LED lamp in opbouw wisselschakelaar

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
DCH
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 7 nov 2016, 14:35

LED lamp in opbouw wisselschakelaar

Bericht door DCH »

Hoi vrienden,
Ik ben bezig met een project waarbij ik gebruik van elektrische verwarming via thermodoeken. Ik maak gebruik van 230V wisselspanning, en via een trafo vorm ik het om naar 38V gelijkspanning. Trafo is 1600 W (4x400W). De wisselschakelaar gebruik ik nu om de 4 elektrische verwarmingen op of af te schakelen. Dit werkt allemaal prima...alleen - ik dacht dat het wel tof zou zijn om het ledje in de wisselschakelaar ook aan te laten gaan op het moment dat ik de thermische verwarming inschakel. Alleen die vlieger gaat niet automatisch op....waar zit mijn denkfout? Het kan toch niet alleen zijn dat ik de polen omgedraaid heb?

Alvast bedankt voor de reactie(s)!
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ten eerste: Ledjes werken alleen erg goed op gelijkstroom, dus er moet een diode en een weerstand bij.
Ten tweede: Om stroom te laten lopen heb je een + en een - nodig die je uit een fase en een nul kunt halen. Dus er moet een draad bij komen om het ledje te laten branden als de schakelaar in de aanstand staat.
Er is nog een oplossing zonder extra nuldraad bij een wisselschakelaar, maar dan MOET de andere kant (van de wisselschakelaar) wel zijn aangesloten.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
DCH
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 7 nov 2016, 14:35

Bericht door DCH »

Het is al gelijkstroom (na de trafo is alles gelijktstroom), want ik schakel alleen een paneel uit en niet de trafo. Ompolen zou kunnen helpen, maar als dat niet werkt?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Maak eens een schets van wat je hebt gemaakt, dan teken ik er wel wat bij.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
DCH
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 7 nov 2016, 14:35

Bericht door DCH »

Hierbij het schema, heel simpel maar geeft aan waar de LED nu zit en hoe de schakeling is.
Bijlagen
Schema.jpg
Schema.jpg (34.31 KiB) 8719 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ik versta onder een wisselschakelaar dat je er 2 belastingen aan kunt hangen en dan wissel je van de ene belasting naar de andere. Wat bedoel jij daarmee ????
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
DCH
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 7 nov 2016, 14:35

Bericht door DCH »

Gewoon op- of afschakelen. Aan of uit, bij aanschakelen moet LED branden en bij af LED uit. Meer gelukkig niet ;-)
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Dan moet je nog een nul (min) draad naar de schakelaar brengen. naar het aparte led punt.
Als de led niet wil branden, dan de + en de - wisselen naar de schakeling toe. Brand hij niet fel genoeg, (omdat de ledschakeling voor 230 volt gemaakt is) de weerstand in waarde verkleinen.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
nemeg
Berichten: 649
Lid geworden op: do 20 jan 2005, 19:40
Locatie: Asten. .. .. .

Bericht door nemeg »

Als je het verhaal omkeert gaat het wel simpel.
De led brand als de schakelaar open staat.
De led brand niet als de schakelaar gesloten is.
Andere zienswijze even wennen. :lol:
Plaats reactie