vraagje luidsprekers

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
peterzoetermeer
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 7 mar 2014, 17:31
Locatie: . .. .

vraagje luidsprekers

Bericht door peterzoetermeer »

ik heb een paar geluidsschakelingen gemaakt die werken met een versterkertje type LM386 en een klein 0,5 W luidsprekertje.
Het volume is hard genoeg voor mijn toepassing, maar vooral de lage tonen laten het afweten.
ik heb ergens gelezen dat dat komt door de mini luidsprekertjes, beter zijn de wat groteren types., met een mooie conus ipv een bijna vlak stukje plastic folie.
maar die kan ik niet vinden in 0,5 W, wel 1, 2 of 5 W of nog meer.
Kan ik dat wel aansluiten op zo'n klein versterkertje?
Ik weet wel dat je een 10 W luidspreker niet op een 100 W versterker aan moet sluiten, dat gaat al gauw fout, maar hoe zit dat andersom?
Ik heb het over luidsprekers van 8 ohm, 5 W op een versterkertje van nog geen 0,5 W.
Graag advies
Gebruikersavatar
bertus
Moderator
Moderator
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 20:35
Locatie: Amsterdam. .. .. .

Bericht door bertus »

Hallo,

Hoe heb je het luidsprekertje gemonteerd?
Als je een klankbord gebruikt zullen de lagere tonen al beter hoorbaar zijn.
Een luidspreker met een grotere diameter zal ook meet lagere tonen geven.

Wat is de waarde van de uitgangs condensator?
Een hogere waarde voor deze condensator zal ook meer lagere tonen geven.

Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
peterzoetermeer
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 7 mar 2014, 17:31
Locatie: . .. .

Bericht door peterzoetermeer »

bertus schreef:Hallo,

Hoe heb je het luidsprekertje gemonteerd?
Als je een klankbord gebruikt zullen de lagere tonen al beter hoorbaar zijn.
Een luidspreker met een grotere diameter zal ook meet lagere tonen geven.

Wat is de waarde van de uitgangs condensator?
Een hogere waarde voor deze condensator zal ook meer lagere tonen geven.

Bertus
Nou, gemonteerd, dat kleine dingetje tussen een paar laagjes triplex gezet met een stukje fijn metaalgaas ervoor, want magnetisch istie wel, alle boutjes en moertjes willen er bij zijn, dus klankbord, nou nee.
De condensator is gewoon volgens de data sheet 250 uF.
Gebruikersavatar
bertus
Moderator
Moderator
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 20:35
Locatie: Amsterdam. .. .. .

Bericht door bertus »

Hallo,

Je zou een elco van 1000 uF kunnen proberen.
Ik heb ook nog even een verhaaltje over het klankbord aangehangen.
Bertus
Bijlagen
klankbord.png
klankbord.png (226.54 KiB) 17907 keer bekeken
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
peterzoetermeer
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 7 mar 2014, 17:31
Locatie: . .. .

Bericht door peterzoetermeer »

bertus schreef:Hallo,

Je zou een elco van 1000 uF kunnen proberen.
Ik heb ook nog even een verhaaltje over het klankbord aangehangen.
Bertus
vraagt die elco niet veel meer stroom om zich op te laden? Dus 4 keer zo veel als de aanbevolen elco?
en wat dat klankbord betreft, het is een luidsprekertje van 36 mm, zou die echt het effect van een klankbord kunnen beïnvloeden?
Ik ga voor een grotere diameter en een fatsoenlijke conus, blijft de rest van mijn vraag over het vermogen.
Gebruikersavatar
bertus
Moderator
Moderator
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 20:35
Locatie: Amsterdam. .. .. .

Bericht door bertus »

Hallo,

Een luispreker moet altijd meer vermogen aankunnen dan de versterker afgeeft.

Lees dit maar eens:
Kies de speakers niet te laag qua vermogen
In verband met de elektrische belastbaarheid, de thermisch belastbaarheid (vervorming door verhoging van de spoelweerstand), en de beperking vanwege de lineaire uitslag van de conus (Xmax).
Een snel gemaakte fout betreft het vermogen, het elektrische vermogen zegt alleen iets over wat de speaker aan kan, ook thermisch. Hoe het signaal er dan uit komt (vervorming) is niet bepalend voor het vermogen.
Als een speaker warm wordt, dan zal de weerstand van de (koper) spoel wikkelingen omhoog gaan en ook zal de mechanische ophanging beinvloed worden. Hierdoor reageert de speaker anders op het signaal: ofwel kans op vervorming.
Een ander aspect is de Xmax, dat is de uitslag van de konus waarbij het signaal nog lineair wordt weergegeven. Buiten deze uitslag gaat de vervorming duidelijk een rol spelen.
Deze punten bij elkaar genomen moet een luidspreker dus ruim qua vermogen (=belastbaarheid) en lineaire uitslag worden gekozen om ook bij de wat hogere volumes vervormingsvrij weer te kunnen geven.
Dit komt van deze pagina:
http://www.the-paradox.nl/paradox/tips/nl

Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
peterzoetermeer
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 7 mar 2014, 17:31
Locatie: . .. .

