LEDSTROOMDIMMER

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
mathy knaapen
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 16:25
Locatie: beek en donk. .

LEDSTROOMDIMMER

Bericht door mathy knaapen »

Hallo,

Ik heb wellicht een afwijking aan mijn gezichtsvermogen, maar de standaard leddimmers irriteren mij enorm doordat ik in mijn ooghoeken de leds zie knipperen.

"PWM frequentie verhogen!" hoor ik je roepen, ja dat kan. Maar het blijft "hard" licht en hoe doe je dat in zo'n standaard leddriver?

Ik zou wel eens willen testen door de stroom naar de leds te beperken. Als ik mijn regelbare voeding neem, en draai de stroom naar beneden, dimt het licht ook en blijft het rustig licht zonder te knipperen.

Wie heeft er ervaring met een 230 volt dimmer en dat om te zetten naar een "stroomdimmer" ?

Bij 5 leds zijn de specs 24 volt 720mA.

ik hoor graag jullie reactie.
Mathy
goedkoop en goed is niet simpel
goedkoop en simpel is niet goed
goed en simpel is niet goedkoop
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Ja, bij een fabrieksdimmer moet je er maar net achter zien te komen hoe de frequentie omhoog kan, dat lijkt me lastig.

Misschien kan je er een LC-filter achter zetten.

Wat bedoel je met die 24V 720 mA?
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
mathy knaapen
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 16:25
Locatie: beek en donk. .

Bericht door mathy knaapen »

Hoi

Dat zijn de spanning en stroom die ik meet als 5 LEDS (zien er uit als inbouwspotjes) aangesloten zijn.

Op de LED voeding staat 24 volt 1024mA max.

Ik heb eens een stroombron 0-21 mA gemaakt met een LM358. Maar die kan niet meer leveren dan 60mA. Dus heb ik een stevige opamp nodig om dat voor elkaar te krijgen.
Daarnaast moet ik naar de 230 volt faseaansnijding kijken, en de mate van aansnijding uiteindelijk vertalen naar een stroom 0..1000mA.

Ik kan met een opto coupler de 230 volt monitoren op een uC, en daarvan 0..5 volt genereren.

Maar kan iemand mij helpen aan het stukje schema 0..5 volt naar 0..1000mA? Dan red ik het verder wel.

Alvast bedankt
Mathy
goedkoop en goed is niet simpel
goedkoop en simpel is niet goed
goed en simpel is niet goedkoop
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Je kan een schakeling met de MC34063 maken, pin 5 regelt de uitgangsstroom, 0 tot 1.25V.

http://www.uploadarchief.net/files/down ... roller.png
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
mathy knaapen
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 16:25
Locatie: beek en donk. .

Bericht door mathy knaapen »

Dank je wel voor je replay, maar weet eerlijk gezegd niet wat ik met een RGB controller moet.

Het gaat bij mij om inbouwspotjes met een bedrijfsspanning van 24 volt. eigenlijk zoek ik een regelbare stroombron van minimaal 1000mA.


Mathy
goedkoop en goed is niet simpel
goedkoop en simpel is niet goed
goed en simpel is niet goedkoop
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Er zitten 3 constant current leddrivers in dat schema.
Daar hoef je er maar 1 van te bouwen.
Een stuk of 6 onderdelen bij elkaar.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Plaats reactie