Elektret of condensator microfoon?

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
lucass
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 8 aug 2012, 12:24
Locatie: gemert

Elektret of condensator microfoon?

Bericht door lucass »

Goedemorgen

Ik heb een SJ4000 sportcamera (Go Pro knock off) en heb daarbij de interne microfoon vervangen door een 3.5mm jack vrouwtje zodat ik een externe microfoon kan gebruiken. Ik heb daarvoor de volgende handleiding gebruikt voor degene die dat interessant vinden:
http://www.instructables.com/id/SJ4000- ... hone-HACK/

Nu is de vraag, heb ik hier een elektret of condensator microfoon voor nodig?
Voor zover ik begrepen heb werkt alleen een elektret microfoon hierbij omdat deze geen voeding nodig hebben. Echter ben ik bij Brigatti (Eindhoven) geweest en de beste man daar vertelde mij het tegenovergestelde.

Heb daar ook twee laptop microfoons gehaald...maar het blijkt dat deze geen geluid opnemen.

Ter informatie: Mijn externe microfoon-hack werkt prima want ik heb een tijdje met succes een extern microfoontje gebruikt, maar die is stuk en ik weet niet of het een elektret of condensator mic was.

Gr. Lucas
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Zowel een electret als een condensator microfoon werken met een extra spanning. Brigatti had gelijk. Je zult wel een microfoontje gehad hebben met een spreekspoeltje (dynamische microfoon) deze wekt zelf de "spanning" op terwijl je spreekt.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
lucass
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 8 aug 2012, 12:24
Locatie: gemert

Bericht door lucass »

Mat Janssen schreef:Zowel een electret als een condensator microfoon werken met een extra spanning. Brigatti had gelijk. Je zult wel een microfoontje gehad hebben met een spreekspoeltje (dynamische microfoon) deze wekt zelf de "spanning" op terwijl je spreekt.
Ah kijk eens aan!

Dan heb ik dus een microfoon nodig met een spreekspoel en geen condensator/elektret microfoon.

Hoe kan ik een spreekspoel microfoon onderscheiden van een condensator/elektret microfoon?
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Aan de foto te zien zat daar echt wel een elektreet-mic in. Dat is ook gebruikelijk voor dit soort apparatuur.
Zorg dat je de + en - correct aansluit op de ext. microfoon.
Ook zijn er verschillen in elektreets. Dit betreft spanningsbereik en stroom.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
lucass
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 8 aug 2012, 12:24
Locatie: gemert

Bericht door lucass »

smd_lover schreef:Aan de foto te zien zat daar echt wel een elektreet-mic in. Dat is ook gebruikelijk voor dit soort apparatuur.
Zorg dat je de + en - correct aansluit op de ext. microfoon.
Ook zijn er verschillen in elektreets. Dit betreft spanningsbereik en stroom.
Oke, hoe kom ik erachter welke mic ik nodig heb zonder 92827462x trail and error te hoeven toepassen?

Ik heb twee laptop en een clip on microfoontjes maar die werken niet. Mn oude mic was ook een clip on maar die werkte wel :?:
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Je kunt de gelijkspanning meten die op de aansluiting staat, zonder en met microfoon aangesloten.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Gebruikersavatar
bertus
Moderator
Moderator
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 20:35
Locatie: Amsterdam. .. .. .

Bericht door bertus »

Hallo,

Het volgende project op Elliot Sound Products kan je meer uitleggen over het gebruik van en electret microfoon:
http://sound.westhost.com/project93.htm

Onderaan de pagina staat nog een plaatje met de mogelijke aansluitingen.

Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
lucass
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 8 aug 2012, 12:24
Locatie: gemert

Bericht door lucass »

smd_lover schreef:Je kunt de gelijkspanning meten die op de aansluiting staat, zonder en met microfoon aangesloten.
En daaruit dan wat concluderen?
Plaats reactie