Lichtschakeling via brandweerpieper

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Fireman
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 6 nov 2016, 11:14

Lichtschakeling via brandweerpieper

Bericht door Fireman »

Goedemorgen,

Ik ben een complete leek in de electronica, maar al dagenlang ben ik opzoek naar een oplossing. Ik zit bij de brandweer en wil dat er een (of meerdere) lampen automatisch aangaan wanneer er een melding is. Nu heb ik uitgezocht dat de trilmotor (die geactiveerd wordt bij een melding) verwijderd kan worden uit de pager en op de blauwe en/of rode kabel (zie bijlagen rechtsboven de foto) een relais aangesloten kan worden. (of een 8-polige din?). Deze zou dan weer dmv contact kunnen maken door een elektrische lichtschakelaar, gewoon zo'n action ding. Dit is daar een voorbeeld van: http://www.semafoonwinkel.nl/Webwinkel- ... Birdy.html.

Dit is ideaal, want in de nacht is het altijd behappen met een melding. Als de lichten aangaan, scheelt dit tijd en daar heeft de burger profijt van. Ik ben benieuwd of iemand een idee heeft voor een oplossing!

Groet,

Fireman
Bijlagen
P2000 pager binnenkant
P2000 pager binnenkant
p2000.jpg (235.63 KiB) 17740 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Is inderdaad mogelijk.
Motortje verwijderen, maar eerst even meten hoeveel spanning daar op komt te staan wanneer het motortje loopt. Nu weet je wat voor een relaistje je moet kopen (aantrekspanning). Een blusdiode over het relaistje (goed om aansluiten, Kathode aan de +). Nu komt het relaistje in wanneer anders het motortje loopt.
Met het relaiskontant kun je nu de lampen aan laten gaan, b.v. met behulp van dat ding waar je de link van hebt geplaatst.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Fireman
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 6 nov 2016, 11:14

Bericht door Fireman »