Gevoeligheid digitale schakeling

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
Plaats reactie
Leendert_1971
Berichten: 4
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 17:10
Locatie: Leiden

Gevoeligheid digitale schakeling

Bericht door Leendert_1971 »

Goededag,

Ik heb een digitale schakeling met 555 (timer ic) die Nor poorten aanstuurt.VErderf wordt er ook nog een Ex-or gebruikt.
De schakeling functioneert prima. Voor de spanning gebruik ik een geïsoleerde DCDC converter met een belastingsweerstand om minimale belasting te krijgen zodat de DCDC converter stabiel is en een TVS diode. Verder heb ik over de SN74AS805BN (6xNor)een 3,3uF Tantaal condensator gezet. Over een SN74AC86N (Ex-or) een keramische condensator van 100nF en over de 555 een keramische condensator van 100nF. De ongebruikte ingangen aan 0VDC gelegd en de ongebruikte uitgangen van de Nor en Ex-or via een 1K weerstand aan 0VDC. Als ik een meetpen van de DMM op de 0VDC zet om spanning te meten dan reset de schakeling. Heeft iemand een idee hoe ik de gevoeligheid van CMOS ic's kan verminderen? Is het een idee om andere type buffercondensatoren over de IC's te gebuiken, MKT o.i.d?

Graag jullie reactie.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Laat even het complete schema zien, dan kunnen we een beter oordeel geven over het probleem.
En ongebruikte uitgangen waarvan de ingangen aan de 0 liggen hoeven niet belast te worden.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Leendert_1971
Berichten: 4
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 17:10
Locatie: Leiden

Bericht door Leendert_1971 »

Goedendag,

De ongebruikte ingangen liggen aan 0VDC. Als er spanning op de schakeling wordt gezet dan wordt de spanning opgebouwd. Dan kan de uitgang een 0 of 1 zijn. Dat is de reden dat ik een 1K weerstand gebruikt om de uitgang van het ic (na verloop van tijd) niet op te blazen door deze aan de 0VDC of 5VDC te hangen. De reden dat ik de uitgang met een weerstand aan 0VDC leg is dat deze uitgang een (statische) spanning kan oppikken en deze het IC in sturen en zo de werking van mijn schakeling verstoord. Voorheen hield ik de schakeling boven een stuk plastic en dan resette het alarm. Nu gebeurt dat niet meer. Tevens hierbij het schema. Het schema is uitgekleed, want 5x hetzelfde.

Groet van Leendert
Bijlagen
alarm_instelbaar _2.pdf
(54.71 KiB) 682 keer gedownload
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ik heb toch nog wat opmerkingen.
Zet een elco (10uF of hoger) bij de pennen van de ingang van je DC-DC converter. De diodes maken deze ingang hoogohmmiger voor storingen).
Dan voed je de eerste NE555 uit een uitgang van een 74LS86 en tevens belast je de uitgang met een condensator. Kun je dit niet anders doen??
Voed de NE555 direct uit je 5 volt en stuur het ic met de reset ingang.
Je reset poot zweeft (ic10 pen1). hand daatr eens een weerstand naar de 0 volt aan.
Bedenk voor de laatste NE555 ook iets dat de voeding continue op de NE555 staat en bestuur de reset ingang van de NE555 voor je juiste werking.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Leendert_1971
Berichten: 4
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 17:10
Locatie: Leiden

Bericht door Leendert_1971 »

Dank je wel voor de opmerkingen. De eerste 555 wordt uit de 74LS86 direct aangestuurd, samen met de timing weerstand R5 en condensator C14. Als je bedoelt dat de timing (R5+C14) wel uit de 74LS86 mag worden aangestuurd, samen met de reset (pen4) van IC 5, en de voeding van IC5 (pen8) en de ontstoorcondensator (C15) aan de vaste 5VDC is dat duidelijk een verbetering.

De reset poot zweeft inderdaad, zal die verbinden met 1K naar 0VDC.

Beide 555 zijn One-Shot's . Ik merk uit je schrijven dat je een (timing) condensator niet achter een uitgangspoort moet hangen? Verder ga ik aan de onderzijde van de PCB een ground-plane aanbrengen voor beter spanningsstabiliteit.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Alleen de reset ingang van de NE555 aansturen is voldoede. De rest zit op de continue 5 volt. Dit geldt voor beide circuits.
Die fetjes kun je dan ook weglaten.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Leendert_1971
Berichten: 4
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 17:10
Locatie: Leiden

Bericht door Leendert_1971 »

Bij de eerste 555 wordt de reset ingang (pen4) en de timing (R5,C14) uit de 74LS86 aangestuurd. 555 heeft nu een vaste 5VDC spanning op pen 8.
Bij de tweede 555 heb ik in de testschakeling een LED + R aan de uitgang verbonden. Toen ik de T10 uit de schakeling had verwijderd gaf dit ongewenst schakelgedrag. Als het alarm ingeschakeld werd dan lichtte de LED kortstondig op. Dus dit weer teruggebouwd. Wel is nu de pen 8 met de 5VDC verbonden. Dit geeft op beide 555 het voordeel dat ik ze kan ontkoppelen met een Elco van 47uF of 100uF per 555. Samen met de Ground-plane zal de schakeling naar alle waarschijnlijkheid een stuk stabieler worden. Nog bedankt voor de hulp.

groet van Leendert
Bijlagen
alarm_instelbaar_3.pdf
(55.85 KiB) 666 keer gedownload
Plaats reactie