UTP afschakelen

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
Plaats reactie
Bertolucci
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 1 mei 2015, 1:30
Locatie: Tussen Arnhem en Nijmegen

UTP afschakelen

Bericht door Bertolucci »

Hoi allemaal,
ik wil graag mijn LAN en IPTV signalen onderbreken op door mij te programmeren tijdstippen.
Aangezien ik krap in de centjes zit, handig en makkelijk lerend ben en de VLAN (switch/router opdelen in aparte schakelkringen) en tijdprogrammeerbare AccesControl opties alleen in higher end electronica verwerkt lijken te zitten, en daar bovendien eigenlijk een overvloed aan opties in zitten die ik never nooit niet nodig heb, ben ik al een paar weken fora, wiki, internet dus aan het napluizen naar informatie om zelf een programmeerbare tijdklok (evt arduino of simpeler goedkopere variant of misschien ook wel zelf gefabriceerd) aan een schakelcircuit te hangen.

Dit topic is om in dat zoekwerk wat gerichter te gaan zijn en ook vanuit de theorie naar een schakelschema te gaan werken.
Deel vraag1 Hoe ga ik schakelen:
1 Relais, nadeel lijkt me magnetische spoel vlakbij storingsgevoelig frequentiesignaal op lage spanning (UTP zonder PoE is -2, -1, 0, 1 en 2 volt ) en bovendien waarschijnlijk overpowered voor de taak.
2 Transistor, lijkt me wel wat maar ben na mijn natuurkunde op VWO en werken met 230VAC in verschillende baantjes wel beetje heel weinig thuis in electronica om iets zinnigs te zeggen over stuurstroompje dat signaal beinvloed.
3 logische poorten, Internet zijn nullen en enen, dus als ik een AND poort pak en ik zet mijn tijdsignaal op 0 dan komt er ook 0 door, zet ik tijdsignaal op 1 dan komen alle nullen en enen van de signaallijn er aan de andere kant ook weer zo uit. IS het ook zo simpel?

Deelvraag 2 Wat ga ik schakelen:
UTP zijn 4x2 aderparen en ik heb Gbit van Router naar PC dus worden mogelijk alle 4 gebruikt ook.
Nu las ik ergens in een topic dat met het onderbreken van het oranje, oranje/wit aderpaar internet al verbroken was, is dit inderdaad voldoende of moet ik alle 4 aderparen schakelen?

En aderparen schakelen, moet ik dan 1 van 2 onderbreken (en dan de witte of de oranje?) of beide? aderpaar geeft 2x een halve bit door op een positieve en een negatieve draagspanning per individuele ader zodat aan het eind van de lijn de evt gelijkmatig (Twisted) verstoorde draagspanningen naar 0 gaan en de 2 overgebleven halve bits samen het signaal maken.
Is het voldoende om halve bits de computer in te sleuren, waar die dan geen wijs meer uit wordt of maak ik dan met de niet naar 0 gaande draagspanning een moederboardkiller.

Oftewel moet ik 1, 2, 4 of 8 keer een schakelcontact maken. per UTP kabel (ik wil TV en Internet op verschillende tijdschema's kunnen zetten, dus ik heb 2 UTP kabels die ik zou willen switchen.)

Aangezien ik overal bij de wat raardere vragen een waarom??? langs zag komen hier alvast mijn waarom, ik ben heel lastig in nog even dit en nog even dat waardoor ik regelmatig te laat kom en korte nachten heb.
Ik wil mezelf helpen op een aantal beslismomenten door de afleidingen om me heen domweg af te schakelen.
Een poging met een schema in mijn KPN experiabox software strandde met pasen op werkdagschema ipv weekendmaandag (2e paasdag) en de aanwezigheid van een bereikbare resetknop, alsmede het feit dat mijn chatprogramma domweg onder die firewall doorfietste en ik alleen LAN kon programmeren niet het IPTV signaal.

Bij voorbaat dank aan antwoorders en hopelijk lukt het me om op niet te lange termijn tot een bevredigend schakelschema te komen waarna ik mijn programmeerskills van 1 jaartje pascal op de HTS moet gaan opfrissen om tot een stukje code te komen en dan wordt het tijd om te gaan knutselen.
Blub ;)
Bertolucci
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 1 mei 2015, 1:30
Locatie: Tussen Arnhem en Nijmegen

Bericht door Bertolucci »

Hoi,

ik zag inmiddels paar reacties meer op dit forum langskomen, maar hier nog geen antwoord.
Zit ik in een onmogelijkheid te denken, is mijn vraag te groot of onduidelijk, of is er iemand verrast door mijn vraag en aan het zoeken naar een mogelijk antwoord?

indien antwoord a, kan ik stoppen met hierover nadenken en hoef ik niet nog eens naar een ander forum te hoppen hiermee
indien antwoord b, kan ik proberen te herformuleren
indien antwoord c, joepie, ik zal geduldig op antwoord wachten en hier afentoe checken.

Groetjes Bert
Blub ;)
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Vraag is erg langdradig...

1 ader(paar?) onderbreken is al voldoende.

Transistor of poort vallen af vanwege capaciteit en/of doorloopvertraging.
Je kaner gewoon een relais voor nemen.
Mocht een normaal relais problemen geven, dan neem je een HF relais.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Bertolucci
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 1 mei 2015, 1:30
Locatie: Tussen Arnhem en Nijmegen

Bericht door Bertolucci »

hoi smd_lover, hartstikke bedankt voor antwoord.

sorry voor langdradig, ik dacht beter duidelijk te zijn.
Blub ;)
Plaats reactie