welk type motor heb ik nodig

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
kimvdp
Berichten: 1
Lid geworden op: di 27 dec 2016, 17:48

welk type motor heb ik nodig

Bericht door kimvdp »

Hallo,

Ik wil graag zelf een magnetische polijsttrommel bouwen. Moeilijk is het niet echt, ik heb een goed idee van hoe het hele bouwsel in elkaar te steken. Alleen ben ik een leek op vlak van elektrotechniek en motortjes etc.

Als ik het juiste aandrijfmotortje heb, die ik kan aanzetten (al dan niet met aan/uit knop, maar gewoon stekker insteken/uithalen is ook goed), en die een uitstekende as heeft die roteert, kan ik verder.

De motor heeft idealiter tussen 1500 en max 2000 rpm (of regelbaar toerental), en is sterk genoeg voor het beoogde werk.

Toen ik op zoek ging, raakte ik wel erg verward door alle verschillende types, groottes, voltages, wattages, rpm's, 1- of 3-fasig, noem maar op. Ik heb er geen kennis van, ik wil het gewoon kunnen aanzetten en uitzetten en de as zien roteren, de rest kan ik errond bouwen... Ik dacht even aan zo'n motortje voor modelbouw, die hebben soms ook al een hoge rpm, maar die hebben maar 6-7v, dat kan toch nooit sterk genoeg zijn.

& alle info die ik online vind over het bouwen van zo'n ding, skippen de uitleg/specificaties i.v.m. de motor en aansluiting, maar gaan enkel over het hele bouwsel, wat ik intussen wel al goed begrijp.

Ter info wat ik wil bouwen (hoeft helemaal niet zo groot te zijn, klein modelletje zou voldoende zijn): https://www.youtube.com/watch?v=TD4XDEGtGpc


Enige tips/hulp? :D

Alvast bedankt voor het meedenken![/url]
Plaats reactie