Lichtschakeling via brandweerpieper

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Fireman
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 6 nov 2016, 11:14

Lichtschakeling via brandweerpieper

Bericht door Fireman »

Goedemorgen,

Ik ben een complete leek in de electronica, maar al dagenlang ben ik opzoek naar een oplossing. Ik zit bij de brandweer en wil dat er een (of meerdere) lampen automatisch aangaan wanneer er een melding is. Nu heb ik uitgezocht dat de trilmotor (die geactiveerd wordt bij een melding) verwijderd kan worden uit de pager en op de blauwe en/of rode kabel (zie bijlagen rechtsboven de foto) een relais aangesloten kan worden. (of een 8-polige din?). Deze zou dan weer dmv contact kunnen maken door een elektrische lichtschakelaar, gewoon zo'n action ding. Dit is daar een voorbeeld van: http://www.semafoonwinkel.nl/Webwinkel- ... Birdy.html.

Dit is ideaal, want in de nacht is het altijd behappen met een melding. Als de lichten aangaan, scheelt dit tijd en daar heeft de burger profijt van. Ik ben benieuwd of iemand een idee heeft voor een oplossing!

Groet,

Fireman
Bijlagen
P2000 pager binnenkant
P2000 pager binnenkant
p2000.jpg (235.63 KiB) 17740 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Is inderdaad mogelijk.
Motortje verwijderen, maar eerst even meten hoeveel spanning daar op komt te staan wanneer het motortje loopt. Nu weet je wat voor een relaistje je moet kopen (aantrekspanning). Een blusdiode over het relaistje (goed om aansluiten, Kathode aan de +). Nu komt het relaistje in wanneer anders het motortje loopt.
Met het relaiskontant kun je nu de lampen aan laten gaan, b.v. met behulp van dat ding waar je de link van hebt geplaatst.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Fireman
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 6 nov 2016, 11:14

Bericht door Fireman »

Ik ben al een stukje verder! Heb een netwerkkabel gestript en deze aan de pieper gesoldeerd. Over deze draden komt 1.5V als er een melding komt. Op het knopje van de draadloze afstandsbediening staat 2V. Kan iemand vertellen wat ik nodig heb om de kabels op de afstandsbediening aan te kunnen sluiten? Ik heb mezelf laten vertellen dat een 1.5V relais (DC?) niet heel makkelijk te verkrijgen is.

Andere vraag: Wat is de toevoeging van een blusdiodide?

Alvast bedankt!
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Blus diode heb je nodig om de elektronica te beschermen wanneer een relais afvalt.
Een 1,5 volt relais is inderdaad niet erg makkelijk re krijgen, we kunnen wel een transistor erbij zetten die dan b.v. een 6 volt relais laat schakelen, echter we moeten dan die extra 6 volt er wel bij plaatsen. Is dat een probleem.?
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Fireman
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 6 nov 2016, 11:14

Bericht door Fireman »

De afstandsbediening van de stopcontacten bevat een 12V batterij, maar op de knoppen in de printplaat staat 2 volt. kan dit geen probleem opleveren als er dan 6V op wordt gezet?
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Ja, je zult eerst moeten uitzoeken hoe die knoppen-schakeling in elkaar zit.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Fireman
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 6 nov 2016, 11:14

Bericht door Fireman »

Ik loop hierop echt vast. Zo ziet de afstandsbediening eruit (na een avondje solderen). Normaal gesproken activeer je het licht met een drukknop, ik wil dit natuurlijk met een beetje elektrische spanning doen. Er zit een A23S batterijtje in (12V). Volgens de meter staat er 2V op een drukknop.

How to fix? :shock:
Bijlagen
IMG_4698.jpg
IMG_4698.jpg (698.91 KiB) 17614 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Het toetsenbord zit in een matrix die gescand wordt d.m.v. een ic.
Ik hoop dat je afstandsbediening nog werkt na zo een operatie.
Ik maak in de loop van deze week een schemaatje dat je kunt gebruiken.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Fireman
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 6 nov 2016, 11:14

Bericht door Fireman »

Dat zou super zijn!
Fireman
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 6 nov 2016, 11:14

Bericht door Fireman »

Had u toevallig nog een schematje getekend? Ik zie hem graag tegemoet!
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Hier een schemaatje.
Bijlagen
brandweerknop.GIF
brandweerknop.GIF (2.28 KiB) 17502 keer bekeken
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Fireman
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 6 nov 2016, 11:14

Bericht door Fireman »

Super bedankt! Nu begin in de schakeling te begrijpen. Ik vroeg mezelf alleen af of de blauwe draad (1,5V) direct gekoppeld kon worden met 12v, onderin het schema. Levert dit geen problemen op?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

De "nullen" van beide systemen moeten aan elkaar anders loopt er geen stroom in de beide circuits.
Als het echt een probleem zou geven, dan kunnen we nog altijd naar een optocoupler toe, maar op dit moment zie ik hier geen probleem in.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Fireman
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 6 nov 2016, 11:14

Bericht door Fireman »

Okay, alle spullen zijn binnen en ben druk aan het solderen. Ik ben alleen niet zeker op welk pootje van de relais welke aansluiting moet. Ik ben erachter dat er een 1, 2, 6, 7, 8, 9, 13 en 14 opzit. Ik vermoed dat de 7 en 8 naar de druktoetsen moeten, maar de 12 v en het signaal van de transistor??

Klopt het dat de dioxide tussen de transistor en 12v moet, in lijn met 2 aansluitingen op de relais?
Fireman
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 6 nov 2016, 11:14

Bericht door Fireman »

En dat is het het schema wat ik bij het relais kon vinden..
Bijlagen
Schermafbeelding 2016-12-01 om 10.57.11.png
Schermafbeelding 2016-12-01 om 10.57.11.png (25.97 KiB) 17425 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Hoi, Ik heb de nummers erbij gezet.
Bijlagen
brandweerknop.GIF
brandweerknop.GIF (2.75 KiB) 17417 keer bekeken
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Plaats reactie