afstandsbediening voor gashandel motor van waterpomp

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
Plaats reactie
pascal28nl
Berichten: 1
Lid geworden op: do 20 mei 2004, 14:25

afstandsbediening voor gashandel motor van waterpomp

Bericht door pascal28nl »

Wie kan mij helpen?

Ik heb een waterpomp die door een benzinemotor wordt aangedreven.
Het toerental van deze pomp (en dus motor) moet geregeld verandert worden. Deze pomp bevindt zich dan 100 meter vanaf mijn werkplek, bedenk wel dat er gebouwen, bomen, machines en dergelijke tussen staan. De pomp kan ik vaak niet zien staan.

Moet ik het toerental veranderen dan loop ik naar de pomp en verander de stand van de gashandel, waardoor de pomp harder of zachter gaat lopen. (te arbeidsintensief)

Nu wil ik graag de gashandel met een afstandsbediening kunnen bedienen.Het zou mooi zijn als je een afstandsbediening hebt met bijvoorbeeld 10 standen. 1 = stationair toerental en 10 = vol gas.

Ik heb niet veel verstand van electronica, maar zat te denken aan een opafstand te bedienen stappenmotor die de gashandel bedient.
Of een radiografisch bediende servomotor die de gashandel bedient.

Van belang is dus een afstandsbediening die minimaal een bereik heeft van 100 meter (gebouwen en andere obstakels moeten geen belemmering vormen)
En graag meerdere standen op de afstandsbediening, zodat je weet wat de stand is van de gashandel.

Een heel verhaal, maar hopelijk kan iemand mij verder helpen.
Bij voorbaat dank, groetjes Pascal.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Dat kan best makkelijk hoor.
Je neemt een radiografische besturing van een afstand bediend race autootje. Er zijn zogenaamde servo asjes te krijgen voor dit soort besturingen. Zoeen servo asje monteer je dan aan je gashandel en klaar is kees.
In het Conrad boek vind je best veel over dit soort besturingen. Kijk maar eens op blz. 671 van de hoofdkatalogus 2005.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Plaats reactie