerstandjes erbij nodig op de uitgangen van de klok. Dit in geval de klokuitgangen niet hoog worden.
Nisei
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 28 mei 2012, 15:35

Bericht door Nisei »

Dank je voor de tip maar ik had al gepost dat de weerstanden van de cathodes al op de display zitten :)

[edit] sorry, verkeerd gelezen. Dus weerstanden op de cathode uitgangen van de klok? Wat voor waarde zouden die moeten hebben dan? [/edit]
Laatst gewijzigd door Nisei op di 21 mei 2013, 0:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Nisei
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 28 mei 2012, 15:35

Bericht door Nisei »

Ik zit trouwens nog even te rekenen en zie nu dat ik 1W weerstanden nodig heb: 24V x 0,025A per segment = 0,6W
En ik wilde op de common anode ook nog een trimmer zetten om het geheel nog wat te kunnen dimmen maar klopt het dat die dan 24x(7x0,025)=4,2 dus 5W moet zijn? Ik heb geen ruimte voor een dikke draadgewonden potmeter.
mattijs96
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 1 jun 2011, 16:56
Locatie: vriezenveen. .. .. .

volgensmij heb ik vakantie project!!!!

Bericht door mattijs96 »

kwam heb bericht tegen en heb nu zin om mijn wekker met zijn gewone 7 segment display's te vervangen voor grote!!!
denk dat ik de uitdaging ook aan ga.
Nisei
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 28 mei 2012, 15:35

Bericht door Nisei »

Als je mazzel hebt zit daar een common cathode display in. Dan heb je alleen 4 2803 ICs nodig. Ik ben ondertussen van een 5 inch naar een 8 inch display gegaan. Als je een 4-cijferig display gaat maken worden de kosten natuurlijk wel aanzienlijk hoger. Ik kwam ze zelfs van 20" (50cm) hoogte tegen :D
Maar dan betaal je meer dan $100 per cijfer...
Plaats reactie