centrale verwarming

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Bob
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 19 dec 2004, 0:06
Locatie: Denderwindeke (Belgie). .

centrale verwarming

Bericht door Bob »

ik heb een verwarmingsketel op mazoet waarvan de onstekingsmodule de geest heeft gegeven, de firma is faiet,ik moet me dus uit de nood helpen met een andere module .
eerst en vooral zou ik graag de betekenis en het technisch symbool van de verschillende componenten kennen .
Ventilator/motor = een cirkeltje met een m in het midden.
brandstof ventiel = een vierkantje met een propellor voor .
Hoogspanning = twee in mekaar lopende cirkeltjes met twee draaidjes.
LDR-cel = rechthoekje met op de korte zijden een driehoekje .
Foto van de nieuwe module bijgevoegd:
Afbeelding
Bob
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 19 dec 2004, 0:06
Locatie: Denderwindeke (Belgie). .

Bericht door Bob »

Vergeet niet dat dit "made in Italy" is ,
Ik heb nog een cirkeltje met een kruisje in en "SB" naast , ik denk dat dit een signaallampje is???
Dan heb ik nog een curkeltje met "AB" in ?????
Is er een chaufagist in de zaal ?????
Gebruikersavatar
bertus
Moderator
Moderator
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 20:35
Locatie: Amsterdam. .. .. .

Bericht door bertus »

Hallo,

Ik zie geen plaatje.

Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Bob
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 19 dec 2004, 0:06
Locatie: Denderwindeke (Belgie). .

Bericht door Bob »

Sorry , krijg geen afbeelding van mijn PDF op het forum , maar ik denk dat de tekst toch duidelijk is?Ik heb geprobeerd met tinypic maar het lukt blijkbaar niet .k'zal nog eens testen.
Bob
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 19 dec 2004, 0:06
Locatie: Denderwindeke (Belgie). .

Bericht door Bob »

Afbeelding

Mijn brander is zonder veel toeters en bellen en zeker geen voorverwarming , het werkt met luchtverwarming , met een turbine wordt de lucht verdeeld over het ganse huis , ik denk dus dat het bovenste deel van toepassing is .Alles is monofazig en ik heb een mazoutpomp/motor/ventilator-magnetische brandstofklep-electronisch oog-hoogspanning voor ontsteking-thermostaat.L gaat over de t°staat naar 1 , N gaat rechtstreeks naar 2 . nu de rest nog .
Bij voorbaat bedankt .
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1881
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Je kunt de draden volgen , kijken waar ze heen gaan. En daarna gaan meten.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Gebruikersavatar
bertus
Moderator
Moderator
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 20:35
Locatie: Amsterdam. .. .. .

Bericht door bertus »

Hallo,

Je plaatje was weer niet te zien.
Ik heb het kunnen downloaden van tinypic en zal het nu hier opnieuw plaatsen.

Bertus
Bijlagen
bob_2v33j0m.jpg
bob_2v33j0m.jpg (91.27 KiB) 10296 keer bekeken
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Bob
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 19 dec 2004, 0:06
Locatie: Denderwindeke (Belgie). .

Bericht door Bob »

Enig idee waarom ik geen foto op het forum krijg ?
ik ga naar tinypic,Ik kies "bestand kiezen",hierna "nu uploaden",in de keuzes klik ik op "IMG-code voor forums & berichtenforums",ik kopieer de inhoud en plak die hier in mijn tekst "Afbeelding" en verklein de letertekst naar "Afbeelding" om de afbeelding te verkleinen,daarna hieronder : "OK"

Mijn probleem voor mijn brander is dat ik alle nodige onderden voor mij heb maar dat ik niet weet waar aan te sluiten , als ik de draad die van de motor vast heb weet ik naar welk symbool die moet aangesloten worden maar van de rest niet omdat ik niet weet waarvoor de symbolen staan .Meten gaat meniet verder helpen .
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1881
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Bertus, bij mij is die tweede van Bob gewoon te zien.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Bob
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 19 dec 2004, 0:06
Locatie: Denderwindeke (Belgie). .

Bericht door Bob »

ik heb ondertussen via een technieker een plannetje gekregen van de verschillende onderdelen ,
Zet jullie schrap want het is in het Italiaans.
Er zijn 2 aansluit mogelijkheden,linksG22 en rechtsGF2
Afbeelding
vLnrR:
hoofdschakelaar - thermostaat - brander/aanjager met brandstofpomp - Vlamvoeler/LDR - alarm signaal - eerste brandstofklep - tweede brandstofklep - hoogspanning met ontsteking - smelveiligheid met aansluiting naar L-faze .Voor de rest komen alle N-punten samen in het kastje en dan naar de N-faze,denk ik???
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1881
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Ja, de N is de nul. Alle N punten gaan aan elkaar naar de nul.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Bob
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 19 dec 2004, 0:06
Locatie: Denderwindeke (Belgie). .

Bericht door Bob »

Ik ben nu aan het zoeken voor een nieuwe sturing of equivalent , maar de firma's zijn niet happig om een sturing van 100e te leveren idplv een verwarmingsketel van 2à3 000 e . Eerste contact was al negatief wegens niet meer in voorraad.
Nog twee te gaan .
Bedankt voor de info tot hiertoe , ik ben al halfweg , ondertussen waarm ik af en toe met een werfkannon , voor de rest elektrisch , gelukkig heb ik zonnepanelen. (:<D
Bob
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 19 dec 2004, 0:06
Locatie: Denderwindeke (Belgie). .

Bericht door Bob »

ondertussen heb ik een firma gevonden aan mijn achterdeur met een technieker die het een uitdaging vond om de boel terug in bedrijf te krijgen , die heeft uiteindelijk een module gevonden met dezelfde aansluitingsstekker als die van mij , we hebben de twee plannetjes naast mekaar gelegd en na een dagje van aanpassingen zaten we in de roos , de afstelling verder was een kwestie een paar uur en alles gaat nu prima ,het forum hier heeft me toch geholpen om door te zetten waardoor ik niet 600€+++ heb betaalt maar 96€ , afregeling inbegrepen mede dankzij de firma Wa van Ninove,O VL.
Plaats reactie