Vraag over zelfbouw 'portable 220V filter en aarde'

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
RonaldPeru
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 28 dec 2016, 1:04
Locatie: Peru

Vraag over zelfbouw 'portable 220V filter en aarde'

Bericht door RonaldPeru »

Hallo,

Op zoek naar een oplossing voor een elektriciteits probleem voor mijn computers en muziek elektronica zit ik met de volgende vraag, of uitdaging liever gezegd;

Ik woon in de Jungle in Peru, de stroomvoorziening hier is een ´best effort service´, beter kan ik het niet noemen.

Over het algemeen worden er hier geen aarde aansluitingen of aardlekschakelaars toegepast. En de spanning varieert van 210 tot 240 V in extreme situaties.

Regelmatig komt het voor dat als ik de metalen behuizing van bv mijn DJ controller aanraak er een nare spanning in mijn vingers voelbaar is. En af en toe valt de hele toevoer uit, alsof de overspanning beveiliging stekkerdoos ingrijpt. Een paar componenten, zoals mijn actieve luidsprekers, hebben stekkers met aarde maar ik heb geen aarde aansluitingen.

Na enkele gesprekken met Peruaanse 'experts' is mij het volgende geadviseerd :

- Een stabilisator, die de spanning compenseert en continue houd
- Vervolgens een aardlek schakelaar / differentieel, met een aparte aarde (in de praktijk een paar pinnen in de grond met een dikke kabel naar de schakelaar)
- 1-2 automatische zekeringen met eigen stopcontacten voor mijn apparatuur

Alles ingebouwd in een kast, zodat ik die mee kan nemen naar andere plekken waar geen aarde aanwezig is en mijn apparatuur 'beschermd´kan aansluiten op een aanwezig stopcontact zonder aarde.

Gaat dit werken ?

Ik ben geen elektricien maar het klinkt aannemelijk. Helaas moet ik toegeven dat hier in Peru mensen automatisch ´'ja' zeggen op alles, simpel omdat er geld te verdienen valt.
Ik ben van plan zoiets zelf te bouwen, moet niet zo moeilijk zijn. Maar na wat zoeken op google ben ik niet echt iets tegengekomen wat me overtuigd.
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen ? of mij een link sturen van een pagina waar een dergelijke installatie in schema te vinden is ? Engels of spaans is geen probleem,

Alvast mijn dank !

Vriendelijke groet,

Ronald
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Een aardpin is het belangrijkst. Die wordt niet verbonden met de aardlekschakelaar maar met de aardaansluitingen van de verbruikers.
Een spanningsstabilisator lijkt me niet nodig zolang het net tussen 210 en 240 V blijft.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
nemeg
Berichten: 649
Lid geworden op: do 20 jan 2005, 19:40
Locatie: Asten. .. .. .

Bericht door nemeg »

Ik weet niet pressies welk net in Peru gebruikt wordt maar aan de stekkers te zien heeft geen enkele een aarde.
http://www.landenkompas.nl/elektriciteit
Dus als het net niet geaard is heeft een aardlek ook geen zin.
RonaldPeru
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 28 dec 2016, 1:04
Locatie: Peru

Bericht door RonaldPeru »

De stekkers in Peru lijken op de stekkers die in USA gebruikt worden.

Nu langzamerhand zie je stekkers die vrijwel identiek zijn aan de normale nederlandse stekkers. Met Aarde.

Dus begrijp ik het goed dat alleen een aardpin voldoende is ?
Hoe bescherm ik mijn apparatuur dan ?

De aarde die binnenkomt op mijn DJ Controller kan alleen maar via de XLR connectors van mijn luidsprekers, die hebben stekkers zoals in NL.
Alle andere connectors zijn ongebalanceerd.

Om je een idee te geven, als je een stekker (wat voor apparaat dan ook) in een stopcontact hier in Peru stopt dan vonkt en knettert het altijd,
En met de spanningsvariatie gebeurt het af en toe dat sommige componenten erg warm worden als de variatie in spanning frequent is. Je ziet dat ook aan de lampen, zwakker en ineens veel helderder.
De apparatuur die ik gebruik is me veel waard, heb genoeg verhalen gehoord van mensen in mijn buurt die TV kijken en de lampen flikkeren en POEF, dag TV. Gebeurt regelmatig.

Dus ik zoek eigenlijk een ´doos´ die ik in een stopcontact stop en vervolgens mijn apparatuur aansluit op die doos met de zekerheid dat de electriciteit die eruitkomt schoon en continue is.
Max gebruik ik 3 KW, dus een 16 A automaat moet in principe voldoen zijn. Standaard wordt hier minimaal 20 A of hoger gebruikt, dus in theorie moet dat kunnen
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
RonaldPeru
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 28 dec 2016, 1:04
Locatie: Peru

Bericht door RonaldPeru »

Ja ok, helemaal mee eens.
Ik ben zelf Ing. Informatica, heb 25 jaar gewerkt in IT.

Maar een UPS die ik dan nodig heb, zeg 1 kva, kost me minimaal ongeveer 300-400 Euro om hier in Peru afgeleverd te krijgen. Ik zoek iets economischer. (En lichter in gewicht, ik neem aan dat je weet dat dat soort UPS behoorlijk zwaar kan zijn)

En de batterij van een UPS heeft een beperkte levensduur, en die moet ik dan importeren in Peru, wederom een belachelijk bedrag. Wil je niet weten.
Heb altijd gewerkt met APC, en wat ze je ook vertellen, na een jaar of 2, moeten de batterijen vervangen worden. En ja, ook de circuits die bescherming bieden intern kunnen kapot gaan. Meerdere malen meegemaakt. OK, je aangesloten apparatuur heeft het dan overleefd, maar de UPS niet. Daarom zoek ik iets simpels wat werkt, met de onderdelen die ik hier kan kopen. Lima is bijna twee uur vliegen van waar ik woon.

Dus, alternatief ?
walkura
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 15 okt 2007, 18:27
Locatie: wroclaw. .

Bericht door walkura »

Het zou kunnen dat ze het Poolse systeem gebruiken, een lijn is je neutraal en een lijn is je fase.
In de meter kast word je neutraal gesplitst in PE en "Neutraal", Zou U eens kunnen kijken met een spanningszoeker of er maar op een kant van het stopkontakt het lampje oplicht.
Het zou kunnen dat de stekker omdraaien het onaangename gevoel al doet weg gaan.
Neemt niet weg, als dit het geval is dan zou je een "aardaansluiting" kunnen creeeren, je moet alleen zeker weten waar de fase is en waar de neutraal.
Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it.
Pope John Paul II
Plaats reactie