Hulp nodig bij 555 timer

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
rvanb
Berichten: 2
Lid geworden op: di 9 dec 2014, 13:16

Hulp nodig bij 555 timer

Bericht door rvanb »

Goedemiddag!

Ik ben nieuw hier en loop al 2 weken te zoeken hoe ik een 555 timer goed moet gaan aansluiten. De basisaansluiting snap ik inmiddels, maar om een of andere reden krijg ik het niet goed voor elkaar voor mijn situatie.

Wat ik wil:
Een 50% cyclus ongeveer 1 sec aan en 1 sec uit
9 volt batterij

Wie kan mij vertellen welke weerstanden en condensator ik moet gebruiken om dit te bereiken. Ik heb het idee dat ik niet voldoende watt meer overhoud voor mijn LED (3,6v) of nog een weerstand extra voor het lampje moet gebruiken..

Bedankt vast voor jullie hulp! :)
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Zoek even op het internet naar een '555 calculator' , daar kan je je gegevens op invullen en komen de weerstandswaarden eruit rollen.

Wat voor voorschakelweerstand je nodig hebt voor een led kan je uirekenen met een led calculator.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
rvanb
Berichten: 2
Lid geworden op: di 9 dec 2014, 13:16

Bericht door rvanb »

Calculator heb ik gevonden, maar het lijkt me dat het aantal volt wat uit de 555 komt rollen niet meer hetzelfde is als wat erin gaat (9v). En daar kan ik het niet meer volgen...
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

De 555 mag max iets van 100mA leveren. Daarbij heb je best wat verlies op de uitgangsspanning. Reken met pakweg 2V verlies, dan kom je op 7 Volt.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Plaats reactie