Eindwerk 6EE

Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.
Plaats reactie
Varsius
Berichten: 1
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 18:53

Eindwerk 6EE

Bericht door Varsius »

Dag

Ik zit in het 6de jaar elektriciteit elektronica en moet dit jaar dus een GIP samenstellen. Ik heb een idee in mijn hoofd, een kleinschalige auto met oplaadstation. Het is de bedoeling dat een stroomsensor het stroomverbruik gaat monitoren en een signaal gaat geven aan de microcontroller wanneer de batterij laag staat, en hoe laag. terwijl gaat de µC op een andere manier kijken waar de auto staat ten opzichte van het laadstation. Zo zou de µC het aantal stroom dat nodig is voor die afstand ook moeten berekenen zodat hij van eender welke plaats kan terugkeren(autonoom). Uiteindelijk komt hij terecht in zijn laadstation en en begint de batterij terug op te laden.

Nu is mijn vraag, iemand enig idee welke componenten ik zou kunnen gebruiken voor het meten van het stroomverbruik of het meten van de stroom in de batterij, en voor het positioneren van de auto t.o.v het laadstation.

Groeten
Arthur Cornelis
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Stroom meten kun je door de spanning te meten over een serie weerstand met behulp van een verschilversterker.
Spanning meten, dat zul je zelf wel weten.
Bijde signalen kunnen b.v. neer een chip uit de PIC serie, die hebben bijna allemaal een of meerdere adc ingangen.
PIC chips zijn niet noodzakelijk, Arduno of andere types hebben en kunnen dit ook.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Plaats reactie