Op Elektronicaforum.nl is de kans om een antwoord op je vraag te krijgen heel groot. In overzichtelijke subcategorieën kun je vragen en antwoorden over elektronica zoeken, plaatsen en beantwoorden.
Elektronica Forum is onderdeel van Schakelingen Online

Elektronisch schakeling menselijk kring

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> School en huiswerk vragen
Auteur Bericht
benny swennen

BerichtGeplaatst: Za 14 Mei 2016, 19:43    Onderwerp: Elektronisch schakeling menselijk kring Reageer met quote

Ik heb op school een did. paneel waarbij je een menselijke kring moet vormen (handjes geven) de eerst en de laatste leggen hun hand op een metalen hand die een elektronisch kring vormt en de zoemer werkt.

Het is een 9V batterij met een hele hoge weerstand 4M7ohm en er staan enkele transistoren in.

Kent iemand deze schakeling? Kan iemand mij uitleggen hoe ik op een eenvoudige manier dit aan de leerlingen kan verklaren? Als ik in een gewone kring mezelf plaats als geleider gaat het zoemertje natuurlijk niet.

Alvast bedankt.

Ik zal eventueel van de week het schema eens tekenen en posten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
smd_lover
Moderator
Moderator

BerichtGeplaatst: Za 14 Mei 2016, 21:01    Onderwerp: Reageer met quote

Wat bedoel je met: "Als ik in een gewone kring mezelf plaats als geleider gaat het zoemertje natuurlijk niet"?

Als het met meerdere personen in een kring werkt, dan werkt het met 1 persoon ook.
benny swennen

BerichtGeplaatst: Zo 29 Mei 2016, 19:00    Onderwerp: Reageer met quote

Met gewone kring bedoel ik een batterij schakelaar met een zoemer.

De kring die ik heb voor het testen met het menselijk lichaam is met transistoren en Mega grote weerstanden.
Naar boven
benny swennen

BerichtGeplaatst: Zo 29 Mei 2016, 19:29    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens de handleiding zou dit het schema moeten zijn, het is een bestaande schakeling (magnetisch deurslot) dat je moet ombouwen.
Iemand een idee of deze schakeling klopt en hoe je het kan uitleggen aan kinderen dat wanneer je een kring maakt tussen de twee handjes de zoemer gaat?

Gr

handjes elek.png

handjes elek.png - 5406 keer

Naar boven
smd_lover
Moderator
Moderator

BerichtGeplaatst: Zo 29 Mei 2016, 19:43    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is precies de functie van een transistor., "stroomversterker".
Er gaat een kleine stroom door de kring de basis van de transistor in.
Die 'versterkt' de stroom zodat de zoemer voldoende stroom krijgt om te gaan werken.
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> School en huiswerk vragen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1                     

Ga naar: