oplichten 220V LED filament lamp

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
sjef
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 2 mei 2016, 22:14
Locatie: Tilburg

oplichten 220V LED filament lamp

Bericht door sjef »

Hallo lezers,

Ik ben geen electronicus maar een werktuigbouwer. Ik heb het volgende probleem: ik heb tuinlampen aangelegd. 5 stuks 220V armaturen, parralel gekoppeld met 3 aderige grondkabel, totaal 20 meter. In deze armaturen zitten 220V 3W LED-filament lampen. De verlichting werkt prima maar als het licht uit staat (220V een fase schakelaar) licht de laatste lamp om de paar seconden even op en dit continu. Ik heb de lampen gewisseld maar het verschijnsel bij de laatste lamp blijft. Hoe kan dit? :o
Bij voorbaat dank, Sjef
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

De grondkabel vertegenvoordig ook een capaciteit ten opzichte van de draden onderling. De stroom door deze capaciteit lijkt voldoende om de schakeling, die in de lamp, zit even aan te zetten, zodat de led even aangaat.
Dit kun je voorkomen door b.v de kabel een belasting te geven, maar dat kost je dan alleen maar extra energie, waar niemand wat aan heeft. Je kunt ook een schakelaar kiezen die spanning op je kabel zet als de lampen aan moeten en als de schakelaar in de uitstand staat, de draden kortsluit.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
sjef
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 2 mei 2016, 22:14
Locatie: Tilburg

Bericht door sjef »

Dank je Mat voor je snelle reactie. Dus als ik een 2 polige schakelaar gebruik moet het probleem ook verholpen zijn?
Gr. Sjef
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ik denk het wel.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Plaats reactie