Knipperlicht signaal omzetten naar 12V

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Nissanwielmonteur
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 23:11
Locatie: Alphen aan den Rijn. .

Knipperlicht signaal omzetten naar 12V

Bericht door Nissanwielmonteur »

Goedendag,


Ik wil jullie graag vragen naar het volgende.

Het moet gebouwd worden op een 12-14V werkende auto verlichtingsinstallatie

Ik wil graag het 12V aan-uit signaal van een richtingaanwijzer omzetten naar een 12V gelijkspanning.

Dus een schakelingetje waar het raw signaal ingaat en constant 12V uitkomt. Stopt het raw signaal dan ook de constante 12v weer uit.

Is er iemand die met daarmee wil helpen en eventueel een test printje wil maken voor me.

Ik hoor het graag.

Ton
Gebruikersavatar
bertus
Moderator
Moderator
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 20:35
Locatie: Amsterdam. .. .. .

Bericht door bertus »

Hallo,

Kijk eens naar de volgende schakeling:
http://www.falstad.com/circuit/e-555missing.html
(met de L aan de linker zijde, kun je de pulsen in de simulatie stoppen).

De tijd zal moeten worden aangepast aan de "knipper" frequentie.

Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1881
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Je kan toch ook gewoon de schakelaar aftappen met 2 diodes?
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Nissanwielmonteur
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 23:11
Locatie: Alphen aan den Rijn. .

Bericht door Nissanwielmonteur »

Helaas is het aftappen bij de schakelaar niet mogelijk.

De schakelaar communiceert met een eigen taal met een BCM (Body Controle Module). Deze op zijn beurt weer via can-bus met een IPDM (Intelligent Power Distribution Module).

De IPDM stuurt de relais voor de verlichting aan. Er komt dus gewoon 12V uit.
Nissanwielmonteur
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 23:11
Locatie: Alphen aan den Rijn. .

Bericht door Nissanwielmonteur »

Kan dit misschien iets betekenen in de schakeling?? er zal wat omgebouwd moeten worden denk ik zo.
Bijlagen
Schema
Schema
SCHEMA.png (663.08 KiB) 8333 keer bekeken
Gebruikersavatar
bertus
Moderator
Moderator
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 20:35
Locatie: Amsterdam. .. .. .

Bericht door bertus »

Hallo,

Met de getoonde schakeling zal het relays meeklapperen met de snelheid van het inkomende signaal.

Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Nissanwielmonteur
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 23:11
Locatie: Alphen aan den Rijn. .

Bericht door Nissanwielmonteur »

Vandaar mijn opmerking dat er iets aan verbouwd moet worden.
Wie verteld me wat.
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1881
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Een elko van basis naar emitter van Q1. Proberen welke waarde goed werkt, beginnen met 100 uF
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Nissanwielmonteur
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 23:11
Locatie: Alphen aan den Rijn. .

Bericht door Nissanwielmonteur »

Ik heb het onderstaande schakelingetje bedacht.

Ter verduidelijking:

Links de normale knipperlichtschakelaar waarmee ik aan/uit aan/uit simuleer vanuit de knipperlichtautomaat.

Rechts de schakeling van de BCM die bij lopende motor de dagrijverlichting laat branden via de rechter schakelaar.
Zet ik nou het stadslicht aan dan komt er via de linker schakelaar ook spanning en zal de bij de dagrijverlichtingsled dan zal deze dimmen.

Ik kon dat niet helemaal goed uitbedenken maar de weerstand moet dus het inwendige dimcircuit zijn.

Als ik nou via het relais spanning zet op de linker draad dan moet deze m.i. dus via de inwendige dimschakeling de drl toch dimmen.

De diode is om ervoor te zorgen dat er geen spanning de BCM ingaat.
Bijlagen
Schakeling 10.png
Schakeling 10.png (14.09 KiB) 7843 keer bekeken
Plaats reactie