Astabiele mutivibrator

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
Emvebe
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 9 jul 2014, 16:19

Astabiele mutivibrator

Bericht door Emvebe »

In het schema van de astabiele multivibrator ( http://www.schakelingenonline.nl/schake ... cten/1.htm ) is (volgens mij dan toch) de plus van de elco verbonden met de collector. Maar in de bijhorende tekst staat "Nu is doordat T1 in geleiding is gegaan C1 met de negatieve poot aan 0V komen te liggen", dus dan zou de min van de elco aan de collector liggen. Aangezien ik voor het eerst probeer om elektronica te doorgronden weet ik het niet meer...
dus dacht ik, laat ik ze beide maar eens proberen op het breadboard... En het resultaat blijkt hetzelfde te zijn. Een elco moet toch gepolariseerd geschakeld worden maar bij mij maakt dat blijkbaar geen verschil... Kan iemand dat verklaren ? Hoe meer ik zo'n schema probeer te begrijpen, hoe onduidelijker het wordt :-(
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Er staat inderdaad een fout in de tekst.
Er moet staan:
"Nu is doordat T1 in geleiding is gegaan C1 met de positieve poot aan 0V komen te liggen"

Op het moment dat dit gebeurt is C1 nog steeds geladen. Dat betekent dus dat de min van C1 nu (bijna) 9V onder nul komt te liggen.
R2 gaat hem nu ontladen tot de min van C1 op 0,6V komt te liggen.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Emvebe
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 9 jul 2014, 16:19

Bericht door Emvebe »

"...Dat betekent dus dat de min van C1 nu (bijna) 9V onder nul komt te liggen...."
En Rowwen Heze" zingt dan van "en boem, het licht ging oet".
Zo voel ik me nou ook. Van elektriciteit naar elektronica is toch 'n grotere stap dan ik gedacht had. Kan iemand eens in bewoordingen die een elektricien begrijpt uitleggen hoe dat ding nou eigenlijk werkt ? 9volt onder nul ben ik nog niet tegengekomen in mijn vak en het boek 'electronica voor dummies' geeft een uitleg waar ik ook al niet vrolijk van wordt. Maar ik zal niet opgeven tot ik snap wat die condensators eigenlijk met die transistors uitvoeren ;-)
Emvebe
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 9 jul 2014, 16:19

Bericht door Emvebe »

Eindelijk gevonden wat ik zocht, een duidelijke én begrijpbare uitleg. Voor wie het interesseert : www.idemployee.id.tue.nl/l.m.g.feijs/amv.doc (en geef die man een standbeeld -> een professor die iets duidelijk weet uit te leggen kom je niet vaak tegen ;-)
Plaats reactie