Netstroom aansluiten op stopcontact van aggregaat

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Joepiedog
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 31 aug 2016, 14:57

Netstroom aansluiten op stopcontact van aggregaat

Bericht door Joepiedog »

Ik heb een aggregaat (20 Kva, 3 fasen) in een dichte vrachtwagen staan.
Kan ik op de secundaire kant van de aggregaat netstroom zetten als de aggregaat uiteraard niet draait? Gewoon 1 netfase op 1 fase van de aggregaat.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Nee, niet doen. Zo een aggregaat is standalone. Je zet dan spanning op ge generator en die wil dan als motor gaan werken.
Ook moet je niet proberen deze "parallel" met je net te zetten, want dan ontploft dat ding.
Om "netten" parallel te zetten MOET amplitude, fase en frequentie heel erg gelijk zijn, anders gaan er stromen lopen die je niet aardig zal vinden, en jij verliest.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Joepiedog
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 31 aug 2016, 14:57

Bericht door Joepiedog »

En als ik de zekeringen uitzet?, dan bereikt de spanning de generator zelf niet. Of kan dat ook gevaarlijk zijn?
In de aggregaat zit een Track & Trace apparaatje verborgen gebouwd, deze zit inwendig op een 230Volt stopcontact aangesloten. Ik wil dmv het lichtnet de accu van dat apparaatje kunnen laden als de aggregaat lang niet wordt gebruikt.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ik snap het, maar een kleine vergissing is menselijk en dan heb je de popen aan het dansen, je hoeft dat foutje zelf niet te maken. Kun je geen kleine externe acculader aansluiten, dan heb je die problemen niet.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Joepiedog
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 31 aug 2016, 14:57

Bericht door Joepiedog »

Wil/kan iemand mijn schema eens beoordelen?
Ik heb namelijk een Relais gevonden bij Conrad dat op 230Volt werkt en 30A aankan

In een dichte vrachtwagen staat een aggregaat, deze aggregaat draait alleen op locatie waar geen netspanning aanwezig is.
Een relais is op de aggregaat en op netspanning geïnstalleerd.
Zodra de vrachtwagen thuis op de oprit staat wordt een stekker op de netspanning aangesloten zodat op WCD 1 spanning staat voor de verlichting en kleine kachel in de vrachtwagenr.

Als de vrachtwagen op locatie is en wordt gestart, trekt het relais aan en staat er spanning op WCD 2 voor het lasapparaat en ook op WCD 1 voor de verlichting en kachel.

Ik denk dat er op deze manier niets fout kan gaan omdat de netspanning en de spanning van de aggregaat gescheiden zijn.

Of heeft iemand hier bedenkingen bij?
Of andere tips?
Bijlagen
Schema
Schema
schakelrelais3.jpg (95.45 KiB) 7164 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

zou zo moeten kunnen werken.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Plaats reactie