tijdgestuurd looplicht

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
pjotr
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 19 dec 2004, 20:55

tijdgestuurd looplicht

Bericht door pjotr »

Hallo

Voor mijn werk met verstandelijk gehandicapten ben ik op zoek naar een schema voor een soort van looplicht waarbij om het half uur een lamp verspringt,als in een langzaam lopend looplicht. dit zouden dan 48 lampjes moeten zijn om zo een ciclus van 24 uur te maken. Dit zou gebruikt moeten worden in kombinatie met een klok om zo door middel van verlichte simbolen bepaalde aktiviteiten aan te geven (bijv naar dagbesteding gaan of gaan eten dit zou dan door een verlicht simbool zichtbaar moeten zijn).

Misschien dat iemand mij hieraan kan helpen
alvast bedankt.
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

Het looplicht zelf vormt geen enkele moeilijkheid: werkende voorbeelden genoeg op internet. Een vooraf op te lossen probleem is de triggerperiode: omdat deze redelijk lang is (1/2 uur ) met waarschijnlijk een zeer kleine foutenmarge ( 24 uren klok ) dient u eerst in de handel te zoeken naar een geschikte tijdsklok die om het half uur een signaal geeft ( misschien heeft de instelling ze reeds ter beschikking ).
Met de karakteristieken van het signaal en de gewenste lichtsterkte per lamp, is het dan mogelijk een compleet schema op te stellen en uit te voeren.
Een andere mogelijkheid is het programmeren van een PIC.
Indien u kiest voor de eerste oplossing kan u met verdere vragen terecht op mijn e-mail adres
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Muizeke schreef:Het looplicht zelf vormt geen enkele moeilijkheid: werkende voorbeelden genoeg op internet. Een vooraf op te lossen probleem is de triggerperiode: omdat deze redelijk lang is (1/2 uur ) met waarschijnlijk een zeer kleine foutenmarge ( 24 uren klok ) dient u eerst in de handel te zoeken naar een geschikte tijdsklok die om het half uur een signaal geeft ( misschien heeft de instelling ze reeds ter beschikking ).
Met de karakteristieken van het signaal en de gewenste lichtsterkte per lamp, is het dan mogelijk een compleet schema op te stellen en uit te voeren.
Een andere mogelijkheid is het programmeren van een PIC.
Indien u kiest voor de eerste oplossing kan u met verdere vragen terecht op mijn e-mail adres
ik denk dat je als klokfrequentie best de 50hz van het net neemt met een "paar" frequentiedelers
pjotr
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 19 dec 2004, 20:55

Bericht door pjotr »

Hallo,
een en ander zou een laag voltage lampje moeten aansturen. Ik dacht zelf om de schakeling onafhankelijk van de klok te laten functioneren en door een eigen teller aan te sturen. Maar heb hier eerlijk gezegd geen kaas van gegeten.
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

Zonder uitwendige klok wordt de schakeling te uitgebreid voor de klassieke electronica. Ik vraag me ook af wie dat alles gaat maken als uzelf er niet veel van afweet. Een PIC laten programmeren lijkt mij dan ook het meest aangewezen.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Het programmeren en het ontwerpen van jouw probleem is goed te doen.
Het gaat nu nog alleen over de naiuwkeurigheid van het systeem.
Hoe goed moet het met de echte tijd samen lopen.
Ik kan de z.g DCF77 klok als ingang kiezen dan loopt het hele systeem goed op tijd. maar als het niet erg nauwkeurig komt en je het af en toe met een knopje "op tijd zet" kan het natuurlijk ook.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
pjotr
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 19 dec 2004, 20:55

Bericht door pjotr »

Allereerst bedankt voor jullie reacties.
Ik denk dat ik er uit ben. Als ik gebruik maak van een standaard schakelklok en deze laat inschakelen om 24.00 en laat uitschakelen om 23.59 heb ik het tijdbesturingsprobleem opgelost. Rest alleen de schakeling voor een 48 kanaals looplicht wat zo in te stellen moet zijn dat in de periode van 24 uur(23uur en 59 min)alle lampjes ingeschakeld zijn geweest,wie o wie kan me hier aan helpen.
Alvast bedankt
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ik zal wel iets maken hiervoor (schema) maar even wachten tot je aan de beurt bent. het is nl erg druk.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Nu een paar praktisch vragen voordat ik kan beginnen.
De lampen zijn dat laagspannings lampjes (12 of 24 volt) of gewone 220 volt lampen?
Die lampen gaan die een voor een aan, en blijven die dan aan, of gaat eerst lamp 1 langzaam aan, een halfuur later gaat lamp 1 langzaam uit, en lamp 2 langzaam aan. enz.
Eventuele tussentijdse bedieningen.
Of nog iets anders?
Graag een uitgebreid verhaaltje van wat er precies moet gebeuren en waarmee!
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
pjotr
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 19 dec 2004, 20:55

Bericht door pjotr »

hier dan het uitgebreid verhaaltje,

Het is de bedoeling dat het laagspannings lampje (voltage is niet zo belangrijk,hangt waarschijnlijk af van de voeding van het looplicht)een half uur blijft branden en dat daarna het volgende lampje voor een half uur aangaat,om op die manier om ste beurt 48 lampjes te laten branden zo de 24 uur rond. Met behulp van de losse schakelklok schakel ik hem dan na 23.59 min uit om hem vervolgens na 1 min weer in te schakelen waardoor alles weer opnieuw begint. Ik hoop dat het nu duidelijk is.

Nogmaals bedankt
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ja het is duidelijk. Er komt een schema aan.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Hier is het schema.
Bestudeer het eens, dan horen we het wel wat er eventueel nog moet gebeuren.
Bijlagen
48_halve_uren.GIF
48_halve_uren.GIF (19.9 KiB) 20814 keer bekeken
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
pjotr
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 19 dec 2004, 20:55

Bericht door pjotr »

hoi,
Bedankt schema is vrij duidelijk.Het component tussen de condensators van 22 pf is dit een kristal? En de bedoeling van de drie schakelaars is mij niet geheel duidelijk, ik ging er van uit dat ik door het verbreken van de voedingspanning de schakeling elke 24 uur opnieuw op kon starten met welk van de drie schakelaars doe ik dat nu?. En ik neem aan dat het 5 volt lampjes zijn?
Heb in ieder geval de komende tijd wat te doen.Ik hou je op de hoogte
Peter Oors
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 26 sep 2004, 22:27
Locatie: Helmond. .

Bericht door Peter Oors »

Moet pin 10 van de ULN2804 aan de V+ ?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

@ pjotr:
Het ding tussen de 22pF condensatorern is een kristal.
De lampjes moge van 5 tot 24 volt zijn omdat ik ze appart voed en de ULN voor een afscheiding zorgt tussen het 5 volt gedeelte en de rest.
De drukknopjes zijn ervoor om de zaak op tijd te zetten. Of wil je altijd wachten tot midder nacht als er een stroomstoring geweest is?
Wat jij voorsteld werkt natuurlijk ook, maar als je dat dan 's morgens om 10 uur doet, wat was dan je plan met dat ding de rest van de dag ??
@ Peter Oors:
Daar je als belasting een weerstand (lamp) hebt, en geen zelfinductie (spoel)
is het niet nodig pen 10 aan de voeding spanning, te leggen waar de belasting ook vandaan komt.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ik heb het hexbestand naar je PM gestuurd.
Succers ermee.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

kan je die hex file ook eens naar mij sturen?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

is gebeurd.
Veel plezier ermee
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Plaats reactie