Bericht door peterzoetermeer »

bertus schreef:Hallo,

Een luispreker moet altijd meer vermogen aankunnen dan de versterker afgeeft.

Lees dit maar eens:
Kies de speakers niet te laag qua vermogen
In verband met de elektrische belastbaarheid, de thermisch belastbaarheid (vervorming door verhoging van de spoelweerstand), en de beperking vanwege de lineaire uitslag van de conus (Xmax).
Een snel gemaakte fout betreft het vermogen, het elektrische vermogen zegt alleen iets over wat de speaker aan kan, ook thermisch. Hoe het signaal er dan uit komt (vervorming) is niet bepalend voor het vermogen.
Als een speaker warm wordt, dan zal de weerstand van de (koper) spoel wikkelingen omhoog gaan en ook zal de mechanische ophanging beinvloed worden. Hierdoor reageert de speaker anders op het signaal: ofwel kans op vervorming.
Een ander aspect is de Xmax, dat is de uitslag van de konus waarbij het signaal nog lineair wordt weergegeven. Buiten deze uitslag gaat de vervorming duidelijk een rol spelen.
Deze punten bij elkaar genomen moet een luidspreker dus ruim qua vermogen (=belastbaarheid) en lineaire uitslag worden gekozen om ook bij de wat hogere volumes vervormingsvrij weer te kunnen geven.
Dit komt van deze pagina:
http://www.the-paradox.nl/paradox/tips/nl

Bertus
dit wist ik eigenlijk al een beetje, maar mijn vraag is het omgekeerde: een te kleine versterker voor een grote luidspreker.
Dat dat niet uitmaakt voor de luidspreker (als hij het al helemaal niet doet kan er ook niks kapot gaan) is me wel duidelijk, maar hoe zit het met de versterker?
Ik kan me niet voorstellen dat zo'n klein vermogen in staat is een magneet van 2 kilo of zo te bedienen als de impedantie maar niet afwijkt van de 8 ohm waarvoor de versterker is gemaakt.
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Ja, klopt. Met een zware speaker en een lichte versterker gaat het minder gauw fout.
Alleen bij zware, duidelijk hoorbare oversturing/vervorming kan dat nog fout gaan omdat de versterker dan een gelijkspanningscomponent (afgeplatte top van de sinus) levert.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
peterzoetermeer
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 7 mar 2014, 17:31
Locatie: . .. .

Bericht door peterzoetermeer »

smd_lover schreef:Ja, klopt. Met een zware speaker en een lichte versterker gaat het minder gauw fout.
Alleen bij zware, duidelijk hoorbare oversturing/vervorming kan dat nog fout gaan omdat de versterker dan een gelijkspanningscomponent (afgeplatte top van de sinus) levert.
dat laatste begrijp ik niet helemaal, dacht nou juist dat die condensator, gezien de capaciteit dus altijd een elco, hiervoor ingezet wordt om dat die gelijkspanningen blokkeert en wisselspanningen doorlaat (en hierop werkt de luidspreker, toch?).
Kan een te kleine versterker een luidspreker oversturen, zodat die gaat vervormen?
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Een klasseAB versterker kan geen hogere spanning leveren dan z'n voedingsspanning.

Hoe groot is je behuizing, het gaat dus om een vrij kleine speaker vanwege de grootte van de behuizing?
Je kunt dan gewoon een speaker uitzoeken die mechanisch nog net in je behuizing past. Speakervermogen doet er niet toe. Impedantie moet natuurlijk wel kloppen.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
peterzoetermeer
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 7 mar 2014, 17:31
Locatie: . .. .

Bericht door peterzoetermeer »

ik had nog een bass speaker uit een oude soort soundblaster, best een zwaar ding.
Het is verbluffend, veel beter geluid, zelfs een stuk harder, maar dit komt waarschijnlijk omdat de impedantie wat lager is dan 8 ohm.
dit staat jammer genoeg niet op de speaker.
heb hier veel van geleerd.
allemaal bedankt voor het meedenken en de tips
Plaats reactie