Op Elektronicaforum.nl is de kans om een antwoord op je vraag te krijgen heel groot. In overzichtelijke subcategorieën kun je vragen en antwoorden over elektronica zoeken, plaatsen en beantwoorden.
Elektronica Forum is onderdeel van Schakelingen Online

Lichtorgel met 3 kanalen

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> School en huiswerk vragen
Auteur Bericht
Elsa

BerichtGeplaatst: Zo 26 Jan 2014, 17:04    Onderwerp: Lichtorgel met 3 kanalen Reageer met quote

Hoi!

Ik weet dat al veel vragen over lichtorgels langs zijn gekomen, daarom ook sorry als ergens al een antwoord staat op mijn vraag, maar ik kon even niet zo snel iets vinden.

Ik wil graag een schakeling maken waarmee via de audio-uitgang van bijv. een telefoon, 3 verschillende ledjes op verschillende freqeuenties gaan knipperen. Nu ben ik er al een tijdje mee bezig geweest, maar ik heb er totaal geen verstand van (vandaar dat ik dit wil doen om wat bij te leren) en het werkt voor geen meter, vandaar dat ik me af vroeg of jullie me misschien kunnen helpen.

Ik heb een schemaatje geknutseld op basis van dit schema http://www.dieelektronikerseite.de/Circuits/3%20Kanal%20LED-Lichtorgel.htm, alleen wilde ik graag 3 bandfilters hebben ipv een hoog- en een laagdoorlaatfilter. Ook moest er nog een buffer voor zodat het aangesloten apparaat het niet meteen begeeft bij een fout.

Echter heb ik dit schema gebouwd en de ledjes deden niks. Weten jullie welk schema wel werkt? En hebben jullie ook een beetje een idee hoe ik daar mooie hoge, gemiddelde en lage frequenties (qua muziek) uit kan halen?

Alvast heel erg bedankt!

Schema met berekende waardes klein.jpg

Schema met berekende waardes klein.jpg - 6787 keer

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
smd_lover
Moderator
Moderator

BerichtGeplaatst: Zo 26 Jan 2014, 17:58    Onderwerp: Reageer met quote

Met een RC filter krijg je nu eenmaal een matige kanaalscheiding.
Ik heb zelf ook eens zoiets gebouwd, het werkt wel maar bij een stevige bas knipperen ze alle drie
Laughing

Je kunt natuurlijk drie 24db/otaaf bandfilters maken met 12 opamps, dat zal een stuk netter werken Rolling Eyes
Hardwarematig zou het lekker simpel en netjes moeten kunnen als je FFT analyse doet met een kleine microcontroller.
Elsa

BerichtGeplaatst: Ma 27 Jan 2014, 11:17    Onderwerp: Reageer met quote

Oké, sorry maar ik heb echt geen verstand van elektronica, so you just lost me there.:P
Ik heb nu een schema gebouwd (met behulp van iemand die er wel verstand van heeft), alleen bij de hoge tonen verzwakt de versterker het signaal ipv versterken. Heeft iemand hier een oplossing voor? (iemand zei iets over een gain bandwidth product, geen idee wat het is, laat staan wat het doet. Zou het kunnen helpen?)
Naar boven
Elsa

BerichtGeplaatst: Ma 27 Jan 2014, 11:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ow misschien is een voorbeeld van het schema ook wel handig.

Screenshot 2014-01-27 10.18.48.png

Screenshot 2014-01-27 10.18.48.png - 6761 keer

Naar boven
smd_lover
Moderator
Moderator

BerichtGeplaatst: Ma 27 Jan 2014, 11:26    Onderwerp: Reageer met quote

Is dit een schoolopdracht?
Elsa

BerichtGeplaatst: Ma 27 Jan 2014, 13:12    Onderwerp: Reageer met quote

Ehm ja, hoezo?
Naar boven
smd_lover
Moderator
Moderator

BerichtGeplaatst: Ma 27 Jan 2014, 13:59    Onderwerp: Reageer met quote

Dan heb je hem dus in de verkeerde sectie geplaatst.
Move/schoolvragen.
Elsa

BerichtGeplaatst: Vr 31 Jan 2014, 13:13    Onderwerp: Reageer met quote

Owja, sorry, die had ik niet gezien.
Bedankt voor het verplaatsen.

Ik heb nu helaas weer een nieuwe vraag, nog steeds voor hetzelfde projectje.

Ik wil graag een in mijn circuit een +5 V hebben en een -5 V (wat in het schema nog +6 en -6 V is).
Nu heb ik een L7805abv en een L7905cv gehaald om dit trucje te doen.
Ik heb ze zoals hieronder gekoppeld, maar nu komt er bij de +5 V, 2,8 V uit. Iemand enig idee hoe dit komt? De -5 werkt wel.

Untitled.png

Untitled.png - 6694 keer

Naar boven
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> School en huiswerk vragen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1                     

Ga naar: