Lichtorgel met 3 kanalen

Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.
Plaats reactie
Elsa
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 26 jan 2014, 14:42

Lichtorgel met 3 kanalen

Bericht door Elsa »

Hoi!

Ik weet dat al veel vragen over lichtorgels langs zijn gekomen, daarom ook sorry als ergens al een antwoord staat op mijn vraag, maar ik kon even niet zo snel iets vinden.

Ik wil graag een schakeling maken waarmee via de audio-uitgang van bijv. een telefoon, 3 verschillende ledjes op verschillende freqeuenties gaan knipperen. Nu ben ik er al een tijdje mee bezig geweest, maar ik heb er totaal geen verstand van (vandaar dat ik dit wil doen om wat bij te leren) en het werkt voor geen meter, vandaar dat ik me af vroeg of jullie me misschien kunnen helpen.

Ik heb een schemaatje geknutseld op basis van dit schema http://www.dieelektronikerseite.de/Circ ... torgel.htm, alleen wilde ik graag 3 bandfilters hebben ipv een hoog- en een laagdoorlaatfilter. Ook moest er nog een buffer voor zodat het aangesloten apparaat het niet meteen begeeft bij een fout.

Echter heb ik dit schema gebouwd en de ledjes deden niks. Weten jullie welk schema wel werkt? En hebben jullie ook een beetje een idee hoe ik daar mooie hoge, gemiddelde en lage frequenties (qua muziek) uit kan halen?

Alvast heel erg bedankt!
Bijlagen
Schema met berekende waardes klein.jpg
Schema met berekende waardes klein.jpg (140.15 KiB) 14996 keer bekeken
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Met een RC filter krijg je nu eenmaal een matige kanaalscheiding.
Ik heb zelf ook eens zoiets gebouwd, het werkt wel maar bij een stevige bas knipperen ze alle drie
:lol:

Je kunt natuurlijk drie 24db/otaaf bandfilters maken met 12 opamps, dat zal een stuk netter werken :roll:
Hardwarematig zou het lekker simpel en netjes moeten kunnen als je FFT analyse doet met een kleine microcontroller.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Elsa
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 26 jan 2014, 14:42

Bericht door Elsa »

Oké, sorry maar ik heb echt geen verstand van elektronica, so you just lost me there.:P
Ik heb nu een schema gebouwd (met behulp van iemand die er wel verstand van heeft), alleen bij de hoge tonen verzwakt de versterker het signaal ipv versterken. Heeft iemand hier een oplossing voor? (iemand zei iets over een gain bandwidth product, geen idee wat het is, laat staan wat het doet. Zou het kunnen helpen?)
Elsa
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 26 jan 2014, 14:42

Bericht door Elsa »

Ow misschien is een voorbeeld van het schema ook wel handig.
Bijlagen
Screenshot 2014-01-27 10.18.48.png
Screenshot 2014-01-27 10.18.48.png (102.68 KiB) 14970 keer bekeken
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Is dit een schoolopdracht?
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Elsa
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 26 jan 2014, 14:42

Bericht door Elsa »

Ehm ja, hoezo?
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Dan heb je hem dus in de verkeerde sectie geplaatst.
Move/schoolvragen.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Elsa
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 26 jan 2014, 14:42

Bericht door Elsa »

Owja, sorry, die had ik niet gezien.
Bedankt voor het verplaatsen.

Ik heb nu helaas weer een nieuwe vraag, nog steeds voor hetzelfde projectje.

Ik wil graag een in mijn circuit een +5 V hebben en een -5 V (wat in het schema nog +6 en -6 V is).
Nu heb ik een L7805abv en een L7905cv gehaald om dit trucje te doen.
Ik heb ze zoals hieronder gekoppeld, maar nu komt er bij de +5 V, 2,8 V uit. Iemand enig idee hoe dit komt? De -5 werkt wel.
Bijlagen
Untitled.png
Untitled.png (8.55 KiB) 14903 keer bekeken
Plaats reactie