Digitale weegschaal

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
Plaats reactie
Huib Bruijstens
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 6 nov 2015, 19:24
Locatie: . .

Digitale weegschaal

Bericht door Huib Bruijstens »

Mijn keukenweegschaal schakelt na een korte tijd vanzelf uit. Ik wil dit niet. Als werktuigbouwer valt het niet mee om uit een printplaatje wijs te worden. Ik vermoed dat de betreffende "schakelaar" daar zit waar de rode voedingsdraad vanaf de batterij op de printplaat komt. Dus daar zou ik iets moeten overbruggen of een komponentje verwijderen. Ik heb er foto's van gemaakt en probeer die als bijlage toe te voegen. Wie kan mij uitleggen wat ik moet doen.
Alvast bedankt, Huib
Bijlagen
Detail foto waar de rode en blauwe draad vanaf de batterij op deprintplaat binnen komen
Detail foto waar de rode en blauwe draad vanaf de batterij op deprintplaat binnen komen
DSC06772 (2).JPG (193.63 KiB) 20802 keer bekeken
Overzicht van de printplaat onder het opgeklapte LCD schermpje
Overzicht van de printplaat onder het opgeklapte LCD schermpje
DSC06773 (2).JPG (240.37 KiB) 20802 keer bekeken
Gebruikersavatar
bertus
Moderator
Moderator
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 20:35
Locatie: Amsterdam. .. .. .

Bericht door bertus »

Hallo,

Ik ben bang dat je weing to niets kint doen aan de automatische uitschakeling van de weegschaal.
De tijd zal naar alle waarschijnijkheid bepaald worden door de chip die onder de grote zwatre plak zit (Chip On Board).

Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Huib Bruijstens
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 6 nov 2015, 19:24
Locatie: . .

Bericht door Huib Bruijstens »

Dag Bertus, dank voor je snelle antwoord. Bij het afwegen van verfkomponenten is die uitschakeltijd van ca 90 sekonden irritant kort.
Uit heel lang verleden tijd (schoolboeken) dacht ik mij zoiets als een R-C kringetje te herinneren waarmee dan een doorlooptijd bepaald kon worden. En door het veranderen van zo'n weerstand kon je dan die tijd beinvloeden.
Maar ja, in de digitale tijd zal dat zoals je zegt wel in zo'n chip zitten.
Toch wil ik nog niet opgeven.
Is er niet zoiets als een combinatie van toetsen waarmee ik in het "interne" menu van het apparaat kan komen?
groetjes, huib
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Als je dit soort dingen wil weten, dan moet je even contakt opnemen met de leverancier van het apparaat, die weten precies wat wel of niet kan.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Gebruikersavatar
bertus
Moderator
Moderator
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 20:35
Locatie: Amsterdam. .. .. .

Bericht door bertus »

Hallo,

Of je moet eens kijken naar een wat professioneler weegschaal.
Op deze site kun je wel wat vinden:
http://www.weegschaalboer.nl/

Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Huib Bruijstens
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 6 nov 2015, 19:24
Locatie: . .

Bericht door Huib Bruijstens »

Dank voor je suggestie Mat. Omdat ik dit apparaat ooit bij Aldi kocht, achtte ik de kans dat zij dit kunnen beantwoorden erg klein. In de gebruiksaanleiding echter staat een duitse firma genoemd voor service. Ik heb er een vraag heen gestuurd.
Huib Bruijstens
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 6 nov 2015, 19:24
Locatie: . .

Bericht door Huib Bruijstens »

Bertus, dank voor deze site vol weegschalen. Ik heb er een mailtje heen gestuurd met de vraag of zij een keukenweegschaal hebben die NIET zichzelf uitschakeld. Huib
Huib Bruijstens
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 6 nov 2015, 19:24
Locatie: . .

Bericht door Huib Bruijstens »

Zoekend op het grote web kwam ik een mij boeiende site tegen. Ene Micah die aan de slag is gegaan met een personen weegschaal.
http://scanlime.org/2010/01/hacking-a-d ... oom-scale/
Facinerend dat Micah ook de vraag over automatisch uitschakelen tegen kwam en daar een antwoord op heeft. Ik begrijp dat inderdaad zoals ook Bertus aangaf, het commando power off in de chip gegeven wordt. Maar de fysieke uitschakelaar is een transistor daar waar de voeding op de print komt. Micah geeft aan die met een jumperwire overbrugd te hebben maar ik kan die maar moeilijk ontdekken op die foto.
Kijkend naar de detailfoto van mijn printplaat hierboven, dan zie ik direct naast de rode voedingsdraad een zwart blokje met kenmerk 5C....
Is dit een transistor?
Een leiding ervan loopt in de richting van de chip (via nog wat komponenten) en een andere loopt naar het analoge deel waar ook de rekstrookjes binnenkomen. Waar moet dan volgens jullie die jumperdraad komen als je het eens bent met deze redenering
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

5C, dat is een transistor BC807.
Je moet de collector met de emitter doorverbinden. Zie datasheet:
www.nxp.com/documents/data_sheet/BC807_BC807W_BC327.pdf

Garantie tot de deur en eigen risico want ik kan niets zien op de foto.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Huib Bruijstens
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 6 nov 2015, 19:24
Locatie: . .

Bericht door Huib Bruijstens »

Dank je wel SMD_lover. In de datasheet zie ik nog verschillende pin mogelijkheden, dus heb ik nog wat hulp nodig. Ik ben maar werktuigbouwer. Electronica is niet mijn vak maar wel mijn uitdaging.
Ik heb de siliconenklodder op het rode aansluitpunt een stukje verwijderd zodat de foto's duidelijker zijn. Detail foto en print foto zijn in dezelfe stand genomen. Wellicht maakt dit een voor mij eenduidige aanbeveling over welke punten ik moet verbinden mogelijk. Dank voor jullie geduld.
Bijlagen
printplaat.jpg
printplaat.jpg (281.14 KiB) 20682 keer bekeken
transistor.jpg
transistor.jpg (127.45 KiB) 20682 keer bekeken
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Ja, 't lijkt te kloppen, collector met emitter doorverbinden.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Huib Bruijstens
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 6 nov 2015, 19:24
Locatie: . .

Bericht door Huib Bruijstens »

Als je naar de detailfoto kijkt, dan zitten daar drie verbindingen:
linksboven, rechtsboven en middenonder.
Moet ik nu linksboven met middenonder verbinden?
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Ja. klopt.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Huib Bruijstens
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 6 nov 2015, 19:24
Locatie: . .

Bericht door Huib Bruijstens »

Het werkt!. Voor de veiligheid heb ik de iets verder gelegen "dikkere"soldeerpunten genomen want die direct naast detransistor zijn wel heeeeel klein. De weegschaal blijft nu continu aan dus moet ik een aparte aan-uit schakelaar in de voedingslijn opnemen.
De leverancier van de weegschaal heeft laten weten dat de automatische uitschakeling niet gedeactiveerd kan worden. De voorgestelde webshop van weegschalen blijkt desgevraagd inderdaad ook een paar weegschalen te hebben waarvan de automatische uitschaling wel uit te schakelen is.
Dank jullie wel voor de tips,Huib
Plaats reactie