Schakeling afstandbediening garagedeuropener

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
Plaats reactie
Mizzle
Berichten: 6
Lid geworden op: di 24 mar 2015, 15:36

Schakeling afstandbediening garagedeuropener

Bericht door Mizzle »

Ik zou graag een afstandbediening van mijn garagedeuropener willen gebruiken op mijn scooter. Mijn plan is om een losse stuurschakelaar aan te sluiten op de printplaat van de afstandbediening en zo de schakelaar te overbruggen. Nu is aan de print erg lastig te zien welke contacten door de schakelaar verbonden worden. Heb met trial and error geprobeerd (tricky) maar geen combinatie opende de deur. Als ik op de schakelaar klikte opende de deur direct. Mijn vraag: is aan de print te zien welke contacten ik moet hebben? Of denk ik uberhaupt verkeerd? ALvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Mizzle op wo 25 mar 2015, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11498
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Onze kristallen glazen over de hele wereld kunnen kijken bol is kapot gevallen. Je zult dus een paar foto's moeten maken om nu te kunnen zien waarover je het eigenlijk hebt. :(
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Mizzle
Berichten: 6
Lid geworden op: di 24 mar 2015, 15:36

Bericht door Mizzle »

Pfff... ik ben al blij dat ik mijn vraag op de juiste plek stel 8) Maar logisch, ik was ook van plan om een paar foto's te maken van de print, zal ze vanavond hier posten. Bedankt voor de snelle reactie!
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11498
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Prima !
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Mizzle
Berichten: 6
Lid geworden op: di 24 mar 2015, 15:36

Bericht door Mizzle »

Hier dan de foto's van de printplaat. S1, S2 en S3 zijn de drukknoppen, ik open de garagedeur nu alleen met knop S1. Als het makkelijker is om een andere drukknop te gebruiken, dan kan ik die ook geweoon inleren op mijn garagedeuropener. De vraag is dus: is van het plaatje te zien welke contacten ik moet verbinden met een externe drukknop om de knop S1 te kunnen bedienen, zodat ik de afstandbedieinding kan wegwerken en alleen de externe drukknop gebruik?
Bijlagen
voorkant print met drukknoppen
voorkant print met drukknoppen
voorkant_klein.jpg (133.15 KiB) 15810 keer bekeken
en de achterkant
en de achterkant
achterkant_klein.jpg (116.07 KiB) 15810 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11498
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ik ga ermee aan de gang, moeten alle 3 de drukknoppen uitgevoerd worden of er eentje maar.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Mizzle
Berichten: 6
Lid geworden op: di 24 mar 2015, 15:36

Bericht door Mizzle »

Ik heb maar 1 knop nodig, S1 is nu ingeleerd op de ontvanger. Als het eenvoudiger is de contacten van een andere knop (S2, S3) te benutten, omdat dat makkelijker te solderen is bijvoorbeeld, dan kan ik die andere knoppen wrs inleren op de ontvanger van de deuropener. Ik gebruik maar 1 knop van het apparaat.

Zo ziet de handzender eruit met de behuizing er omheen:
Bijlagen
chamberlain 84335e.jpg
chamberlain 84335e.jpg (2.26 KiB) 15783 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11498
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Op de foto's kan ik eigenlijk niet goed zien waar alles naar toe gaat.
Maar ik kan je wel helpen hoe de aansluitpunten van de diverse drukknopjes te vinden.
Je moet zo een koekkoek kontaktje even eraf halen. Voorzichtig, want misschien wil je ze weer terug plaatsen. De koekkoek kontakjes zitten met een plaklaagje vast geplakt op de print.
De 3 kontkakt punten rond om het klikblikje is het ene punt van de schakelaar. Wanneer je het klikblikje optilt, dan zit precies in het midden het andere punt van de schakelaar.
Kijk waar die punten naar toe gaan en soldeer netjes draadjes aan de punten die buiten het klikblikje gaan van de betreffende schakelaar. Zo kun je het klikblikje weer netjes terug zetten en de koekkoek schakelaar ook nog gebruiken.
Aan de draadjes kun je nu een ander maak kontakt schakelaar aansluiten om zo de zaak te verlengen.
Succes ermee.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Mizzle
Berichten: 6
Lid geworden op: di 24 mar 2015, 15:36

Bericht door Mizzle »

Dank je wel, ik ga het proberen . wat is een koekoek kontakt? Is dat hetzelfde als het klikblikje?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11498
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Klopt.
Klikblikje koekkoekt wanneer je er op drukt. :)
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Mizzle
Berichten: 6
Lid geworden op: di 24 mar 2015, 15:36

Bericht door Mizzle »

Het is gelukt :D

klikblikje voorzichtig opgetild en zo de contactpunten vastgesteld, die gevolgd op de print en handmatig verbonden: het werkt! Nu even een vaste hand oefenen voor solderen. Voor de volledigheid ook een (Chinees) omvormertje van 12V naar 6V besteld, zijn de batterijen ook niet meer nodig en kan ik op mijn contact schakelen.

Dank voor het meedenken!
Plaats reactie