Multiroom maken met 1 versterker en digitale volumeregelaars

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
Michaelvn
Berichten: 6
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:33
Locatie: België

Multiroom maken met 1 versterker en digitale volumeregelaars

Bericht door Michaelvn »

Hey, ik heb een vraagje en hopelijk kunnen jullie mij daarbij helpen.
Om te beginnen leg ik even uit wat ik wil.

Er zijn op 3 plaatsen in mijn woning luidsprekers, en kan nog uitbreiden naar 5.
Deze luidsprekerkabels komen toe bij de verdeelkast. Aldaar worden deze van audio voorzien door een versterker.
Deze versterker krijgt signaal van een server pc.
Nu wil ik op de uitgang van deze versterker ( dus tussen versterker en luidsprekers) naar elke zone een digitale volumeregelaar plaatsen en de drukknoppen hiervan aansluiten op een relais/teleruptor met potentiaalvrije contacten van het domoticasysteem zodoende ik via tablet en externe drukknoppen het volume per zone kan beheren. Dit lijkt mij een veel goedkopere oplossing dan voor elke zone een versterker en dan nog een digitale volumeregelaar op het signaal naar elke versterker.

Ik heb een cesium 200 versterker van Dap audio en momenteel staat op channel 1, 2 artsound AS30W + 1 Artsound MD30W en op channel 2, 3 x Artsound MD30W.
De versterker geeft volgens de handleiding 2 x 70W op 8 Ohm en 2 x 105W op 4 Ohm.
De luidsprekers ; AS30W geeft 50W (rms) 8 Ohm en de MD30W geeft 10W (rms) 8 Ohm.
Er wordt nooit veel vermogen geleverd gezien deze luidsprekers dienen voor achtergrondmuziek in vrij kleine ruimtes. De luidsprekers zijn per channel parallel geschakeld.

Indien ik nog zones wil bijcreëren komen er nog 2 à 3 AS30W bij. Ik vrees dan wel dat hier nog een extra versterker zal voor moeten bijkomen.

Kunnen jullie mij zeggen of mijn idee haalbaar is en zoja wat ik hier dan voor nodig heb. En indien dit niet haalbaar zou zijn hebben jullie dan ideeën om zulks toch te kunnen realiseren?

Artsound heeft zulk systeem, de svc4 of svc6. Maar dit is met draaiknoppen en kan dus niet in het domotica systeem geïmplementeerd worden op die manier.

Laat maar weten als je meer info nodig hebt.

Alvast bedankt.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

In principe zou je met een versterker uit kunnen komen om al die luidsprekers aan te sturen.
Men gebruikt dan een versterker die een 100 V constant voltage output heeft. Elke aangesloten luidspreker heeft dan een 100 V naar de juiste luidspreker impedantie trafo. Die trafo heeft dan de mogelijkheid on d.m.v. een potmeter of een schakelaar met standen om het volume te regelen.
Echter het regelpunt heeft een hogere spanning en stroom om het volume te regelen.
Ik ken eigenlijk geen digitale potmeters die tegen die spanning en stroom kunnen.
De ic's die ik ken zijn dan meer voor het ingangsniveau audio signaal.
(een paar honderd milivolt.)
Als de die kant op gaat, dan moet elke luidspreker zijn eigen versterker hebben.
Maar misschien heeft het domotica systeem wel iets die een wat hogere spanning en stroom kan regelen, en dan zou je die kant op kunnen gaan.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Michaelvn
Berichten: 6
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:33
Locatie: België

Bericht door Michaelvn »

Hey bedankt, ja de versterker is er al en de luidsprekers ook dus kan nu moeilijk alles gaan omschakelen naar een 100v systeem. Heb je de svc6 van artsound eens kunnen bekijken. Kunnen die draaiknoppen niet verandert worden door drukknoppen?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Nee, heb ik niet bekeken, ga ik wel doen nou. :)
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Michaelvn
Berichten: 6
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:33
Locatie: België

Bericht door Michaelvn »

Hey, heeft er iemand nog een idee of wat info over mijn vraag?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ik heb gekeken, maar vergeten een antwoord te geven, sorry.
Als je de potmeter door drukknoppen wil vervangen, dan moet er een motortje bijkomen die de potmeter verdraait, maar dat is best prijzig.
Voor 100 volt systemen is er genoeg verkrijgbaar, maar laagohmig kan ik eigenlijk niks vinden. Jammer maar helaas.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Michaelvn
Berichten: 6
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:33
Locatie: België

Bericht door Michaelvn »

Toch bedankt. Dan zal er niets anders opzitten dan nog een versterkertje bij te plaatsen. Dan kan ik misschien die volumeregelaar met de ic DS1669 gebruiken om het volume per kanaal te regelen. Dus met twee versterkers zijn dat dan 4 kanalen, en dus in mijn geval 4 zones.
Of gaat een versterker "flippen" als er een zwak links- en een sterk rechtssignaal ingaat?
Om zo'n volumeregelaar te bouwen heb ik gelezen dat je een condensator nodig hebt van 0,1µF. Welke condensator moet dit zijn (keramische, elco, %)?
En welke spanning heb je nodig om dit printje te voeden?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

De volumes apart regelen met een DS1669 moet zonder meer gaan.
De versterkers hebben geen problemen met niet evenredige volume standen bij links en rechts, het zijn immers gescheiden versterkers.
De voedingsspanning voor de chip is 5 volt.
Ik zal de specificatie precies gaan bestuderen als je er een ac signaal door gaat sturen. en of het aangeboden signaal negatief mag.
Je hoort er nog van.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Michaelvn
Berichten: 6
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:33
Locatie: België

Bericht door Michaelvn »

Hey Mat, heb je de specificaties ondertussen al eens kunnen bekijken.
En bestaat er geen kleine versterker dat maar 10W moet leveren? En dat dus compact is in afmetingen? Ik dacht eens ergens gezien te hebben dat er een printplaat als versterker voor 15W bestond. Maar kan dit nergens meer terugvinden.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ja hoor er bestaan mooie kleine versterker modules bij Conrad voor 20 euro
117560 - 89 is er oa. een maar ze hebben nog veel meer.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Michaelvn
Berichten: 6
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:33
Locatie: België

Bericht door Michaelvn »

ok bedankt. Heb je de specificaties van de digitale volumeregelaar nog eens kunnen bekijken welke componenten ik exact nodig heb.
Plaats reactie