problemen met schakeling

Zoek je iets? Plaats het hier!
Plaats reactie
Goblin
Berichten: 3
Lid geworden op: do 22 mei 2003, 22:05
Locatie: Breda

problemen met schakeling

Bericht door Goblin »

Ik wil graag met behulp van een druktoets een CCFL lamp aan en uitschakelen.... 1 keer drukken om de lamp aan te zetten, nogmaals om de lamp uit te zetten.

Om dit te bewerkstelligen heb ik de beschikking over een schakelingetje, namelijk deze:
Afbeelding

Ik heb deze schakeling gesoldeerd en getest, het relais schakelt wel aan, maar op een of andere manier niet meer uit

Zou iemand me kunnen vertellen wat ik over het hoofd heb kunnen zien?
MADdie86
Expert
Expert
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 15 sep 2002, 14:32
Locatie: De Waard
Contacteer:

Bericht door MADdie86 »

een 4013 is toch ee D flipflop?
Ik denk dat de 100ohm weerstand die in serie staat met de 220nF C iets groter moet zijn zodat de puls duidelijk door komt.
Uhm een c'tje over de diode die over het relais schakelt zou ook geen kwaad kunnen.
Opzich klopt dit schema voor de rest dus ik zou niet zo 123 kunnen zeggen wat er nou helemaal fout is.
Wat ik je wel zou aanraden is om te kijken als je het knopje indrukt of pin 2 en/of 5 een logische uitgang geeft. Ik weet de pn out niet helemaal, maar kijk of dit zo is, als dit niet zo is is de chip kaduuk en zou dit de oorzaak kunnen zijn.
Alguna gente está loca, yo es tuerca
www.thaband.tk
Goblin
Berichten: 3
Lid geworden op: do 22 mei 2003, 22:05
Locatie: Breda

Bericht door Goblin »

Bedankt voor je snelle reactie......

een 4013 is inderdaad een D flipflop, ik gebruik er slechts de helft van, pootjes 7,8,9,10,11 heb ik op de ground aangesloten, dit werd me aangeraden door de elektroboer die verantwoordelijk is voor dit schema.

Ik heb hier 3 4013's liggen, 2 zijn van Philips, de ander van TI. Het gekke is dat wanneer ik er een van de 2 Philips' insteek en de voeding aan zet, het relais gelijk schakelt, zonder dat er contact is geweest via de druktoets.
Bij het andere IC, van TI, kan ik de voeding aanzetten, daarna contact maken met de druktoets waarna het relais schakelt....

Kun je hier iets mee? Ik niet iig :(

En zou je misschien wat waarden kunnen geven van de weerstand en de condensator die je zou vervangen/extra plaatsen in het schema?
MADdie86
Expert
Expert
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 15 sep 2002, 14:32
Locatie: De Waard
Contacteer:

Bericht door MADdie86 »

Ik zou eigenlijk niet weten wat er dan aan de hand is. Mischien is de pinout net iets anders van de philips chips. Of er is een chip kapot.

Mischien weet een van de andere leden/modders iets?
Alguna gente está loca, yo es tuerca
www.thaband.tk
RiPKiP
Berichten: 390
Lid geworden op: zo 25 aug 2002, 14:44
Locatie: Richting Utrecht :-)
Contacteer:

Bericht door RiPKiP »

Ik geloof dat het niet vaak voorkomt dat de pinbezettingen anders zijn, het lijkt mij ook dat de IC kappot is maar zeker weten doe ik ook niet. Is het niet mogelijk om met een multimeter is wat door te meten :?
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

Zonder de schakeling zelf is het is moeilijk om fouten op te sporen; daarom enkele raadgevingen:

- De CP - ingang van de 4013B heeft een ingebouwde schmitt-trigger: ik ben dan ook van mening dat al die electronica aan de klokingang onnuttig is. Deze flip flop wordt gebruikt als anti-dender schakeling.
Dus gewoon weerstand naar de voedingsspanning / drukknop naar de massa / middenaftakking naar de klokingang.

- Indien men flip-flop onder spannning zet dan zal voor 90% de Q uitgang logisch nul zijn. Voor de zekerheid kan men een kleine RC schakeling hangen aan de reset ingang van de flip flop. Zie
http://www.schakelingenonline.nl/~forum ... .php?t=141


- CMOS schakelingen stellen speciale eisen aan de voeding:

CMOS logic
4000 series CMOS logic integrated circuits have the advantages of wide power supply range (3-15 V) and low power consumption, making them ideal for battery operation.
In all CMOS circuits, you need to provide power supply decoupling, connecting 47 µF or 100 µF capacitors across the power supply close to the power supply pins of the integrated circuits themselves.
All the inputs of a CMOS integrated circuit must be connected either to HIGH or LOW.

Met een gewone voeding kan men de zotste dingen beleven.



Test even uit en laat iets weten.
Goblin
Berichten: 3
Lid geworden op: do 22 mei 2003, 22:05
Locatie: Breda

Bericht door Goblin »

Bedankt voor de reacties allemaal... ik heb inmiddels de schakeling vervangen door een 'gewone' schakelaar zodat ik de schakeling niet meer nodig heb..... het moet altijd nogal snel goed gaan bij mij, is dit niet het geval dan moet er iets anders gebeuren :)

Kep de schakeling inmiddels ritueel geofferd aan de Elektro-God, dus er gaat weinig meer van komen :twisted:
Plaats reactie