Op Elektronicaforum.nl is de kans om een antwoord op je vraag te krijgen heel groot. In overzichtelijke subcategorieën kun je vragen en antwoorden over elektronica zoeken, plaatsen en beantwoorden.
Elektronica Forum is onderdeel van Schakelingen Online

PA: Speakerkabel -> DI -> line level

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> Audio
Auteur Bericht
J3lt3

BerichtGeplaatst: Do 11 Aug 2016, 23:19    Onderwerp: PA: Speakerkabel -> DI -> line level Reageer met quote

Forumgenoten,

Voor een band ben ik een in-ear-monitor-rack aan het samenstellen voor gebruik op het podium. Met persoonlijke, digitale mixertjes kunnen de muzikanten 16 audio-kanalen mixen naar behoeve.
Een gedeelte van de inputs komt uit een microfoonsplitter en een ander gedeelte uit een audio-interface.
Nou wil ik ook nog de mogelijkheid hebben om 4 mono (of 2 stereo) monitormixen van de zaal te ontvangen om naar de persoonlijke mixers te sturen. In principe kan dit eenvoudig met een patchpanel met xlr-ingangen, waarop een line-level monitormix wordt ingeplugd, vanuit een aux van de FOH, of vanuit de monitortafel op het podium. Maar niet elke zaal vindt het fijn om dingen om te pluggen. Omdat vooralsnog de meeste podia zijn ingericht met een x-aantal passieve floor-monitors, en de bekabeling daarvan meestal al aanwezig is, dacht ik:
Is het niet handig om de mogelijkheid te hebben om zo'n speakerkabel (meestal speakon) direct mijn monitor systeem in te pluggen.

Nou had ik ergens op het internet gelezen dat je met een willekeurige DI-box met een pad van rond de -40dB in principe elk speakersignaal (op podia vaak +200watt) dusdanig kan verzwakken, dat je hem kan aansluiten op een mixer. In mijn geval neme men dan dus een patchpanel met 4 speakon-ingangen, sluit deze aan op een DI met -40dB pad, en sluit die weer aan op de mixer.

Ik kan me enerzijds slecht voorstellen dat dit gewoon zou kunnen zonder apparatuur te laten fikken. Maar anderzijds zou het me wel bijzonder goed uitkomen als het wel gewoon kan. Razz

Dus mijn vraag is: Kan dit?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Mat Janssen
Moderator
Moderator

BerichtGeplaatst: Vr 12 Aug 2016, 12:27    Onderwerp: Reageer met quote

In principe kan dI-box 40 db kan verzwakken.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
J3lt3

BerichtGeplaatst: Zo 14 Aug 2016, 2:25    Onderwerp: Reageer met quote

maar kun je daar zonder consequenties een +200watt speakersignaal instoppen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
smd_lover
Moderator
Moderator

BerichtGeplaatst: Zo 14 Aug 2016, 8:08    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou daar een audiotrafo tussen plaatsen om (aard)lussen te voorkomen.
Als je bijv. 1:100 neemt, dan heb je ook gelijk je verzwakking.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

BerichtGeplaatst: Zo 14 Aug 2016, 9:45    Onderwerp: Reageer met quote

Je krijgt in een DI box geen 200 watt ingestopt, de impedantie van die box laat dat niet toe. Als je een goed merk DI box koopt, dan zit daar ook al een audio trafo in voor de scheiding. en 40db verzwakking is toch 10.000 maal.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> Audio Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1                     

Ga naar: