advies voeding/bekabeling neopixel project

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
distel
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 15:51

advies voeding/bekabeling neopixel project

Bericht door distel »

Beste lezers,
voor een prototype van een 'lichtkunstwerk' is gekozen om te werken met individueel aan te sturen rgb leds type WS2812b, ook wel bekend als de 'Adafruit Neopixel', de gekozen strips bevatten 30 leds/meter, maximaal verbruik 7.2Watt / meter. Deze leds werken op 5 Volt en worden aangestuurd via één draad per strip vanaf de microcontroller.
Gewerkt wordt met 15 losse strips die maximaal 1.40 meter lang worden. Strips zijn bevestigd in transparante balken die in een 'pseudo-random' oriëntatie in de lucht hangen. Een schets is te vinden in de bijgesloten tekening. Nu is dit prototype behoorlijk groot, zodat er al snel kabellengtes van ca 5 meter ontstaan. Tegelijkertijd is het de bedoeling dat alles top op zekere hoogte weerbestendig wordt.
Nu vroeg ik me af of er een slimmere manier is om de bekabeling te doen dan zoals bovenaan geschetst: één centrale voeding en aansturende microcontroller en vanuit deze centrale elke strip een eigen voedings+datakabel te geven.
Of beter gezegd, het lijkt me dat het niet anders kan dan dat er een slimmere aanpak bestaat, bijvoorbeeld in de vorm van '5V knooppunten' (hubs in de tekening). Datakabels heb ik hierin niet getekend, maar het spreekt voor zich dat die ook te bundelen zijn tot ze worden herverdeeld in zo'n hub.
En als we dan toch bezig zijn, waarom niet de centrale voeding opsplitsen in 3 voedingen die in de hubs hangen? Nadeel is wel dat er dan 230V in de hubs komt, bovendien worden de hubs daar een stuk groter van, zodat ze niet meer in het niet vallen bij het lichtkunstwerk. Ook is het extra gewicht van de voeding op die plek niet handig.

Zijn er mensen met betere ideeën? Of weet iemand waar geschikte kleine 'waterdichte lasdoosjes' te vinden zijn die als 5V hub in te richten zijn? En hoe kan ik het beste de verbindingen maken tussen hub en lichtbalk, gesteld dat rechtstreeks solderen geen optie is? Weet iemand passende 3-aderige stekkers (tweemaal voeding, éénmaal data) die waterdicht én betaalbaar zijn?
Alvast dank voor het meedenken,
Met vriendelijke groet,
Distel
Bijlagen
schets lichtkunstwerk met bedradingsopties
schets lichtkunstwerk met bedradingsopties
bedrading.jpg (29.17 KiB) 3488 keer bekeken
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Ik zou een centrale 24V voeding nemen en dan bij de "hubs" 24V naar 5V convertors. (wel geschakelde spanningsregelaars nemen, anders sta je daar veel vermogen te verstoken).
Plaats reactie