Flikkerende ledspot?

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cuypersk
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 21:52
Locatie: Vlaams Brabant . .

Flikkerende ledspot?

Bericht door cuypersk »

Een tijd geleden hebben we al onze hallogeenspots vervangen door ledexemplaren. Het zijn dimbare E14 spotjes op 220vac en 12W (4 x 3W CREE LED).
De spotjes zitten per vier op een lichtbalk aangesloten op een speciaal soort dimmer.
Na enkele maanden in gebruik te zijn begonnen er sommige spotjes fel te flikkeren. Eerst flikkeren ze met fel licht daarna doen ze niets meer.
De rest van de spotjes in de lichtbalk branden normaal verder.
Als de spots een tijdje zijn uitgeschakeld geweest werkt alles weer naar behoren. Na enkele minuten herhaald het fenomeen zich weer.
Eerst dacht ik dat het probleem aan de dimmer lag. Deze heb ik al vervangen maar zonder resultaat.
Ik heb de spotjes eens opgedaan en één en ander uitgezocht. De leddriver die er in aanwezig is blijkt ook te werken. Uiteindelijk zit het probleem in sommige ledjes zelf. De ledjes zitten per vier in serie aangesloten op de leddriver. Wanneer de spot begint te knipperen (rechtstreeks aangesloten zonder dimmer) en ik overbrug stelselmatig één voor één een led dan stopt plots het knipperen.
Er zit dus een defecte led tussen. Na het vervangen van die led door een ander exemplaar (ook een 3W type) werkt de spot weer naar behoren.
De vraag is nu hoe het komt dat deze leds zo vroeg sneuvelen? Als deze spots maar enkele maanden mee gaan dan is dit geen alternatief voor halogeenlampjes. Zij gingen jaren zonder problemen mee.
Bijlagen
E14_LED.jpg
E14_LED.jpg (114.6 KiB) 31067 keer bekeken
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Ik heb hetzelfde met een led tl-balkje.
Het zijn china-ledjes, alle waar naar z'n geld.
Er zijn wel goede kwaliteit ledspots te verkrijgen bij enkele nederlandse of duitse webshops.
Gebruikersavatar
cuypersk
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 21:52
Locatie: Vlaams Brabant . .

Bericht door cuypersk »

Ze zijn inderdaad van Chinese makelij. De ledverlichting op de Nederlandse en Duitse webshops zijn voor zo ver ik kan zien juist dezelfde Chinese import. De gebruikte ledjes zijn hier ook van het merk CREE deze toch goed blijken te zijn? Zouden er misschien tweede (of meer) rangs ledjes inzitten?
Alleen de spotjes van bekende merken zoals Philips, Osram, ed. zien er anders uit. Nadeel hiervan is dat ze peperduur zijn en quasi geen licht bieden. Zo vergelijken ze een ledspotje van enkel Watt's met een halogeenlampje van 40W?? Mooi niet waar!! Die echte felle 12, 16 en 20W E14 ledspotjes zijn bij de grote merken niet leverbaar.
Een ledspotje van 12W of meer kan zelfs nog niet tippen aan de lichtopbrengst van een kwaliteits (Philips, Sylvania,...) 40W halogeenlampje.
Ook de kleur is niet wat het moet zijn. De warmwitte ledjes geven een blauw rozige gloed af. :?
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Je hebt Cree en Cree. :wink:

De nadelen die je noemt zitten nu eenmaal aan leds vast, als je daar problemen mee hebt moet je nog niet aan leds beginnen.

Het enige wat je kan doen is het beste spul eruit zoeken, en ja, daar hangt een prijskaartje aan.
Hoewel je toch echt goedkoper uit bent met een spot van 30 euro die 20000 uur meegaat, dan met een ching-chong-ding van 5 euro dat na 200 uur de geest geeft.

Deze sites heb ik destijds gebookmarked , misschien aardig om te bekijken:
http://www.leditlight.net/bouwmarkt-led-lamp-test
http://www.led-tech.de/de/index.html
Gebruikersavatar
cuypersk
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 21:52
Locatie: Vlaams Brabant . .

Bericht door cuypersk »

Bedankt voor de info. De kwaliteit zit hem dus in de led zelf, ik wist niet dat er zovele soorten waren.
Heb ondertussen de defecte led op de printjes vervangen en ze doen het weer. De foto geeft de gepulseerde gelijkspanning weer over één diode.
De stroom door de diodes (4 led's in serie) is ongeveer 300mA.
Een benieuwd hoe lang ze nu gaan meegaan. De led's die ik nu geplaats heb zijn 3W CREE led's gekocht op eBay (Duitsland :wink: ).
Afwachten dus.......
Bijlagen
led_cree3w.jpg
led_cree3w.jpg (32.8 KiB) 30989 keer bekeken
Plaats reactie