Astable 555

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
Lexus77
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 12 feb 2016, 0:40
Locatie: Almelo

Astable 555

Bericht door Lexus77 »

Hallo allemaal,

ik ben nieuw hier, en op latere leeftijd (38 ondertussen) pas sinds kort bezig met elektronica. alstublieft een beetje geduld als ik domme vragen stel, dus.

Een tijdje terug heb ik een astable 555 oscillator gebouwd, als een soort synthesizer, en nu wilde ik een stap verder. Voor de uitdaging, maar ook omdat een simpele blokgolfgenerator een nogal mager geluid geeft.

http://i0.wp.com/cdn.makezine.com/uploa ... 7/figi.jpg

Wat ik nu wil is dus gebaseerd op bovenstaande ontwerp.
Ik heb alleen van de astable 555 de waardes van de condensator en de weerstanden veranderd, om de frequenties te krijgen die ik graag wil. En één van de weerstanden heb ik vervangen door een serie verstelbare weerstanden, zodat ik kan stemmen. Ik weet dat ze elkaar niet meer beïnvloeden als ik gewoon weerstanden in parallel zou zetten, en dat dat makkelijker zou zijn, maar ik vind dit persoonlijk prettig werken.

Waar ik onzeker over ben, is de waarde van de weerstanden en condensator bij de drie monostabiele 555s. Gaat dit werken?
En de flipflops, die ik erin gezet heb. De bedoeling is, dat dit als een schakeling werkt, waarmee ik het geheel een octaaf kan verlagen. Klopt dit? Zou ik tussen deze flipflop en de invoer van de monostabiele 555 nog zo'n flipflop in kunnen schakelen om nog een octaaf te verlagen?

Daarboven heb ik een aantal series van weerstanden, geaard via een condensator ingevoegd, die ook omzeild kunnen worden, zodat de blokgolven naar believen omgevormd kunnen worden tot een meer zaagtandachtige of sinusachtige golf.

Zien jullie hier verder nog fouten in? Of heeft iemand tips?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Lexus77 op vr 12 feb 2016, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

De twee deler moet je niet zo aansluiten op je trigger ingang. Wanneer je de schakelaar omzet, dan zet je de uitgang van je trigger ne555 ook aan de uitgang van je deler. Dit maakt sluiting.
Je moet de gemeenschappelijke van de schakelaat op de trigger ingang zetten en er ook weer een condensator tussen zetten. De keuze kontakten gaan dan naar de ingang en de uitgang van je deler terwijl de ingang van de deler nog steeds naar de uitgang van je trigger ne555 gaat.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Lexus77
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 12 feb 2016, 0:40
Locatie: Almelo

Bericht door Lexus77 »

Dankjewel voor je reactie, Mat.

Het heeft me even moeite gekost om te begrijpen wat je bedoelt, maar volgens mij is dit beter, als ik je bericht goed begrepen heb.
Ik weet echter niet wat voor waarde condensator daar dan tussen zou moeten, dus dat heb ik maar gegokt.
Bijlagen
Synch 555's v2.png
Synch 555's v2.png (49.35 KiB) 19383 keer bekeken
Gebruikersavatar
bertus
Moderator
Moderator
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 20:35
Locatie: Amsterdam. .. .. .

Bericht door bertus »

Hallo,

Realiseer je je dat de hoogste frequentie van de 555 links onderaan in je schema slects 1 Hz is?
Je zult dus hooguit wat plopjes uit je speaker horen.
Bekijk deze pagina maar eens:
http://www.electronics.dit.ie/staff/mtu ... 0timer.htm
Daar staan ook de formules.

Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Lexus77
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 12 feb 2016, 0:40
Locatie: Almelo

Bericht door Lexus77 »

bertus schreef:Hallo,

Realiseer je je dat de hoogste frequentie van de 555 links onderaan in je schema slects 1 Hz is?

Bertus
Als ik me niet vergis, geeft die berekening een resultaat van 0,012 secondes, als hij helemaal naar de max gedraaid is, en kan hij de andere kant op gedraaid tot het mimimum van 10 microsecondes gaan... of maak ik nou een rekenfout?
Gebruikersavatar
bertus
Moderator
Moderator
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 20:35
Locatie: Amsterdam. .. .. .

Bericht door bertus »

Hallo,

Heb je de volgende formule gebruikt?
f = 1/(.693 x C x (R1 + 2 x R2))
Als R1 en R2 1K zijn en de condensator 470 uF, dan krijg je dus:
1 / (0.693 X 470 X 10-6 X (1000 + 2 X 1000)) = 1 / 0.977 = 1.023 Hz.

Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Lexus77
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 12 feb 2016, 0:40
Locatie: Almelo

Bericht door Lexus77 »

Hallo,

ik heb http://www.ohmslawcalculator.com/555-astable-calculator
deze gebruikt. As ik daar invul 470 nanofarad, 1 kOhm voor R1 en ook 1kOhm voor R2 krijg ik als resultaat 1023 Hz. Ik snap even niet meer waar ik nou vanuit moet gaan...
Gebruikersavatar
bertus
Moderator
Moderator
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 20:35
Locatie: Amsterdam. .. .. .

Bericht door bertus »

Hallo,

In je schema staat 470 uF en geen nF.
Dat is wel een factor 1000 verschil.

De volgende paginas zullen je ook wel intereseren:
http://www.musicfromouterspace.com/anal ... page1.html
http://www.musicfromouterspace.com/anal ... page2.html

Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Lexus77
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 12 feb 2016, 0:40
Locatie: Almelo

Bericht door Lexus77 »

Aha... ik snap nu de spraakverwarring... die 470 microfarad zijn standaarwaardes die door circuit diagram automatisch ingevuld worden.
Ik had die al gezien, en heb ze aangepast toen ik de door Mat gesuggereerde positie van de keuzeschakelaars toepaste. De eenheden waar ik dus vanuit ga (en die ook op mijn inkooplijst van onderdelen staat) zijn dus de eenheden die in het tweede schema staan dat ik hier geplaatst heb.
Lexus77
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 12 feb 2016, 0:40
Locatie: Almelo

Bericht door Lexus77 »

Ik heb de bovenste maar even verwijderd, om verdere verwarringen te voorkomen.

Die pagina's had ik ondertussen al gevonden, maar ze zijn inderdaad buitengewoon interessant. Dankjewel!
Plaats reactie