BIN files

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
Plaats reactie
Ge
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 23:52
Locatie: . .. .

BIN files

Bericht door Ge »

Uit een audio mengtafel heb ik alle PIC controllers uitgelezen omdat er verschillende fouten in zitten. Dat zijn allemaal kleine zg. BIN bestanden.

Mijn vraag is of het mogelijk is om deze BIN bestanden om te zetten naar een vorm van source code zodat ik de fouten kan opsporen en aanpassen.

En zo ja, hoe en waarmee krijg ik dat voor elkaar ?



Alvast dank voor het meedenken ;-)
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11498
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

De bin bestanden omzetten via een disassembler (te vinden op het net voor pic's) en dan kijken of je geen rare dingen ziet omdat niet alles direct assembler code hoeft te zijn. Het kan ook data zijn.
Heel heel veel succes gewenst ermee.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

En van deze kant ook veel succes gewenst :)

Het lijkt me trouwens sterk dat de fabrikant de leesbeveiliging van de picjes niet aan gezet heeft.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11498
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Heb je een schema van dat mengpaneel. Het is dan misschien mogelijk om zelf nieuwe software te schrijven zodat de functies het weer doen, tevens heb je dan ook source code.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Ge
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 23:52
Locatie: . .. .

Bericht door Ge »

Dank voor jullie reacties ... :wink:

Het succes wensen kan twee dingen betekenen natuurlijk ... maar ik ga uit van het goede !

-

De PIC controllers uit het mengpaneel heb ik allemaal netjes kunnen uitlezen naar zg. BIN files.

Ook heb ik een "reserve" PIC uitgelezen, gewist, gecontroleerd of die leeg was en opnieuw met dezelfde code beschreven waarna er weer een correct werkende PIC uit voort kwam. Daarmee concludeer ik dat de leesbeveiliging niet actief staat.

-
-

Een eerste poging op het net met een online disassembler laat netjes de source code zien. Ik moet dat natuurlijk nog wel even bestuderen, maar zag al wel een "highlight" in de code.

-
-
-

Ja, ik heb alle schema's compleet van de verschillende type kanalen en master unit - dat kan het idd makkelijker maken om de software aan te passen.
Herschrijven ga ik nu nog even niet van uit omdat ik het wiel niet opnieuw wil uitvinden.

Wordt vervolgd ...
Ge
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 23:52
Locatie: . .. .

Bericht door Ge »

In het "wordt vervolgd" plaatje kan resultaat worden gemeld. :wink:

De software fouten die in de PIC chip zaten zijn hersteld. Ondanks de heel goede resultaten is het met een disassembler niet gelukt, maar de fabrikant erkende dat er een foute serie in omloop was. Deze PIC is nu vervangen en alles werkt weer zoals bedoeld. Helaas is de nieuwe PIC nu wel beveiligd; ik kan deze niet meer uitlezen, dus de fout kan niet meer worden getraceerd.

Dank voor het meedenken ... ik heb er iig weer iets van geleerd ... Leuk !
Plaats reactie