tempratuurmeting m.b.v pt1000

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Die 3 mA heb ik nodig om de Re te berekenen samen met de spanning die over Re komt te staan. Deze spanning komt tot stand door Vbe te compenseren en dan te kijken hoeveel er nog overblijft voor VRe.
Daarom ook 2 diodes van de + naar de Basis. Een voor de compensatie Vbe en de andere is dan de RE spanning.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
dirko
Berichten: 6
Lid geworden op: di 7 dec 2004, 0:13

Bericht door dirko »

Is het niet handig om je LINE-IN ingang van je geluidskaart te gebruiken of is die intern ontkoppeld voor gelijkspanning ?
denis
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 20 dec 2004, 10:31
Locatie: den haag

jah dat begrijp ik

Bericht door denis »

zoals ik het begrijp is die 3 mA nodig om de stroom over de weerstand te bepalen en aangezien deze in serie staan staat er over( de diodes en weerstand dezelfde stroom dus door diode1 en 2 en Rb gaan 3 mA
de eerste diode is om de basis emitter overgang te compenseren.hiermee bedoel je volgens mij om de 0,7V die Ube heeft weg te halen (want deze diodes staan parallel met de emiter dus de spanningen is gelijk aan Ub-0,7V. de andere diode is nu je spanning Ue 0,7 dus.
nu we die weten en een stroombron van 1mA willen dus R = 700
nu we Ie hebben weten we ook Ic namelijk Ie = Ib+ic en ib is te verwaarlozen(is het altijd zo?? of bestaan er ook transistoren met een kleine hfe ) dus ie is ook 1mA maar de vraag blijft over die 3 mA is dit een vaste waarde voor diodes ? want begrijp eigenlijk niet wat die weerstand allemaal voor dient Rb dan he
Bijlagen
Doc1.doc
(26 KiB) 656 keer gedownload
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Voor die collector diode hoef je niks te doen.
Het gaat in dit geval alleen over de BE overgang.
De rest van de transistor gedraagt zich als een "regelbare weerstand"
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
denis
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 20 dec 2004, 10:31
Locatie: den haag

Bericht door denis »

jah maar hoe kom je dan aan de waarde van Rb en Ub is toch 1,4 V

Ue = Ub - Ube = 1,4 - 0,7 = 0,7 V

Ie = Ue /Re = 0,7/700 = 1 mA

Ic = Ie

Rb = Ib / Ubron(- 1,4)

volgens jou gegevens zou ib 3 mA zijn
dan zou Ic = Ie -Ib

hoe kom je bij RB?????
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Nee,
Ik heb in mijn verhaal op de vorige bladzijde gezegd dat ik 3 mA neem om als stroom te dienen door de twee diodes om ze uit de knie te krijgen zodat de spanning over die twee diodes stabiel blijft.
De weerstand die daar voor moet zorgen is ook de basis weerstand.
Wanneer je dan Vbatt - 1,4 neemt en dan 3 mA als stroom pakt om die weerstand uit te rekenen, ga je er even van uit dat de basis geen stroom zou trekken.
In de praktijk kom je dan uit dat er 2,99 mA door de diodes zal gaan lopen en 0,01 mA uit de basis. Ik mag dat verwaarlozen omdat ik al van school af ben en mijn diploma al heb. Jullie die nog dit moeten begrijpen mogen dat nog niet doen. Wanneer jullie je diploma hebben en begrijpen wat er aan de hand is mogen dan dat ook zo doen.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Plaats reactie