Op Elektronicaforum.nl is de kans om een antwoord op je vraag te krijgen heel groot. In overzichtelijke subcategorieën kun je vragen en antwoorden over elektronica zoeken, plaatsen en beantwoorden.
Elektronica Forum is onderdeel van Schakelingen Online

Xylofoon met lichtsensoren, is het mogelijk?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> School en huiswerk vragen
Auteur Bericht
Chocolateduck

BerichtGeplaatst: Di 8 Sep 2015, 11:48    Onderwerp: Xylofoon met lichtsensoren, is het mogelijk? Reageer met quote

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier! Eerstejaars studente Product Design, en krijg momenteel mijn eerste lessen elektrotechniek ooit!

Dus, alles in jip en janneke taal s.v.p.

Ik moet dus een muziekinstrument maken voor een bepaalde doelgroep, en die moet een elektronische component bevatten.

Ik zit te denken aan een Xylofoon met lichtsensoren achter de toetsen, en lampjes in de stokjes. Hoe dichter je bij de lichtsensor slaat, hoe meer het geluid wordt beïnvloed.

Is dit mogelijk? Zo ja, hoe kan ik het gewenste effect bereiken? Dus hoe kan ik bijvoorbeeld de lichtsensoren 'aansluiten' op de toetsen. Is het mogelijk om alleen geluid te krijgen wanneer je slaat, of zal er continu geluid zijn? Ik heb geen idee hoe het allemaal werkt eigenlijk... Tips please!

Alvast bedankt Smile
smd_lover
Moderator
Moderator

BerichtGeplaatst: Di 8 Sep 2015, 16:38    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidsbeinvloeding, dat begint op een synthesizer te lijken?
Om zelf zoiets te bouwen is toch wel iets nodig in de richting van HBO elektronica, dus 4 jaar elektronica studeren..
Chocolateduck

BerichtGeplaatst: Di 8 Sep 2015, 17:04    Onderwerp: klopt.. Reageer met quote

Inderdaad. Ik ben dan ook met een technische HBO-opleiding bezig, en ben in bezit van een uitgebreide elektronicakit.

We moeten nou eenmaal een muziekinstrument maken, en dit idee uitwerken zou fantastisch zijn. Ik heb al geoefend met lichtsensoren en een speaker. wanneer je de lamp over de lichtsensoren haalt verandert het geluid. Daar heb je geen 4 jaar studie voor nodig lijkt me...

Wat ik dus wil weten, is of en hoe ik dit kan toepassen in mijn xylofoon.
Kennetht

BerichtGeplaatst: Vr 8 Jan 2016, 15:52    Onderwerp: Reageer met quote

Infrared proximity detector in een array plaatsen.

https://www.google.nl/search?q=ir+proximity+detector&tbm=isch&am...1276&bih=1249
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
alexvliet

BerichtGeplaatst: Za 23 Jan 2016, 13:42    Onderwerp: Theremin effect Reageer met quote

Leuk idee, je zou ook gebruik kunnen maken van het Theremin effect, de Elektuur had vroeger ooit een schakeling, maar Google biedt voldoende info. Er is ook een schakeling die werkt met LDR's, lichtgevoelige weerstanden, http://www.sentex.ca/~mec1995/circ/theremin.html

succes
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> School en huiswerk vragen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1                     

Ga naar: