Spanning wijzigen

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
turbofloppie
Berichten: 5
Lid geworden op: za 10 nov 2012, 12:57

Spanning wijzigen

Bericht door turbofloppie »

Hoi ik heb deze schema
Afbeelding
Maar nu wil ik dit op 18 volt laten draaien.
Zou dit kunnen of moet ik de weerstand op de basis veranderen ?
Glexaeon
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 17:28

Bericht door Glexaeon »

Hoi,

Ik heb er zelf niet zo heel veel verstand van maar volgensmij zijn er een paar dingen waar je op moet letten namelijk:

De transistor heeft een maximaal schakel voltage, misschien is 18v te veel, kijk dit even na op een datasheet van de transistor.

De led die in de schakeling staat heeft natuurlijk ook een maximaal voltage, die word denk ik geregeld dmv de weerstand, omdat je het voltage dubbelt zul je ook iets moeten doen met die weerstand lijkt mij. Ik weet niet of je deze domweg kunt verdubbelen, dat zou je aan iemand anders moeten vragen.

Volgensmij is de wet van ohm hier van toepassing:
I = U/R

u is in dit geval 9v en de r is 20.000

De led zou dan 0.00045amp krijgen, of 4.5Ma

Om dit zelfde resultaat te krijgen met 18v pakken we weer de formule:

R= u/i
u = 18v, i = 0.00045

18/0.00045 = 40000

Dus dan zou de nieuwe weerstand bij 18 volt 40k moeten zijn.


De transistor "PN2222A" heeft een maximaal toelaatbaar voltage van 6 volt op de base pin (de pin waarmee je schakelt) Ook gebruikt deze 500mA om te schakelen

Er zit echter een weerstand tussen van 40k...

Dan houd het voor mij een beetje op, ik zou niet durven te zeggen hoe je uitrekent of de transistor meer of minder voltage krijgt dan toegestaan (6v) als ik namelijk de ohm formule erbij pak dan doe ik 0.5amp x weerstand van 40000 en dat is 20volt.

Dat vind ik vrij vreemt omdat er maar 18volt gelevert kan worden, dit kan echter ook betekenen dat er 20volt op de weerstand gezet mag worden voordat je aan het maximaal mag zitten van 6volt, en aangezien je maar 18volt levert zit je dus veilig met 2 volt.



Ik ben maar een werktuigbouwer, ik zou even wachten op een reactie van iemand die er echt verstand van heeft maar dit is voor mij wel een mooie oefening..

Gr
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1882
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Je laat niet de hele schakeling zien.
Het lijkt een spanningsverhoger die oscilleert m.b.v. de spoel. Dan kun je niet ongestraft de voedingsspanning verhogen.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
turbofloppie
Berichten: 5
Lid geworden op: za 10 nov 2012, 12:57

Bericht door turbofloppie »

Dit is de hele schakeling ... het is een slayer exciter.
Plaats reactie