Binaire klok

Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.
Plaats reactie
Dedier
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 12:34

Binaire klok

Bericht door Dedier »

Hallo allemaal,

Ik ben een eerste jaars student elektrotechniek en nu wil ik als project voor school een binaire klok maken. Ik heb al uren het internet lopen afstruinen maar nog steeds niet wat gevonden wat ik helemaal begrijp.
Ik zat te denken om een teller te gebruiken als begin (bijvoorbeeld een Ne555) maar toen liep ik weer vast. wat verder te doen. Ik heb ook een paar keer de Attiny langs zien komen maar ik zou niet helemaal weten hoe ik dat moet programmeren....
Ik had zelf het idee om de HH:MM:SS en dan voor de eerste seconden een rij van 4 ledjes te maken en de 2 S een rij van 3 ledjes en zo door te gaan.

als er iemand is die mij hiermee wilt helpen hoor ik het graag.

Groetjes,
Dedier
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Dus je hebt wel bestaande ontwerpen van het internet bekeken?

Is het een officiele opdracht vanuit school? Het lijkt me dat je eerst het vak digitale techniek een jaartje zou moeten volgen voordat je zoiets kunt gaan ontwerpen?

Da Attiny is van de fabrikant Atmel.
De arduino heeft ook een Atmel controller. Daar is veel over te vinden op het net, als je die onder de knie hebt kun je ook een Attiny programmeren.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Dedier
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 12:34

Bericht door Dedier »

Ja ik heb bestaande ontwerpen bekeken op het internet. Ik zat er aan te denken deze te maken (zie attachment). De opdracht vanuit school is iets maken. Dus mijn idee was dit, is het te hoog gegrepen?
Ik kan al redelijk arduino progameren, maar is een Attiny het zelfde principe? Of een Atmega?
En het probleem waar ik als eerste op stuitte is dat ik iets moet hebben wat tijd bijhoud. Iets van een pulsgenerator zat ik aan te denken.
Bijlagen
Binary Clock 2.jpg
Binary Clock 2.jpg (11.2 KiB) 13726 keer bekeken
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Je zou bijvoorbeeld de 50Hz van het stopcontact kunnen gebruiken. Zie http://www.elektronicastynus.be/Project ... /index.php voor een voorbeeld hiervan.
Dedier
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 12:34

Bericht door Dedier »

Zo iets had ik ook gevonden. Lijkt me ook heel leuk om te gebruiken. Alleen dit gaat toch net mijn petje te boven. Ik zou het wel zelf kunnen kopieren met niet kunnen begrijpen. Is er een simpelere oplossing?
verder weet ik niet of er een stopcontact aan te pas komt. Dat zou ik morgen even na moeten vragen. Wel erg bedankt voor het idee. Dit is tot nu toe wel de beste site die ik heb gezien.
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Zoek eens op Arduino RTC.
Dan krijg je diverse oplossingen om de tijd bij te houden.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Dedier
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 12:34

Bericht door Dedier »

Ik heb even gekeken naar de arduino. Maar dat is ook nog steeds wel moeilijk voor mij....
Ik heb nu deze gevonden http://www.instructables.com/id/Full-Bi ... /?ALLSTEPS
ik hoop dat dit misschien haalbaar is. Het multiplexen snap ik redelijk, alleen de code van de IC's snap ik niet helemaal hoe dat in elkaar zit. Verder zou ik graag willen weten waar de Transistoren voor zijn... Ik denk als dat eenmaal uitgelegd is dat ik het zo ver begrijp dat ik het snap. In de code staat dat het multiplexen niet nodig is als je geen drukknoppen gebruikt. Zou dit het project makkelijker maken of niet, zo ja moet de code dan erg veranderd worden. Daar kom ik helaas niet uit
Dankjewel alvast
Plaats reactie