siren schakeling versterken

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
peterzoetermeer
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 7 mar 2014, 17:31
Locatie: . .. .

siren schakeling versterken

Bericht door peterzoetermeer »

bijgaand schema is van een sirene zoals we maandelijks kunnen horen in Nederland, werkt zeer realistisch.
Echter, het geluid is nogal zwak, daarom wil ik het aansluiten op een klein versterkertje, van het type LM 386.
De vraag is hoe dat te doen.
Op het punt waar de speaker is aangesloten heb ik geprobeerd aan te sluiten op een condensator en ben met wat weerstanden aan de gang geweest, geen resultaat.
Wie weet een oplossing?
Bijlagen
Siren.gif
Siren.gif (3.78 KiB) 22709 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Heb je in plaats van de speaker een weerstand van ongeveer 10 ohm gezet?
en daarna pas een condensator om verder te gaan ??
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
peterzoetermeer
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 7 mar 2014, 17:31
Locatie: . .. .

Bericht door peterzoetermeer »

Mat Janssen schreef:Heb je in plaats van de speaker een weerstand van ongeveer 10 ohm gezet?
en daarna pas een condensator om verder te gaan ??
nee, heb eerst een elco van 10 uF geplaatst.
aangesloten op de versterker, een tik en verder niets, geen brom.
Wat bleek, gemeten na de elco staat er nog ongeveer de voedingsspanning op, onbelast, dus zonder speaker.
Een weerstand eraan, 1k, 33k, 1M, zelfde resultaat.
Zou de volgorde iets veranderen? (eerst weerstand, dan elco)?
Overigens, met een condensator van 10 nF hetzelfde geval.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

In de plaats van de luidspreker een laagohmige weerstand.
En dan op het kruispunt van de collector van de BC557, laagohmige weerstand en de 100nf condensator, daar komt een draad van de condensator die het geluid afneemt.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
peterzoetermeer
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 7 mar 2014, 17:31
Locatie: . .. .

Bericht door peterzoetermeer »

Mat Janssen schreef:In de plaats van de luidspreker een laagohmige weerstand.
En dan op het kruispunt van de collector van de BC557, laagohmige weerstand en de 100nf condensator, daar komt een draad van de condensator die het geluid afneemt.
ah, de 10 ohm weerstand in plaats van de 8 ohm speaker, en dan verder, ga ik proberen, bedankt
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Met een 9V batterijtje als voeding heb je ook kans dat je voedingsspanning in elkaar dondert. Heb je dat nagemeten?
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
peterzoetermeer
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 7 mar 2014, 17:31
Locatie: . .. .

Bericht door peterzoetermeer »

peterzoetermeer schreef:
Mat Janssen schreef:In de plaats van de luidspreker een laagohmige weerstand.
En dan op het kruispunt van de collector van de BC557, laagohmige weerstand en de 100nf condensator, daar komt een draad van de condensator die het geluid afneemt.
ah, de 10 ohm weerstand in plaats van de 8 ohm speaker, en dan verder, ga ik proberen, bedankt
Ja, dit had ik dus kunnen weten, zo leg je de BC557 aan massa met 10 ohm ertussen. 2 rookpluimpjes.
de weerstand vervangen door 150 ohm, het schakelingetje trekt nu bijna 80 mA, dit stort in zodra ik er een oorknopje op aansluit.
verder aangesloten met condensator, 10 uF of 10 nF, met en zonder weerstand geen resultaat.
Dit werkt dus ook niet.
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

De induktiviteit (speaker=spoel) van de speaker doet mee in het proces van oscilleren, daarom kan je de speaker waarschijnlijk niet vervangen door een weerstand.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
peterzoetermeer
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 7 mar 2014, 17:31
Locatie: . .. .

Bericht door peterzoetermeer »

smd_lover schreef:Met een 9V batterijtje als voeding heb je ook kans dat je voedingsspanning in elkaar dondert. Heb je dat nagemeten?
heb het aangesloten op een labvoeding van 3 A, was dus genoeg om de tor en de weerstand te verbranden zonder spanningsval. tja
peterzoetermeer
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 7 mar 2014, 17:31
Locatie: . .. .

Bericht door peterzoetermeer »

smd_lover schreef:De induktiviteit (speaker=spoel) van de speaker doet mee in het proces van oscilleren, daarom kan je de speaker waarschijnlijk niet vervangen door een weerstand.
ik zie het anders, misschien ten onrechte, maar een speaker zet het kleine wisselstroompje om in geluid, een weerstand kan de stroom die hij tegenhoudt 9/10=0,9 A alleen maar omzetten in warmte. Blijft voor mij een raadsel waarom de tor niet veel eerder is verbrand. (Max. 0,2 A)
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

De zelfinductie van de speaker kan inderdaad mee werken om als oscillator te dienen van de schakeling.
Je zou de speaker terug moeten zetten en laten zitten. de aftakking met condensator naar een versterker en een extra speaker erbij, dat lijkt mij dan het simpelst.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
peterzoetermeer
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 7 mar 2014, 17:31
Locatie: . .. .

Bericht door peterzoetermeer »

Mat Janssen schreef:De zelfinductie van de speaker kan inderdaad mee werken om als oscillator te dienen van de schakeling.
Je zou de speaker terug moeten zetten en laten zitten. de aftakking met condensator naar een versterker en een extra speaker erbij, dat lijkt mij dan het simpelst.
dit had ik al eerder geprobeerd, werkt dus niet
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Wat gebeurde er toen, had eigenlijk moeten werken.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
peterzoetermeer
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 7 mar 2014, 17:31
Locatie: . .. .

Bericht door peterzoetermeer »

Mat Janssen schreef:Wat gebeurde er toen, had eigenlijk moeten werken.
ik had er een oorknopje op aangesloten en heel in de verte hoorde ik de frequentie van de schakeling.
bij het in elkaar frommelen van het snoertje verdween dit gedeeltelijk.
ging er vanuit dat het snoertje werkte als een soort antenne voor de versterker.
maar er is wel een verschil, uit mijn hoofd gezegd heeft dat oorknopje een weerstand van 60 ohm of zo, gemeten met een simpele multimeter.
ga het nog eens proberen met de gewone luidspreker.
peterzoetermeer
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 7 mar 2014, 17:31
Locatie: . .. .

Bericht door peterzoetermeer »

peterzoetermeer schreef:
Mat Janssen schreef:Wat gebeurde er toen, had eigenlijk moeten werken.
ik had er een oorknopje op aangesloten en heel in de verte hoorde ik de frequentie van de schakeling.
bij het in elkaar frommelen van het snoertje verdween dit gedeeltelijk.
ging er vanuit dat het snoertje werkte als een soort antenne voor de versterker.
maar er is wel een verschil, uit mijn hoofd gezegd heeft dat oorknopje een weerstand van 60 ohm of zo, gemeten met een simpele multimeter.
ga het nog eens proberen met de gewone luidspreker.
heb toch het oorknopje ertussen gezet en het werkt !
wat ging er eerder mis? mogelijk de waarde van de elco met of zonder weerstand.
Nu zit er een condensatortje van 10 nF op, zonder weerstand en de geluidssterke is zelfs goed regelbaar.
Bedankt voor het meedenken.
Plaats reactie